Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-25, 20:50   #16
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vadokunvot Visa inlägg
Nä du får höra det nu hehe, pratade med Markus i går och han ska fråga runt i veckan. Krister å jag är spikade om det blir nått
Jo, jag pratade precis med honom om det hela, jag är på jag med, vi får lösa transporten på något sätt.

Förövrigt så är vagnen färdig och ska importeras till RW nu.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 22:58   #17
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Ungefär så här ser det ut nu.

För att göra det så bra som möjligt kommer vagnen att komma tom, med container (olastad) och med container (lastad). Jag vet inte om det går att göra en smidigare lösning men på detta sätt blir det verkliga vikter då dessa grejer väger en hel del lastade (100ton).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Secu.jpg (78.5 KB, 150 visningar)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 23:42   #18
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Skitsnyggt
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 23:55   #19
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Snyggt, men ser inte containern väldigt liten ut (den ska väl ha måtten 13,8 X 3.6 X 3.6)?
Jämför man med bilden som ocvn länkar till i det här inlägget http://www.e-buzz.se/forum/showpost....6&postcount=10, så är dom ju lika hög som upp till halva strömavtagaren på ett Rc-lok, och så hög är väl inte en T44'a, eftersom det loket ser högre ut än containern på bilden ovan, eller är det bara en synvilla kanske?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 00:06   #20
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Jag och Marcus diskuterade det också och kom fram till att containern är ungefär 1,2m för låg, Marcus ska fixa till det i dagarna så det löser sig nog.
Max säger att den är 13,8x3,6x3,6 men det är hela containern från de nedstickande delarna och inte 3,6 över vagnen, kan vara där det blivit galet.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 00:24   #21
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Snyggt
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 15:56   #22
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Wow här går det undan! ser riktigt snyggt ut detta och ett underbart tillskott till vagnparken för RW.

Några önskemål från mig vore något för växlaren att hålla sig i när han balanserar på fotsteget, färjekrokar och postlåda. Sedan känns det spontant att staget till fotsteget är för rakt(kan vara vinkeln i bilderna med) och så i närbilden av buffertbalken så "känns" något lite konstigt men kan inte helt sätta fingret på vad...är det tvärgående stagen för tjocka? borde inte två av stagen vara vinklade?

Ser mycket fram emot att knuffa runt dessa sedan!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 20:01   #23
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Snyggt, men ser inte containern väldigt liten ut (den ska väl ha måtten 13,8 X 3.6 X 3.6)?
Jämför man med bilden som ocvn länkar till i det här inlägget http://www.e-buzz.se/forum/showpost....6&postcount=10, så är dom ju lika hög som upp till halva strömavtagaren på ett Rc-lok, och så hög är väl inte en T44'a, eftersom det loket ser högre ut än containern på bilden ovan, eller är det bara en synvilla kanske?

Jag har suttit och dividerat lite kring detta.
För jag har följt ritningen till punkt och pricka, och då stämmer alla mått förrutom just det, men den ser ut att stämma till proportionerna i övrigt om man jämför med vagn osv.
I jämförelse med T44:an så tycker jag den ser för låg ut, men när jag sedan kollar på hur hög den är i jämförelse med ett Rc i verkligheten, och sedan jämför höjdskillnaderna mellan Rc och T44 så tycker jag att det ser ut att stämma igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Wow här går det undan! ser riktigt snyggt ut detta och ett underbart tillskott till vagnparken för RW.

Några önskemål från mig vore något för växlaren att hålla sig i när han balanserar på fotsteget, färjekrokar och postlåda. Sedan känns det spontant att staget till fotsteget är för rakt(kan vara vinkeln i bilderna med) och så i närbilden av buffertbalken så "känns" något lite konstigt men kan inte helt sätta fingret på vad...är det tvärgående stagen för tjocka? borde inte två av stagen vara vinklade?

Ser mycket fram emot att knuffa runt dessa sedan!
Jag har kollat på det en hel del.
Enligt ritningen så ska det finnas ett handtag vid växlarsteget, dock verkar det ej finnas kvar på den riktiga vagnen längre, förslagsvis så kom dom väl i vägen vid lastning och lossning av vagnen.

Gällande staget så erkänner jag mig besegrad, har missat den lilla detaljen, ska såklart korrigeras!

Sedan funderar jag på vilja tvärgående stag du menar?
Alla detaljer som finns här är konstruerade enligt ritningen, med avvägning från foton för att få det att stämma.
Kan dock prova att göra stagen något tunnare för att se om det ser bättre ut?

/Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 21:52   #24
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Sedan funderar jag på vilja tvärgående stag du menar?
Alla detaljer som finns här är konstruerade enligt ritningen, med avvägning från foton för att få det att stämma.
Kan dock prova att göra stagen något tunnare för att se om det ser bättre ut?
Tror jag hittade den största anledningen till att det inte kändes helt rätt och jag tror det har med antalet att göra. Har försökt kludda lite i din bild för att visa vad jag menar med tvärstag(ingen koll på vad de heter ). De som är markerade röda borde bort helt och det gula sitta kvar eller läggas till som jag ser det iaf och sedan vinkelprofilen på de två markerade. Kanske borde balken också vara lite djupare i sig själv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tvärstag.jpg (79.5 KB, 126 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 22:48   #25
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Tror jag hittade den största anledningen till att det inte kändes helt rätt och jag tror det har med antalet att göra. Har försökt kludda lite i din bild för att visa vad jag menar med tvärstag(ingen koll på vad de heter ). De som är markerade röda borde bort helt och det gula sitta kvar eller läggas till som jag ser det iaf och sedan vinkelprofilen på de två markerade. Kanske borde balken också vara lite djupare i sig själv.
Ska kolla på det.

Det är problematiskt att bygga enligt ritningar som inte längre stämmer på grund av diverse ombyggnader, Inga stora saker att korrigera, tar nog en timme eller två att ordna till och sedan är det klart, men det får ske till helgen tror jag,
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 00:04   #26
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Efter att höjden på containern blivit justerad ser det betydligt mer rätt ut.

Nu var ju jag smart nog att visa en bild med den bakom ett Rc så att det inte går att jämföra lika lätt...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Secu2.jpg (82.3 KB, 118 visningar)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 10:14   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Väldig spännande! Har ni sett? http://www.kockumsindustrier.se/en-u...=1&productid=5
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009