Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-03, 10:23   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Tallar och tåganmälan någonstans i sverige

Detta blir en lite udda tråd i detta forum eftersom jag inte har börjat bygga banan ännu utan vill pressentera en ide.

Tanken är inte att bygga en bana bara för mig utan en bana som kan vara standardbana för att köra multiplayer på svenska i Trainz något jag tror skulle kunna bli riktigt kul.

Jag planerar att försöka bygga en svensk bana till Trainz som skall vara användbar för oss alla. Ramarna kommer att se ut ungefär så här.

- Byggd för att fungera bra i multiplayer, hur den nu kommer att se ut.
- 4-6 stationer längs en SJ linje någonstans i sveriges inland. (Tidtabellsbunden trafik).
- Anslutande smalspårsbana löst baserad på Bosjöbanan men något moderniserad. (High chaparall, fri körning).
- Några industrier med egna spårnät (För de som gillar växling).
- Realistiska godsflöden.
- Tidsmässigt någonstans 60-70 tal.
- Om lämpliga object saknas så bygger jag/vi dem då får det hellre ta lite längre tid.
- Alla object ifrån DLS, för att möjliggöra multiplayer och underlätta nedladdning.

Det kommer naturligtvis att bli ett problem att bara ha material ifrån DLS, men det får man väll lösa genom en kombination av försiktig övertalning och att skapa de object som inte finns där folk inte vill ladda upp, men den diskussionen tycker jag att vi han ta här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28375
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-11, 12:24   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Voytas träd finns nu på DLS, själv håller jag lite sakta på med projektet att färdigställa de järnvägsnära byggnaderna.

På andra håll ser jag att arbetet med signalerna går vidare, förhoppningsvis kommer de att vara klara och välfungerande innan banan blir färdig.

Själva banan har jag faktiskt inte ens börjat på, men jag har lite granna påbörjat den långsamma jakten på objekt och planeringsarbetet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 21:18   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så, nu finns embriot till en svensk region med svensk trafik. Den kommer att finnas för nedladdning om ett tag men det är lite småfix kvar.

Nu kanske man kan fråga sig om det inte var en rutt som jag skulle bygga och jo så var det nog men först måste man få alla byggstenarna på plats innan man kan komma igång med bygget.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (103.3 KB, 261 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 19:46   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu börjar den första delen av banan ta form. Det är lite pyssel, men går både fortare och smidigare än vad jag hade väntat mig.

Vi befinner oss i bakvattnet som ligger vid gränsen mellan ren skogsbyggd och de trakter där jordbruket sakterliga börjar bli ett inslag i landskapsbilden. Tidigare var Bakvattnet en mera betydande grenstation där en bana anslöt som ledde till en lastageplats som låg så långt upp som älven var seglingsbar. Idag går den enda trafiken på den avkortade bandelen till ett pappersbruk.

1. Flygfoto över Bakvattnet, i förgrunden ser man vägen mot Långträsk.

2. Stationen i Bakvattnet, här finns häften av samhällets serviceutbud sammlat. Telefonautomat, brevlåda som tömms måndag - fredag när lantbrevbäraren passerar på sin morgontur. Man kan även köpa biljett till rälsbussen de gånger då stationen av tågföringsskäl är bevakad av tågklareraren som faktiskt bor i lägenheten en trappa upp.

3. På andra sidan vägen finns resten av servicen, bensinstationen och konsumbutiken. Totalt har Bakvattnet tio invånare, så bor här också en kille som kör runt i byggderna med sin franska varubuss som syns till vänster på kortet.

4. Bakvattnet är också centrum för bandistriktets verskamhet, bortanför dresinboden och hormoslyrtunnorna, som man kanske skall tala tyst om numera, ser man makadamhögen som väntar på omlastning till järnväg inför den beslutade partiella banupprustningen.

5. Kan bara inte undanhålla den här bilden på Dinorius_Redundicus fantastiska kor. Romar och lever om gör de också.

6. Första gården om man följer vägen upp mot Långträsk.

7. Huvudlinjen fortsätter till vänster och kommer om några kilometer att korsa älven på sin väg upp mot den rena skogsbyggden. Till vänster avviker spåret mot massafabriken.

8. Till sist kan jag inte undanhålla denna bild som visar banavdelningen upplagsområde med tillhörande rastkoja. Utemöblerna står framme i väntan på eftermidagsfikat.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (275.2 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (58.6 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (276.1 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg progress3.jpg (60.9 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg progress5.jpg (267.2 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg progress6.jpg (266.3 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg progress7.jpg (64.6 KB, 186 visningar)
Filtyp: jpg progress4.jpg (59.3 KB, 186 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 19:50   #5
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Snyggt Bear..!

[quote=bear;227686]Nu börjar den första delen av banan ta form. Det är lite pyssel, men går både fortare och smidigare än vad jag hade väntat mig.

Fint bygge du håller på med... även lite Derlict-grejor finns med ser jag....
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 19:55   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

[quote=stina;227687]
Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Nu börjar den första delen av banan ta form. Det är lite pyssel, men går både fortare och smidigare än vad jag hade väntat mig.

Fint bygge du håller på med... även lite Derlict-grejor finns med ser jag....
Jo jag får väll erkänna att jag är ett stort fan av Dinorius_Redundicus, diggar hans object skarpt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 20:15   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Tjusigt tjusigt .

Ser att du har lika stora talanger att bygga fina landskap, som du har att bygga 3D-modeller.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 23:26   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Mycket tjusigt bear.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 05:54   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Väldigt snyggt och realistiskt
Du har inte nämnt i vilken version du bygger... 2010?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 02:39   #10
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Ojoj vad fint! Ser att du har samma känsla som mig. Du gillar lite "unkna" sovande byar på landet? Det gör jag. Gamla lador, skrotbilar, nedlagda stationer med kvarglömda vagnar, allt som visar på att åren gått.

Mycket snyggt. Man känner sig som hemma i Värmland.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009