Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-21, 16:10   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Lite experiment med signaler

Jag har för första gången vågat mig på att experimentera med signalscript och det verkar faktiskt som att jag har lyckats få till fungerande tvåskenssignalering och även en H5-signal som kan visa "kör 40, kort väg", även känt som "tre gröna".

Jag har gjort två varianter av både "tvåskenaren" och "tre gröna", en blocksignal med endast baslänk och en infartssignal med 11 länkar.

Att jag överhuvudtaget lyckats få signalerna att lysa som de ska är jag rätt imponerad över, för jag har nästan noll koll på hur det funkar med LUA-scripten.

Det är några saker som inte funkar som jag vill:

- Båda signalerna tolkas av simulatorn som körsignaler, så alla försignaler visar "vänta kör". Jag skulle vilja att både "tre gröna" och fast/blinkande grönt i tvåskenaren ska tolkas på samma sätt som simulatorn tolkar en signal som visar "kör 40". Dvs en försignal som står före en tvåskenare eller en signal som visar "tre gröna" vill jag ska visa "vänta 40".

- "Tre gröna" visas bara om nästa signal visar stopp på länk 1. På alla andra länkar visar signalen "kör 40" oavsett om nästa signal är i stopp. Jag vill att den ska visa "tre gröna" på alla länkar om nästa signal är i stopp.

Allt detta borde ju gå att lösa men jag har inte den blekaste aning om hur. Någon som är sugen på att gräva ner sig i LUA-scripten?
Bifogade filer
Filtyp: rar Signalexperiment.rar (16.6 KB, 8 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 16:27   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Vilket sammanträffande, jag undersökte också LUA-scripten för samma syfte, speciellt med 2-skensignalering... Men jag begrep mig inte på den så jag lät det vara!

Hoppas du hittar en lösning på problemen.


Själv undersöker jag om man kan få med en signalpost med en signal som ett objekt? se min andra tråd här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37550
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 19:28   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Vad kommer det hända med Thn om jag släpper uppdatering?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 19:48   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Ingenting. Detta är nya helt separata signaler som inte påverkar de andra signalerna alls.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 19:52   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hej!
Kan du lägga in en sån där effekt som gör signalen synlig från långt håll? Jämför den svenska signalen mot UKPro-signalen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200421184614_1.jpg (129.2 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg 20200421184602_1.jpg (174.3 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg 20200421184629_1.jpg (183.4 KB, 124 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 22:37   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Ingen aning om hur man gör det. Men numera får man ju snygga ljuseffekter när det är mörkt. Jag är osäker på hur bra det funkar i tunnel dagtid. Har du testat med tunnel occlusion?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 22:47   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Det finns ju tunnelsignaler.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 22:48   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ingenting. Detta är nya helt separata signaler som inte påverkar de andra signalerna alls.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 23:09   #9
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ingen aning om hur man gör det. Men numera får man ju snygga ljuseffekter när det är mörkt. Jag är osäker på hur bra det funkar i tunnel dagtid. Har du testat med tunnel occlusion?
Jag syftade på mörker, hehe. och det är de snygga ljuseffekterna jag undrade om du kunde lägga till? för det saknar de.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 23:41   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Kolla dina grafikinställningar. Så här ser mina signaler ut i mörker.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 15:37   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag får inte samma effekt.

Men jag gjorde som du sa, satte mörkt, regnig natt som scenario. sedan tog jag foton när jag allt eftersom backade ifrån signalerna. Man ser de svenska signalerna allt mindre men den brittiska signalen syns på långt håll!

Sista bilden är nytt perspektiv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200422142433_1.jpg (94.4 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg 20200422142439_1.jpg (70.9 KB, 102 visningar)
Filtyp: jpg 20200422142446_1.jpg (66.1 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 20200422142456_1.jpg (90.2 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 20200422142501_1.jpg (60.4 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg 20200422142606_1.jpg (100.3 KB, 99 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 19:57   #12
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ett par fler frågor:

Kan du fixa nya varianter där:
- H3-signalen alltid visar "kör 40"?
- Stoppbockssignalen alltid lyser rött och har 1 länk?
- Utfartssignaler (H2-H5) som lyser rött ifall nästa huvudsignal visar rött?
- Dvärgsignaler som visar "Kör, hinder finns" när tågföraren har fått klartecken från TL att passera signal i rött?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 20:19   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Glöm inte att Att jag överhuvudtaget lyckats få signalerna att lysa som de ska är jag rätt imponerad över, för jag har nästan noll koll på hur det funkar med LUA-scripten.

Så ha inte för höga förväntningar!

- H3-signalen alltid visar "kör 40"?

Läs manualen. Det beteendet kan du få genom att inaktivera länk 1, dvs sätta den bakom baslänken. Det gäller alla signaler, att länk 1 ger "kör" medan alla andra länkar ger "kör 40".

- Stoppbockssignalen alltid lyser rött och har 1 länk?

Den visar rött om länkarna pekar mot varandra. (Detta verkar för övrigt gälla andra signaler också, ifall man har någon som man vill ska visa rött alltid.) Nån särskild anledning till att du vill ha en variant med endast 1 länk?

- Utfartssignaler (H2-H5) som lyser rött ifall nästa huvudsignal visar rött?

Det är möjligt att jag skulle kunna fixa själva lysandet för det är ungefär samma sak som jag gjort med tvåskenaren och tre gröna. Men jag har inte förstått mig på hur jag kan ändra beteendet för när simulatorn tolkar det som annat än körsignal.

- Dvärgsignaler som visar "Kör, hinder finns" när tågföraren har fått klartecken från TL att passera signal i rött?

Ingen aning om hur det funkar. Tror inte våra svenska signaler är så avancerade, för det händer väl ingenting om man trycker på Tab vid stoppsignal, eller? Rent allmänt känns det heller inte som att dvärgsignalerna funkar så bra (som jag tagit upp i denna tråd).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 20:28   #14
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Well, för mig ser jag det som märkligt att man har sett upp det så. men det är ju gamla scripter vi har att göra med. Tror vi hade nån här som kan LUA?

Jag kan göra ett försök också. Provar när jag har tid...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 14:58   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Här kommer nya script för tvåskenaren och H5 "tre gröna". Efter lite famlande på måfå i scripten så verkar det som att jag har lyckats lösa problemen och det ser ut som att signalerna nu fungerar som jag vill. Jag har dock inte hunnit göra några mer utförliga tester av signalerna i scenarion så det kan förstås finnas något oväntat beteende som jag inte har räknat med.

Tvåskenssignalen
- Visar i grundläget "kör 40" (fast grönt sken) och det tolkas korrekt av simulatorn som "kör 40". Detta försignaleras som "vänta kör 40" och visas med gul symbol på kartan.
- Visar "kör 40, varsamhet" (grön blink) när nästa signal visar stopp.

H5 som kan visa "kör 40, kort väg"
- Visar "kör 40, kort väg" (tre gröna) om nästa signal står i stopp (oavsett länk).
- När signalen visar "tre gröna" försignaleras det med "vänta kör 40" och signalen har gul symbol på kartan.
- I övrigt fungerar den som en "vanlig" H5.

Det är alltså en sorts trappstegsignalering som ger tidigare förvarning om stoppsignal än om man bara kunde signalera "vänta stopp" (då visar ju föregående signal "vänta kör").

Jag funderar på om man vill ha samma beteende i liknande situationer, t.ex. H3 eller H4 som visar "kör 40" om nästa signal står i stopp? Finns det signaler som fungerar så i verkligheten?
Bifogade filer
Filtyp: rar 2-sken och 3 gröna script.rar (9.2 KB, 8 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009