Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-24, 17:47   #31
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Koppel ska inte ingå i grundmodellen utan är separata objekt som man via blueprinten länkar in.
Det finns då några olika koppel att tillgå redan i RS/RW så det finns egentligen ingen anledning att göra ett eget.

Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 18:07   #32
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ett provsmak från RW..återstår en hel del jobb dock men ett par hinder till passerade
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ibblps_RW1.jpg (157.3 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg ibblps_RW2.jpg (277.0 KB, 173 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 18:14   #33
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Detta ser oerhört bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 18:28   #34
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?
Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 20:49   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vagnen blev skitbra! Härligt med mera svenskt till RW...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 23:30   #36
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.

Tackar tackar då använder jag mig av samma koppel så ser det enhetligt ut och fungerar dessutom, i motsats till mitt egna försök till koppel som kräver en skärbrännare för att kopplas bort . Jepp självklart blir det dragare av typ Z66,T44(och ytterligare vad än Marcus och du trollar fram) så fort dessa dyker upp men i brist på bröd får man äta sura tyska diesellok

Har mest suttit och petat i ritningarna den sista tiden så att jag har den biten mer eller mindre färdig när det är dags testa den färdiga modellen. Nu funkar det i alla fall att koppla fler vagnar efter varandra utan att det ser ut som att någon har lagt en dynamitgubbe på buffertarna. Siktar på en betaversion om ca två veckor om allt vill sig väl.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 05:56   #37
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Vilken härlig vagn, den har jag som H0-modell
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 01:58   #38
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Dags för en liten uppdatering och några frågor till de kunniga

Skuggmodellen är klar, den blir tämligen odetaljerad för att snåla lite med polygonerna.
Vagnsnummer skrivs ut på littera-plåten(hur kan något så enkelt trassla en hel dag?) i serie 825 6 000 -> 825 6098 tex. 4274SJ8256015-3. Borde jag skippa att ta med delen 4274SJ i numret och ha den delen med på plåttexturen i stället och bara köra med UIC numret dynamiskt eller är det ok att ha med fullständiga numret med texten SJ?
Innanmäte och animation av dörren är klar(puh detta var en utmaning för en nybörjare :/) men fortfarande otestad i RW och frågan är hur denna styrs i RW? För personvagnar finns animationer för höger resp. vänster sida går dessa att utnyttja för godsvagnar med eller är dom kopplade till peronger med människor på? Om inte hur känner RW av vilken sida av vagnen som ska öppnas vid lastning och lossning om det ens går att styra på det sättet?

Om nu detta animationskaos går att lösa så ska det finnas en beta i början på nästa vecka så att jag får hjälp att hitta de fel som jag blivit hemmablind för

Ett stycke bild en bit in i animationen och en kort avi fil på media fire för dom som är intresserade av att se hela animationen http://www.mediafire.com/?29iirsvloxll3h6
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ibblps-v_10.jpg (197.9 KB, 105 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 17:08   #39
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard



kanske borde kommentera animeringen, jag har gjort lastanimering och dörranimering.
lastanimering blir ju fel då det går från tom vagn till lastad vagn och det är vi inte ute efter.
dörranimering känns rätt men jag är rädd för att det kräver en plattformsmarkör.
fast det är ju inte omöjligt att sätta en sådan markör vid ett godsmagasin.
så långt som jag vet men experimentera gärna och upplys oss om vad som fungerar.


Senast redigerad av KMW den 2010-12-09 klockan 17:12.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 20:07   #40
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

En nyfiken fråga.
Finns möjligheten, att man kan få se den i Trainz också?
Om nu någon, skulle vara intresserad av att konventera över den.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 21:14   #41
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg


kanske borde kommentera animeringen, jag har gjort lastanimering och dörranimering.
lastanimering blir ju fel då det går från tom vagn till lastad vagn och det är vi inte ute efter.
dörranimering känns rätt men jag är rädd för att det kräver en plattformsmarkör.
fast det är ju inte omöjligt att sätta en sådan markör vid ett godsmagasin.
så långt som jag vet men experimentera gärna och upplys oss om vad som fungerar.

Jag ska testa med dörranimationsvarianten då som en start så får vi se om man kan lura spelet med osynliga människor som hoppar in i vagnen Hade någon ide om att man skulle kunna haka i ett event som triggas när man trycker T i något skript som i sin tur kör en animation men hittar just ingen dokumentation om vad som kan göras med skript tyvärr och vilka events man kan fånga upp.

Citat:
En nyfiken fråga.
Finns möjligheten, att man kan få se den i Trainz också?
Om nu någon, skulle vara intresserad av att konventera över den.
Om någon känner sig manad när jag är klar så är det fritt fram att ge sig på en konvertering. Kör med 3dsmax så det är väl en fördel för den som vill konvertera men kan väl skaka fram andra filtyper om det skulle krävas
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 21:34   #42
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag ska testa med dörranimationsvarianten då som en start så får vi se om man kan lura spelet med osynliga människor som hoppar in i vagnen Hade någon ide om att man skulle kunna haka i ett event som triggas när man trycker T i något skript som i sin tur kör en animation men hittar just ingen dokumentation om vad som kan göras med skript tyvärr och vilka events man kan fånga upp.
Hej! Intressant, kan inget om script och animeringar, men ifall skjutdörren skulle animeras med "T" så kommer man inte kunna öppna dörren på en bangård t.ex. utan endast vid perronger. Fast det kanske går att ändra på?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 21:46   #43
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Hej! Intressant, kan inget om script och animeringar, men ifall skjutdörren skulle animeras med "T" så kommer man inte kunna öppna dörren på en bangård t.ex. utan endast vid perronger. Fast det kanske går att ändra på?
Jopp det är precis det jag är ute efter att man ska kunna öppna dörrarna där man själv känner för det och på något sätt så måste ju ett event triggas när man trycker på T som talar om att dörrarna ska öppnas på en personvagn eller att en vagn ska lastas(detta borde ju även ske om man inte är precis vid en perrong bara att det stoppas om olika krav inte är uppfyllda som tex att hastighet>0 pos x,y,z=perrong markör) så att jag kan utnyttja T utan att ta hänsyn till perrong kravet. Får sätta wikileaks i arbete för att få ut de väl bervarade hemligheterna från railsim.com
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-18, 17:23   #44
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jahapp då var det tillslut dags för min första skapelse att se simulatorvärldens ljus för att utstå en tid i betaversion. Testa så mycket ni orkar och kan och meddela mig om brister och fel så ska jag försöka åtgärda dessa vid tillfälle.

Dörranimationerna fungerar men är kopplade till perronger så länge jag inte hittar en bättre lösning(om det nu finns en). Kanske kan man bygga en egen markör för att användas vid lastkaj utan personer har inte hunnit undersöka detta dock.

Installationen är otestad men jag hoppas att jag gjorde rätt annars får ni skrika till

Vill passa på att tacka alla för bidrag med bilder, hjälp och uppmuntran som jag har fått i denna tråden, det hade varit omöjligt att slutföra detta utan er..tack tack!
Bifogade filer
Filtyp: zip Ibblps-vtv_findus_beta.zip (3.19 MB, 21 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 12:38   #45
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

enormt fin modell, enda jag saknar är bromsslangar.
Sedan skulle jag nog också kapa bort 4274SJ från vagnsnumret
och sätta det direkt på modellen.
Inga problem med att få in den i RailWorks.
Provade även i RailSimulator och den fungerar bra även där så en distribution
till båda så kan även de som inte köpt RW ännu njuta av modellen.
Hoppas att du går vidare och gör andra modeller också.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg I.jpg (26.8 KB, 58 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009