Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-14, 01:59   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard Colorado Rockies (Smalspår, 1930-tal.) från DTG.

Hallå!

Tänkte tipsa om att Milepost äntligen har släppt sin Colorado Rockies rutt, i samarbete med DTG.

Personligen tycker jag att den ser rätt mysig ut, och överväger själv ett inköp.
Det finns få saker som är så charmiga som smalspår.

Länk:
http://store.steampowered.com/app/325976/
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 08:44   #2
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Samma här jag har även köpt det.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29

Senast redigerad av gp3119 den 2016-05-14 klockan 08:47.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 09:09   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hastighet? Var rejält nyfiken men är det 20 km/h hela vägen är det helt enkelt för trist.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 15:48   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Har även köpt det. Gillar det rejält. Dovetail har byggt det väldigt bra enligt mig.
18 mph är väl den vanligaste hastigheten. Men det går ju inte att köra något fortare i dessa kurvor.

Svårigheten är väl att hålla ångtrycket uppe i de 35-38 promille lutningarna.
Köra ånglok är inte det enklaste. Jag kunde inte hålla tidtabellen alls.

Stigningen är från Golden (Denver) 1600 möh till 2700 meter möh i Silver Plume (ca 5,5 mil)
Man ska inte vara höjdrädd heller. vid sicksack (backning uppför) åkningen upp till Central city är man högt över staden

Karta

Järnvägen finns inte kvar den revs redan på 40 talet
Men mellan Georgestown och silver plume så har den öppnat igen som turist trafik
Länk

Manual

Ps fel av mig, det är därför det är så bra byggt då.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-05-14 klockan 23:29.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-14, 16:32   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Har även köpt det. Gillar det rejält. Dovetail har byggt det väldigt bra enligt mig.
18 mph är väl den vanligaste hastigheten. Men det går ju inte att köra något fortare i dessa kurvor.
Svårigheten är väl att hålla ångtrycket uppe i de 35 promille lutningarna.
Köra ånglok är inte det enklaste.
Inte Dovetail som har byggt det, banan och allt därtill, är byggt utav Milepost Simulations.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 19:11   #6
MDPhreak
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Sthlm - Swe
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Inte Dovetail som har byggt det, banan och allt därtill, är byggt utav Milepost Simulations.
ser dock ut som att DTG satt sin vegation osv på banan, liksom man gjorde nyligen med Schwartzwaldbahn (Black forest route)
MDPhreak besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 19:13   #7
MDPhreak
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Sthlm - Swe
Inlägg: 32
Standard

tragiskt bara att det läggs sån oerhörd fokus på USA samt England, och inte en enda i Skandinavien...
MDPhreak besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 19:17   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är nog ingen annan en det lilla fåtalet skandinaviska användare som tycker att det är tragiskt. Man skapar det man kan sälja.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 20:26   #9
MDPhreak
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Sthlm - Swe
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Det är nog ingen annan en det lilla fåtalet skandinaviska användare som tycker att det är tragiskt. Man skapar det man kan sälja.
Sannolikt de enda som finner det tragiskt men däremot:

I europa skulle sannolikt många tyskar tycka det var minst lika intressant med en t ex svensk sträcka istället för nummer 20 i England eller USA. Är det fö så himla många i USA som är tokiga i tågsimulatorer?
MDPhreak besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 21:11   #10
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Vad jag har förstått så har det med licenser från järnvägsbolagen att göra, därav att det blir mest bara från UK och USA och Tyskland. Men nu har de ju licens även från SNCF så man kan ju hoppas att det blir ännu fler länder i framtiden
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 21:34   #11
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är ju iofs bara en fråga om huruvida man kan använda tågbolagens loggor på tågen i simulatorn, flera brittiska tåg har man löst detta genom att måla dem i British Rail-färger (British Rail privatiserades -94). Ingen kan nog kräva upphovsrätt på infrastrukturen (alltså själva rutterna).
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-15, 21:38   #12
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Det är ju iofs bara en fråga om huruvida man kan använda tågbolagens loggor på tågen i simulatorn, flera brittiska tåg har man löst detta genom att måla dem i British Rail-färger (British Rail privatiserades -94). Ingen kan nog kräva upphovsrätt på infrastrukturen (alltså själva rutterna).
Ja, är väl bara göra som Euro Truck Simulator gjorde, döpa om bolagen lite men ha liknande design och sälja spelet tills man har råd/företaget går med på att ha sitt namn i spelet. Numer har ju alla lastbilsmärken i ETS sina riktiga namn.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 17:37   #13
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Bromsa Ångtåg

Hur bromsar med ett ångtåg i långa lutningar, som det rör sig i denna bana.
Det lutar ju 1100 meter i en enda lång nerförsbacke nästan.
Jag har löst det med att lägga "växeln" i backläge och sedan "gasa" Kan inte benämningarna på dessa saker.

Jag märker att det fungerar bra i simulatorn, men är det rätt sätt att bromsa ånglok i långa nerförsbackar. Tågbromsarna lär ju ta slut om man använder dessa i 38 promille nerför backarna gissar jag.

Vilket fall tycker jag nog en av de bästa banorna jag köpt. Hålla ångtrycket uppe samtidigt som man ska försöka hålla tidtabellen är inte så enkelt.
Första gången var jag 10 min sen persontåg (45 min körning), men nu igår var jag 3 min sen så det närmar sig......
När det går så långsammast så går det bara 4-5 km/h när det är som brantast och ångtrycket inte det högsta.

Känns som fysiken känns ganska rätt i denna rutt. Tågen rullar väldigt lätt nerför och det gör det verkligen inte i alla rutter. Men de verkar ha löst det med att ha vagnar som är fullastade och en annan vagn (samma vagn) som tom. dvs inte ha de hybrider som man kan lasta själv. Dessa rullar ju knappt utför backarna när de är lastade.

Sen känns det lite häftigt att man byggt upp en bana som fanns för 75 år sedan. 1930 miljö. Kollar man nu på Google map så går det en motorväg igenom området men då var det rätt svår tillgängligt gissar jag.
Men det ser ut att gå en grusväg bredvid järnvägen visserligen. Men det tog 3 timmar att åka Från Denver till Silver plume högt upp i bergen med Järnväg då. Tar 45 min med bil idag

Sen gör det klart roligare när man har 35-55 fps på min nya dator med max grafikkortsinställningen i train simulator inställt.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-05-16 klockan 17:48.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 18:05   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Har ruttbyggaren gjort allting själv med sina Assets? Om inte, så tog de andras assets till rutten, så köper jag inte.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-17, 02:25   #15
MDPhreak
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Sthlm - Swe
Inlägg: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja, är väl bara göra som Euro Truck Simulator gjorde, döpa om bolagen lite men ha liknande design och sälja spelet tills man har råd/företaget går med på att ha sitt namn i spelet. Numer har ju alla lastbilsmärken i ETS sina riktiga namn.
Det handlar nog som bönan var inne på att dom säljer det dom vet går hem istället för att testa mer nytt.
MDPhreak besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009