Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-29, 22:22   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Sbk

Så här års har björnarna vaknat och kommer fram ifrån sitt ide.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (227.8 KB, 277 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 23:07   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

välkommen ur idet
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 04:01   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Trevligt bear, vælkommen tillbaka !
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 07:21   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Instämmer med föregående talare .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 15:33   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Oj, va snyggt! Men vad står "Sbk" för?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 16:10   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

SBK, swedish building kit är ett projekt som jag har klurat på ett tag. Tanken är att skapa ett antal byggnader som delar texturer för att på så sätt kunna ha vettiga texturstorlekar utan att prestanda far genom golvet. Dessutom är förhoppningen att det går relativ snabbt att producera byggnader när väl texturerna är på plats.

Nu börjar i alla fall normal och specularitets komponenterna i den första texturen komma på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (73.8 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (66.3 KB, 186 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 20:09   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Trevligt, och en riktigt bra idé! Svenska byggnader (både villor, större hus mm) som är lowpoly och kan placera ut överallt i villaområden/landsorten (fast där finns det kanske inte hus i massor... ) är verkligen en bristvara (även om STW har gjort en hel del riktigt fina hus!).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 21:01   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
SBK, swedish building kit är ett projekt som jag har klurat på ett tag. Tanken är att skapa ett antal byggnader som delar texturer för att på så sätt kunna ha vettiga texturstorlekar utan att prestanda far genom golvet. Dessutom är förhoppningen att det går relativ snabbt att producera byggnader när väl texturerna är på plats.

Nu börjar i alla fall normal och specularitets komponenterna i den första texturen komma på plats.
Det låter som en intressant idé. Tänker du dig en standard med texturer som flera kan använda?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 21:21   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Låter intressant ...

... skall bli kul att följa hur du tänkt dig detta !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 23:40   #10
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Hurra för fler träkåkar.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-20, 09:23   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Samma intresse/frågor som ovanstående talare, väntar med spänning...
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-20, 22:30   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tyvärr blir det inte riktigt så generellt som man skulle kunna önska. Svenska faluröda byggnader med vita knutar är nog det omöjligaste som finns i texturoptimeringshänsende om man inte skall böra dela upp fasadytorna i flera områden som mappar separat för att spara texturutrymme.

Det hela har slutat med en modul på 5x10 meter som kommer att utgöra basen för byggnaderna, jag har dock lite ångest för att jag egentligen har valt fel proportioner på byggnaderna.

Var tar jag då hem vinsterna om mappningen är så statisk som den bifogade texturen visar?

- Taken delas av samtliga byggnader med samma typ av tak, det är även en ganska liten textur 512x512 som är tiling.
- Man kan ganska lätt skapa många varianter med olika trappor och liknande utan att det egentligen kostar några resurser att blanda dem så länge de är mappade på samma texturark.
- Ytterligare ett texturark kommer att tillkomma med fasader för affär, en gavel med dörr för station sammanbyggd med godsmagasin och kanske några andra tillämpningar samt ytterligare någon specialfasad jag inte har bestämmt mig för ännu. Dessa byggnader kommer i övrigt att dela samma textur som övriga byggnader.
- Planen är att göra ytterligare tre varianter på dessa byggnader och använda samma modeller men byta ut texturerna.

Resurskostnaderna för exempelbyggnaden blir tillexempel taktegeltextur(512x512) + fasadtexture(1024x2048) + 76 pollygoner (LOD 22 polygoner). Ungefär samma siffror om man fortsätter att blanda in andra byggnader i kittet, om man vill ha lite större variation tillkommer ytterligare 1 eller två fasadtexturer.

Utöver de prestandavinster som jag hoppas på så kommer man även att tjäna på ett uniformt utsende med bebyggelse som passar ihop.

Naturligvis är andra välkommna att låna ideer ifrån det här, men jag kommer nog att släppa mitt arbete som ett samanhållet och relativt stängt paket. För att det här skall fungera bra så behöver allt ligga i samma library asset så jag ser ingen generell möjlighet att återanvända texturer och så vidare helt enkelt. Där emot kan jag tänka mig att vara öppen om någon vill bidra med assets i from av byggnader som använder samma texturer och som kan gå med i releasen, räkna dock med att jag kan vara lite bestämd med mina ideer ifall ni känner för att hjälpa till.

Det kommer nog att dröja ett litet tag innan det blir release av det här då jag bara har någon dag i veckan att arbeta med det och har relativt mycket roliga ideer. Ni lär ju om inte annat kunna följa arbetet i den här tråden, och kom gärna med kommentarer ifall det är något som ny tycker ser tokigt ut. Tillexempel som nu frågan om man skall riva upp och börja om med andra proportioner på byggnaderna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (178.1 KB, 141 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 02:59   #13
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Konceptet fungerar

Som framgår av bilderna så kombineras material mellan modellerna som de skall. Dvs det bör inte vara någon extra overhead att blanda dem istället för att repetera samma modell.

Även LOD verkar fungera bra, vad som syns på sista bilden är 30000 byggnader blandat ifrån två typer som fyller fyra baseboards. Det är lite mer än vad trainz egentligen verkar hantera bra då man ser att den inte riktigt hinner rita upp när man sveper med kameran.


Ps. Efter lite modifieringar i UV mappningen så har jag lyckats få in alla "fönsterhusen" på samma 1024x2048 textur.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (102.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (102.7 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (102.8 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg progress3.jpg (79.0 KB, 98 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-24, 18:51   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Låter riktigt intressant med byggnadsättet, att kunna bygga ihop ett stationshus med/utan ihopbyggt stationshus med godsmagasin odyl! Väntar med spääning på reslutatet av detta
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009