Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-26, 19:22   #1
Hampus
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Skicka ett meddelande via MSN till Hampus
Standard Svårt att bygga rutter?

Min riktiga kompis Daniel som är medlem på forumet säger det är svårt att bygga en rutt i MSTS... Är det sant... Jag bara undrar...
__________________
Hampus besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 19:55   #2
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Vinner detta inlägg priset: Forumets mest onödiga inlägg?

Som svar på din fråga kan jag säga att det beror på vad man själv tycker.
Pröva och se om det är något för dig.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 20:13   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Hampus
Min riktiga kompis Daniel som är medlem på forumet säger det är svårt att bygga en rutt i MSTS... Är det sant... Jag bara undrar...
Hej

Svårt och svårt...Det beror på vad man tänker bygga för något. RE är ju inte det minst buggiga programmet.

Det finns en del länkar om detta på detta forum. Om man tittar nästan överst på sidan så finns det en sökfunktion. Detta ämne har behandlats ett antal ggr.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 20:52   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hampus
Min riktiga kompis Daniel som är medlem på forumet säger det är svårt att bygga en rutt i MSTS... Är det sant... Jag bara undrar...
Nä, inte speciellt... RE är lätt att jobba i, bara man lär sig den.

De buggar som finns är ju vid det här laget väldigt kända och vållar inte några speciella bekymmer. Finns ju dessutom mängder med tutorials och "know-how" på forumen i ämnet...

Bara komma in i matchen och bygga på...


__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-04-26 klockan 20:54.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:05   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Det är lätt, men det tar tid och tålamod bara.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:26   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Backup!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Det är lätt, men det tar tid och tålamod bara.
Hej

Det med tålamod kan jag verkligen skriva under på.....

Sen får man inte glömma en sak när det gäller sådana här frågor som säkert står på hundra ställen på detta och andra forum: BACKUP!!!!

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 00:32   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej

Bygga rutter e lätt som en plätt!!!!!!, om man har all tid i världen.
Men frågan är ju snarare, om den rutten man bygger kommer att bli intressant för någon att ladda hem.


så svaret måste bli, NÄ de e inte lätt

Bygga en en rutt e nått bland de svåratste man kan ge sej in på, de kan säkert ta fler år.!!!!!!!!!

Därför borde ni som INTE orkar bygga egna rutter, vara tacksamma för att de finns "tokstollar" !!! som lägger ner all sin fritid och lite till, för att ni ska få nått mysigt att köra på.



__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 08:24   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk


Därför borde ni som INTE orkar bygga egna rutter, vara tacksamma för att de finns "tokstollar" !!! som lägger ner all sin fritid och lite till, för att ni ska få nått mysigt att köra på.



Där håller jag med helt och hållet! Och då du är en av Sveriges i särklass bästa ruttbyggare, vill jag bara säga TACK för att du lägger ner så mycket tid och ork på alla dina rutter, som blir enormt snygga. Uppskattar verkligen ditt arbete med rutterna.

Passar på att tacka alla andra ruttbyggare också! Väldigt kul att ni orkar för arbetet är uppskattat!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 08:55   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hampus:
Att bygga en rutt är enkelt, när man lärt sig sig hantera Route Editor (används för att bygga rutter). RE är ett buggit program som kräver stort tålamod och mycket ramminne (minst 1024 MB enligt mig) i datorn.

Tiden det tar att bygga en rutt beror på flera faktorer: Verklig eller inte, om du ska bygga objekten också, hur lång den är, hur komplicerad spårplan den har o.s.v. Som nybörjare förslår jag att man börjar med en liten markplätt och testar allt i RE, sätta ut spår, vägar, göra berg och dalar, göra sjöar m.m. Sen när man lärt sig RE (någelunda), så gör man rutten man egentligen vill göra!

Använd sökfunktionen så hittar du svar på dom flesta frågor (det mesta har diskuterats tidigare) eller gå igenom hela Landskapsdesign forumet. Bra guider finns här: http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm Tänk på att ta backup regelbundet och spara ofta, när du arbetar i RE. Lycka till!


Hawk:
Känner igen det sista du skrev. Det är väldigt dåligt med feedback! Man undrar om alla slutat med MSTS!? Eller bara inte orkar skriva nått????

Hade hoppas på att höra plus eller minus om den smalspåriga museijärnvägen ( http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=10016 ) jag nyligen släppte som beta, men nej, det var tvärtyst.

Vilket fall som helst så ska du veta att ditt arbete är uppskattat från min sida. Jag vet vilket hästjobb du och andra ruttbyggare lägger ner. Ett stort TACK ska ni ha!!!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009