Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-05, 20:03   #16
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ett tips om många ljuspunkter drar ned FPS betänkligt är att sänka inställningen av skuggor ett snäpp.
Skuggorna räknas ut av spelet och för varje ny ljuskälla blir det ytterligare att beräkna.
Kör man då med skuggorna på högsta detaljeringsläget kan det slå hårt mot FPS.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 20:19   #17
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Alla ljus som kastar skuggor drar ner fps:en på tok för mycket,onormalt mycket jämfört med andra spel och tyvärr inget jag kan göra åt det mer än att minska ner antalet ljus som kastar skuggor vilket jag har gjort. Max tre lampor kastar skuggor åt gången med senaste patchen och de är headlight,taillight och cablight(på kvällen) varken mer eller mindre. På Di3 är det en lampa som kastar skuggor så det är klart att det betyder att det inte påverkar lika mycket.

Patchen är ju lite gjord efter mitt egen smak och jag gillar att slutsignalen ger ifrån sig lite rött ljus med skuggor på vagnen bakom innan man kopplar och detsamma gäller belysningen i hytten så det kommer ju inte att falla alla i smaken så är det ju bara

Här kommer nu Mawkish snabbguide i hur man ändrar ljuset på t.ex. Rc efter tycke och smak. Krav RW_Tools och 5min fritid!

Exemplet nedan är för taillight som hittas med sökvägen C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\railworks\Assets\swed en\RailVehicles\Electric\Lights\taillight.bin och avsnittet som kan editeras är markerat i bilden.

headlight hittas med sökvägen C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\railworks\Assets\swed en\RailVehicles\Electric\Lights\headlight.bin

cablight hittas med sökvägen C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\railworks\Assets\swed en\RailVehicles\Electric\Lights\cablight.bin

För att ta bort skuggor från ljuset ändra
Kod:
<CastShadow d:type="bool">1</CastShadow>
till
Kod:
<CastShadow d:type="bool">0</CastShadow>
För att minska ljusstyrka minska värdet 10.0000(radie i meter) i
Kod:
<Radius d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000002440" d:precision="string">10.0000</Radius>
För att ändra spridningsviklar på ljuset ändra värdena 20.0000(grader) resp. 10.0000(grader). Det första värdet är vinkeln på totala ljusspridningen det andra värdet är vinkeln på spridning av den koncentrerade ljuskäglan.
Dessa värden existerar bara för headlight och taillight som är ljus av ficklampetypen.


Kod:
<Phi d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000003440" d:precision="string">20.0000</Phi>
<Theta d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000002440" d:precision="string">10.0000</Theta>
För att få ljuset att bara vara på under kvällstid ändra
Kod:
<DayNightCycle d:type="bool">0</DayNightCycle>
till
Kod:
<DayNightCycle d:type="bool">1</DayNightCycle>
Lycka till!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lights.jpg (121.3 KB, 176 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 20:47   #18
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Ja det är verkligen synd på så fina lampor,att dom skall dra ner FPS så mycket, jag har märkt upp till 5 FPS/s som spelet faller.
Om vi då säger att man kör in i en lite större stad, då blir det inte mycket över, kan hamna på 12-15 med ljus i stället för kanske 20 utan ljus.
Under 20 blir det inget kul och JA, jag har allt på max även skuggor.
Trots nytt grafikkort (HD 6970 2 GB PCS+,fabriksöverklockat), mitt gamla 5870 var ännu sämre.
Sedan så kör jag nästan bara på dagtid.

Tack för beskrivningen, men den är inget för mig, men kanske bra för andra här på forumet
Jag vet inte ens hur man editerar en .xml-fil
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 22:10   #19
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Tycker du i alla fall ska prova att ställa ned skuggorna på hög istället för högsta nivå.
Jag kunde inte direkt märka någon skillnad och det hade klar inverkan på FPS.
Drar man däremot ner den ytterligare så blir det tydlig skillnad.
Gillar du inte resultatet är det ju bara att dra upp skuggorna till högsta igen.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 22:13   #20
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Jag vet inte ens hur man editerar en .xml-fil
Strunt i vad det heter vi kan kalla det .bingolotto-fil om du vill och bara öppna och editera det som beskrivs ovan som ett vanligt textdokument med hjälp av RW-Tools och spara när du är klar och testa resultaten.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 13:27   #21
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack för uppdateringen! Jag hämtade den nu, för jag missade den. Det blev mycket bättre än förra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009