Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-02, 00:42   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Ett nytt sätt att göra byggnader, eller en ovanligt ful lada.

Det finns ju ett ganska stort behov av svenska byggnader till trainz, och det hjälper ju inte riktigt att vi sitter med arbetsmetoder som låser upp duktiga 3d modellerare någon dag för varje hus, alternativt importerar objekt ifrån 3d-warehouse som oftast håller tvivelaktig kvalitet.

Nu har jag kliat mig i huvudet ett tag och tror mig ha funnit en lösning. Sågningar längs med fotknölarna mottages tacksammast, likaså kommentarer som för projektet frammåt eller totalt kullkastar det.

Min tanke är att bygga 3d modellerna i sketchup och utnytja så mycket tiling textures som möjligt. Nu skriker ni säket att det blir innefektivt och en massa onödiga texturer som drar prestanda efterssom varje ny textur innebär ett nytt dmaterial och drawcall till grafikkortet. Men det kan man finurligt nog komma runt om man bakar samman alla byggnaderna till ett bibliotek och låter trainz sticka samman allt i biblioteket som använder samma material.

Fönster och dörrar samt verandor mm gör som komponenter i sketchup som kan återanvändas till flera byggnader. Fönster och dörrar görs som 3d objekt som klipper hål i väggen på sketchup vis och kan på så sätt dela på ett texturark oavsett vilken vägg de sitter på. Tanken är att nightmode mesherna skall sitta tillsamans i komponenten med respektive fönster, så är det bara att välja nightmode rektaglarna och exportera dem, delete och sedan exportera resten.

Lite pilligt kommer det här nog att bli då man i nuläget får handeditera xml filerna som sketchupexporten genererar för att få dem att använda samma texturnamn. När jag ser att det här fungerar skall jag dock försöka ta ett snack med killen som har skrivit den och se ifall det går att hämta texturnamnen ifrån bildens namn och inte ett löpnummer. Sedan går det ju att återanvända samma sketchup fil och bara byta ut vilken textur som skall mappas in för fönster/tak/fasad så med lite textfilsknåpande går det fort att få ihop varianter av en byggnad.

De fördelar jag kan se med metoden.

- Snabbt och enkelt att producera byggnader, ännu snabbare att göra varianter. Det är tillochmed lätt att skriva ett script som genererar texturvarianter. Förhoppningsvis innebär detta också att vi kanske kan få några nya forummedlemmar som hjälper till med att ta fram modeller, inlärningströskeln känns ganska låg och om vi gemensamt tar fram ett ramverk med komponenter att luta oss mot så kommer vi också att kunna få byggnader med mycket hög kvalite.

- Hög texturupplösning, jag räknar med att använda ca 200-250 px/meter. För ladan är det typ 1st 1024x1024 2st 512x512 (Tegel och faluplank) 2st 256x256 (Stengrund och råplank). Detta låter mycket men de flesta av dem delas mellan flera byggnader vilket åtminstonde för mig för det att kännas överkomligt.

- Återanvändbarhet, vi kan återanvända samma fönster, dörrar, balkonger mm. Detta ger snabb produktion men även ett enhetligt utseende, man kommer att kunna ha ett stort bibliotek med byggnader som passar ihop.

Jag bifogar bilden på den fula ladan, som sagt bara ett proof of concept samt ett texturark som bör räcka till att ta fram ganska många svenska byggnader. Det innehåller alla fönster och dörrar ifrån inlandsbane serien men med bättre texturer samt skyltfönster och ytterligare en dubbeldörr som är tänkt som lite större entredörr.

Nu skall jag bara försöka hitta lite tid att sitta med det här, för i dagsläget är det bara det ni ser på ladan som finns i verkligheten, det är nog ytterligare några dagars jobb att lära sig sketchup bra nog och ta fram och paketera komponentbiblioteken. Sedan behöver också texturerna styras upp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (166.5 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (87.0 KB, 70 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009