Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-13, 19:42   #1
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard Hur får man strålkastarna att synas framåt?

Jag har hållit på med MSTS länge men har efter några års uppehåll börjat kolla in tågsimulatorer.

Jag köpte Train Simulator 2014 (Steam Edition) för några dagar sedan och har stött på flera saker som jag inte hittat någon lösning på. Den mest irriterande är ju att strålkastarna på loken ICE 2 samt Class 395 inte kastar något ljus framåt. Att köra i tunnel är ju ingen höjdare då man inte ser något... På Class 395 är ju lyktorna alltid röda oavsett vad man har ställt dom i för läge.

Frågor:
1. Hur får man strålkastare att kasta ljus framåt?
2. Ni som inte köpte på Steam utan har DVD-skivor att installera ifrån, hur lång tid tar det att starta ett scenario/quickdrive för er? Jag köpte via Steam och måste stå ut med reklam för släppta lok/rutter innan man kan starta, om och om igen. Det känns som att köpa från Steam var ett misstag.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 00:14   #2
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
2. Ni som inte köpte på Steam utan har DVD-skivor att installera ifrån, hur lång tid tar det att starta ett scenario/quickdrive för er? Jag köpte via Steam och måste stå ut med reklam för släppta lok/rutter innan man kan starta, om och om igen. Det känns som att köpa från Steam var ett misstag.
Om du menar videon som körs när man startar upp TS2014 så kan du trycka på Esc-knappen så hoppar programmet ur videon. Det går mycket snabbare att starta upp TS2014 då.

Det går också att fixa så att videon inte startar upp alls, men då måste du vara bekväm med att gå in och ändra bland program-filerna.
Så här gör du:

1. Leta reda på filen [2013_startup.ogv]
i foldern ...\SteamApps\common\RailWorks\data\videos\

2. Gör en back-up på den filen, t.ex. [2013_startup.ogv.original]

3. I samma folder skapar du en ny tom text-fil, t.ex. med Notepad, och döper den till [2013_startup.ogv]. OBS! Filen ska vara helt tom.

4. Starta TS2014

Stenne
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 08:36   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Det där med reklam är både på den version på steam och den version på skiva. Det är ju spelets loadingscreen, och för att det ska gå snabbare behöver du troligen skaffa dig en SSD. Har du redan det finns det inte mycket att göra.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 09:30   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Instämmer med det faktum att det itne är någonskillnad mellan steam-versionen och CD-verisonen. Jag fick TS2012 i form av CD. CDn är egentligen inget mer än en installationsskiva som man egentligen inte behöver sedan. Nu är TS2012 TS2014, dock utan de DLCer som kommer med TS2014. De har jag köpt själv vid olika tillfällen. Och visst är det så att det är reklam för olika erbjudanden i loading-screenen. Så var det även i TS2013, om än inte i så stor omfattning som TS2014... Det är något man får leva med, allternativt spela offline.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 10:51   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Nä, det är inte spelets loadingscreen jag tänker på. Den får man bort genom att trycka på ESC på tangentbordet under eller precis innan den börjar spelas. (Jag har redan en SSD där OS och spel lgger på)

Jag skall förklara bättre:
Det är när man valt att börja spela/köra då ett Scenario laddas man får upp reklam om att ett visst lok går att köpa, att en viss rutt "cooming soon", mm.

Men reklamen verkar var något man får stå ut med ser jag nu på dom svar ni givit.

Det största problemet är fortfarande att man innefrån hytten inte ser att strålkastarna kastar ljus framåt. Jag tycker det är konstigt att man släpper köp-program där dom medföljande loken inte kastar ljus framåt, där en del lok bara visar röda slutlyktor oavsett om dom är avstängda eller skall visa vitt ljus framåt, att vissa rutter visar hastighet i KM/h inuti hytten medans rutten och HUD'n visar Miles/h. Är det inga som betatestar?

Men som sagt, att få strålkastarna att visa ljus framåt är det jag verkligen skulle vilja ha hjälp med.
__________________

Mvh, Roger

Senast redigerad av Rogge den 2014-05-14 klockan 10:53.
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 11:51   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

De allra flesta tågen till TS2014 har fungerande lyktor (som ger ljus framåt) dock är ljusstyrkan olika på alla. Enligt mig har nästan alla köp-tåg för dåliga strålkastare där man knappt får någon hjälp i mörker.

Så ljus ger de, men väldigt lite. Pröva att ta ett class 395 och sätt ut det i mörker så ser du att strålkastarna kommer ge lite ljussken när de tänds. De enda tåg som jag tycker har tillräckligt med ljus är vårt RC samt x2000.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 13:33   #7
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

T44an som finns att ladda ner här på forumet har utomordentliga strålkastare som kan ställas i olika lägen
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 14:30   #8
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vadokunvot Visa inlägg
T44an som finns att ladda ner här på forumet har utomordentliga strålkastare som kan ställas i olika lägen
Instämmer!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 18:17   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag vill gärna också ha svar på strålkastarnas styrka. Kan man på nå´t sätt justera styrkan, eller?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 23:05   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hallå!
Ni som kör tåg på riktigt frågar jag, lyser strålkastarna mer än simulatorn?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 11:01   #11
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hallå!
Ni som kör tåg på riktigt frågar jag, lyser strålkastarna mer än simulatorn?
Är ej lokförare men aktiv i museitågsvängen så det blir en del körande och åkande, på ångloken är det inte mycket till ljus, något bättre på de gamla dieslarna tex T21/T23, där har man ju hel och halvljus. På Ma till exempel är det ytterligare ett snäpp bättre men inte som moderna lok. I rw är det på tok för svagt ljus på de flesta köpeloken, Rc och t43 å t44 i simmen är närmare verkligheten Lite som med bilar, nyare har ofta starkare ljus, skillnaden mellan bilar och lok är inte jättestor på ljusfronten om du vill jämföra.
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 11:28   #12
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Nä, det är inte spelets loadingscreen jag tänker på. Den får man bort genom att trycka på ESC på tangentbordet under eller precis innan den börjar spelas. (Jag har redan en SSD där OS och spel lgger på)

Jag skall förklara bättre:
Det är när man valt att börja spela/köra då ett Scenario laddas man får upp reklam om att ett visst lok går att köpa, att en viss rutt "cooming soon", mm.

Men reklamen verkar var något man får stå ut med ser jag nu på dom svar ni givit.
Nej, detta är laddningskärmen när rutterna laddas. Bilderna byts ut lite då och
då. Tror att det finns en grej längst nere på skärmen som intygar att spelet
laddar in ett scenario =)

Men ni har rätt, det är inget man kan stänga av. "Reklamen" är inbygg i laddningsskärmen så det du säger är riktigt =)

Tror att det går att ändra till annan bild om jag inte är ute och cyklar. Har gjort det förr men det var länge sedan.
Rätta mig om jag har fel?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 13:55   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vadokunvot Visa inlägg
Är ej lokförare men aktiv i museitågsvängen så det blir en del körande och åkande, på ångloken är det inte mycket till ljus, något bättre på de gamla dieslarna tex T21/T23, där har man ju hel och halvljus. På Ma till exempel är det ytterligare ett snäpp bättre men inte som moderna lok. I rw är det på tok för svagt ljus på de flesta köpeloken, Rc och t43 å t44 i simmen är närmare verkligheten Lite som med bilar, nyare har ofta starkare ljus, skillnaden mellan bilar och lok är inte jättestor på ljusfronten om du vill jämföra.
Tack för svaren!
Några fler som kan kommentera om ljusen.

Senast redigerad av Totte den 2014-05-15 klockan 13:56.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 18:59   #14
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack för svaren!
Några fler som kan kommentera om ljusen.
Precis, är det någon som vet hur man ändrar det, i vilka filer man skall titta i och hur värdena skall stå.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-03, 16:04   #15
zita
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1
Standard

Jag slog på "TSX Mode" i grafik inställningarna så fick jag ljuset att fungera på loken.
zita besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009