Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-06, 20:39   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Less på trainz 2012

Jag har snubblat på någon eländig bugg där trainz 2012 gör att bilarna inte startar igen då de har stannat vid en järnvägsövergång, dock bara om de kör på vissa vägar. Problemet verkar handla om äldre vägar, vissa som helt är byggda eftermodern standard verkar fungera. Tyvärr hjälper det inte heller att ful uppgradera en väg till stitched-mesh tror jag det heter fast med bara en LOD, problemet verkar följa med ändå.

Nu håller jag på att hämta ner trainz2009 igen ifrån auran och funderar kraftigt på att uppgradera till en version releasad innan de stora omvälvningarna som började i 2010.

Det borde vara den bästa versionen där man kan blanda stitched-mesh spår med alpha blending vegitation. Dessutom har jag ett minne av att den med SP4 faktiskt var stabil och fungerade ganska bra.

Det skall bli interesant att se vad man kan göra med den på en modern maskin.

Mest av allt längtar jag dock efter att Trainz kommer ut på andra sidan väggen, blir av med lite buggar och att det tas fram content som fungerar med de nya versionerna av spelet. Men nu är jag less på att blöda och som man säger på utrikiska. On the bleading edge the users do the bleading.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 03:19   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Thumbs up

Bear, jag har också numera TS12 installerad, men det är mest för att testa mina skript och övriga objekt. Jag måste ju kunna svara användarna om dom har problem. Det jag också märkte direkt med TS12 var att objekt av typen "mocrossing" har väldigt dålig kompatibilitet bakåt. Att jag upptäckte just detta först (har hört talas om en del andra problem också) beror kanske på att jag just nu håller på med skript för dessa objekt. Men jag måste också tala om för dig och alla andra att problemet startade faktikskt med TS2010 och version 3.3. Jag har inte riktigt lokaliserat vari problemet egentligen ligger än. Kan bara konstatera att det blev tydligare i TS12. Men jag tror inte att det är just vägtyperna som är grundproblemet, utan det är helt enkelt hur objektet (mocrossing) har förändrats (både skriptmässigt och configmässigt) i dess uppbyggnad.

En trevlig uppmuntran kan jag komma med i alla fall. Om du går tillbaka till version 3.1 (TS2009/SP2) så fungerar det problemfritt. Där går den magiska gränsen om man vill köra tåg och bara njuta.

TS2009/SP4 (version 3.3) är också problemfri, så länge du inte börjar bygga vidare på banor gjorda för TS2010. Att använda och köra en på en bana som är gjord i TS2010 går bra, men att försöka bygga vidare på den i TS2009 är inte värt besväret. Och det är många som som får problem när dom bygger banor i SP4.

Och varför ska man bygga banor i TS2010 och TS12, när inte finns någon anledning till det? Banorna man bygger i TS2009 fungerar utmärkt även för dessa utgåvor. Och inte blir dom mindre vackra i TS2009 heller.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-07 klockan 03:41.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 07:34   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Du förklarade just det stora problemet med Trainz. Det är inte en simulator utan 4 olika simulatorer där många av oss äger olika versioner och inte alla kan åtnjuta allt det roliga ni gjort till Trainz.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 10:35   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Sven, jag tror fortfarande att det är vägen som är problemet eller snarare hur vägen hanteras.

Följande vägar har nästan konstant problem, och åtminstonde den sista kan hänga sig helt utan mocrossing. Bilarna börjar stapla upp sig där två splines går samman i en korsning. Om jag har förstått saken rätt så är dessa vägar iofs besläktade, dvs Ekan har målat om rollotrainz vägar. Jag tycker mig dock ha sett samma problem med andra vägar.

grusvag 2 <kuid:396831:2658>
DONJ grusvag 2 <kuid2:564419:1176:1>
regi aszfaltos ut <kuid:128184:37020>

Den här som verkar vara ibbyggd fungerar.

Road 2L Highway <kuid2:60850:37010:1>

Jag har nu i alla fall fått in 2009, men tyvärr sprungit på ett nytt problem. Den lyckas inte sortera alphablended object över huvudtaget. Det ser ganska okej ut men allt som oftast byter träden plats med varandra vilket naturligtvis är mer än lite irriterande. Någon som har en fix för detta? Annars skall jag göra ett försök med att installera 2010 i kväll och se om jag får alla problemen eller inget av dem, ibland är det skönt att ha licenser till alla trainz versionerna 2004 - 2012 och faktisk mac också men min dator var för långsam för att ens starta en. Troligen vill man inte ha in sista patchen till 2010 som tar bort compatiblity mode, men finns det någon orsak att inte gå till SP3?

Egentligen vill jag bara få en fungerande Trainz så att jag kan börja bygga lite banor nu när det finns så otroligt mycket fina objekt att använda.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 16:09   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
.....

Troligen vill man inte ha in sista patchen till 2010 som tar bort compatiblity mode, men finns det någon orsak att inte gå till SP3?

Egentligen vill jag bara få en fungerande Trainz så att jag kan börja bygga lite banor nu när det finns så otroligt mycket fina objekt att använda.
Jag vet inte hur bra TS2010/SP2 (version 3.2) fungerade då den passerade hastigt förbi. Jag har inte utvärderat den versionen och jag har den inte installerad. Men jag funderar på att installera den versionen också, för kompatibilitets tester. Som jag nämnt tidigare så hände det en hel del just när version 3.3 kom.

Det var dessutom nya taggar i config som plötsligt började fungera (kan också vara en orsak till nya buggar) och det var en del skriptfunktioner som var uppdaterade.

EDIT: Jag skrev att compatibility mode försvann i version 3.3, men det är fel. Compatibility mode är valbar även i version 3.3.
Compatibility mode försvann i MultiPlayer versionen (version 3.4).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-07 klockan 17:33.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009