Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-09, 10:08   #1
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Last på Vagnar

Jag har en fråga angående synlig last på tex flakvagnar. Jag gjorde om ett senery objekt till last. Mest för att se om jag kunde, och det gick till slut.

Det är en pall med cementplattor, det är inte jag som gjort objektet utan en som har Id "ebpy".

Den första bilden visar hur det ser ut på vagnen efter lastning. Men det skulle sett bättre ut om det såg ut som på andra bilden.
Vad jag har förstått har det att göra med "attatchment points" på vagnen att göra.
Kan man använda PEvs attatchment maker till detta. Eller är det något som man måste ändra i själva vagnen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vagn (2).jpg (59.9 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg vagn.jpg (97.4 KB, 143 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 10:39   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Jag har en fråga angående synlig last på tex flakvagnar. Jag gjorde om ett senery objekt till last. Mest för att se om jag kunde, och det gick till slut.

Det är en pall med cementplattor, det är inte jag som gjort objektet utan en som har Id "ebpy".

Den första bilden visar hur det ser ut på vagnen efter lastning. Men det skulle sett bättre ut om det såg ut som på andra bilden.
Vad jag har förstått har det att göra med "attatchment points" på vagnen att göra.
Kan man använda PEvs attatchment maker till detta. Eller är det något som man måste ändra i själva vagnen.
PEVSofts Attachment Maker fungerar alldeles utmärkt i detta fall.
Kommer du inte på hur man gör, så får du fråga igen.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 10:48   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard då frågar jag

Ekan.

För jag höll på med det fram till 3 i natt. Sen gav jag upp. Jag fattar inget av hur man gör med det programmet.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 13:09   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Innan jag försöker förklara (blir en himmla massa att skriva), har du läst igenom "Help"-avsnittet i programet?
Finns beskrivet, punkt för punkt, hur man går till väga.
Även hur man lägger till/ändrar i config.filen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (42.6 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg Untitled 3.jpg (109.3 KB, 128 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 13:15   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Nej, men jag håller på. Jag fick inte upp hjälpfilen innan. Den kunde inte öppna den sa min dator. Men jag hämtade något på microsoft, som rättade till det.
Så nu studerar jag. Återkommer om jag kör fast.
Vilket jag troligen kommer att göra någon gång.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 11:14   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Studerat

har jag gjort under några månader. Skämt å sidor, det har inte blivit av förrän nu. Har lyckats med att göra attatchment points, fått in dom i config filen. Lasten dycker upp på vagnar som den skall. Den delen har jag fått kläm på.


Men jag kan inte förstå mig på logiken bakom programmet (PEVs attatchment maker), om det finns någon.

Min undran är.
Bilden är som det ser ut när jag öppnar en im fil i programmet. Vilket om man jämför med bilderna i PDF filen som är manual, inte är samma.

Vad jag menar är.
Nr 1 och 3, skall egentligen byta plats. Nr 2 är roterad 90 grader uppåt.

Så det innebär att för jag skall få lasten i rätt höjd på flaket. Måste jag flytta
Z (2) upp och ned, för att den skall hämna rätt i höjd (Y) på vagnen.

För att få första lasten i centrum på vagnen (längsgående). Måste man lägga den under vagnen (1) och sen flytta den längs med axlen upp och ner.

Gör jag det så blir det bra (bild 2), men det är inte lätt att få det rätt.

Jag trodde först att något blivit fel när jag installerade programmet. Men jag har avinstallerat det och kört en registerresning, och installerat det igen. Men det ser lika ut.

Hoppas ni förstår hur jag menar, inte min starka sida att hålla på med sådana här saker.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ATT2.jpg (49.7 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg att3.jpg (88.2 KB, 77 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 13:12   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Hmm, det där ser konstigt konstigt (och ologiskt) ut.
Nu har jag ju inte kollat på PEVSofts PDF-filer, men det borde se ut som på mina bilder istället.
Första bilden visar hur det ska se ut när man startar "utsättningen", alla värden är nollade, dvs i centrum/mitten på vagnen.
Då funkar det logiskt när man flyttar på pilarna i dom olika riktningarna (se ex. på andra bilden).
Normalt sett, behöver man inte ändra rotationsvärdena för laster, möjligtvis "Z", om du har gjort någon egen last som hammnar på bredden, istället för längden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 1.jpg (61.9 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (59.1 KB, 67 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 13:40   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jag avinstallerade den version jag laddat ner från PEV soft:s hemsida och hittade en annan version på min dator. Och ole´ den såg bättre ut. Det verkar som något inte stämmer med den som finns på hemsidan.

edit: Det var skillnad, nu var det relativt enkelt att lägga in fler Attachments. Den enda egentliga skillnaden jag kan se, är att man kan inte få fram texturerna i den version jag har nu, men det går i den som finns på hemsidan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg att4.jpg (59.5 KB, 66 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2011-10-17 klockan 13:50.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 14:42   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ett litet tips ang. programet:
Det kan användas till mycket, t.ex om man vill mont. STL-koppel, "bygga" på/lägga till div. grejor på ett obj, göra en osynlig mesh, och använda den som "Default", då kan man ändra limback/limfront, lägga till en "Driver" till lok som saknar sådana, byta/flytta boggier, fixa riktigt lyse på lok som saknar det, mm, mm.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 17:16   #10
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Du har rätt i att det kan användas till mycket ekan. Provade själv att sätta en gubbe på ett tåg, som växlare. Gjorde han som last, och det gick utmärkt att hämta han vid lokstallet. Det var värre att bli av med han igen.

En nybörjar fråga. måtten som kommer i position rutorna. Är det i metermått?.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009