Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-09, 22:43   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard RW och SSD

Ropa in en ocz vertex 60gb ssd-disk på tradera den 22a förra månaden. Trodde den försvunnit i posthanteringen, men idag kom den äntligen fram. Så idag har det installerats windows, lite program och rw på den. I win 7 klassifieringen får jag nu 7,1 mot 5.9, som jag hade med gamla disken. Allt känns mycket snabbare (även om jag trodde det skulle gå ännu snabbare!?).

När det gäller rw, så installerade jag nothern europe a och dom danska tågen. Från det jag valde free roam aarhus tills jag kunde köra tåget, tog det ungefär 1 min och 14 sek (med min gamla disk tog det runt 4 min). Märkte inte av nått hack alls och tycker allt flyter på mycket bättre nu.

Så köp en ssd om du vill att rw ska ladda snabbare och det ska flyta på bättre!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 23:30   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nästan ångrar nu att jag köpte en så liten ssd. Ska man ha annat än os och program på den, så behövs minst 120gb. Men ok...nu fick jag iallafall testa och se hur rw funkade på en ssd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 001.JPG (183.7 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg 002.JPG (171.7 KB, 241 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 19:39   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hmm...testade nyss Oxford-Paddington, som jag hade problem med förut med att FPS droppa rejält på vissa ställen. Samma sak nu, fattar ingenting????? Kan jag ha för lite minne (2x2GB)? Fast det är bara denna rutt jag har dessa problem med...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 00:45   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tror jag gjorde en jäkla tabbe som köpte en beg ssd. Testade med as ssd http://download.techworld.com/324889...-benchmark-16/ och får ungefär hälften i poäng av vad andra (på sweclockers) får...

Jag har ställt in achi i bios (innan win7 inst), laddat ner amds senaste drivare, stängt av defrag och superfetch och trim är igång. Disken har 24gb (av 60gb) ledigt utrymme kvar.

Nej, gör inte som jag och försök snåla in några hundringar. Köp ej beg ssd och köp ett bra märke, helst intel!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:21   #5
GuldlocK
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: sweden
Inlägg: 1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Tror jag gjorde en jäkla tabbe som köpte en beg ssd. Testade med as ssd http://download.techworld.com/324889...-benchmark-16/ och får ungefär hälften i poäng av vad andra (på sweclockers) får...

Jag har ställt in achi i bios (innan win7 inst), laddat ner amds senaste drivare, stängt av defrag och superfetch och trim är igång. Disken har 24gb (av 60gb) ledigt utrymme kvar.

Nej, gör inte som jag och försök snåla in några hundringar. Köp ej beg ssd och köp ett bra märke, helst intel!
nja någon av OCZ ssd diskarna är bäst.. startar windows på 8 sec ungefär och då är allt färdigladdat. sen tågsimulatorn laddar så fort så man hinner inte se att den ladda ens
GuldlocK besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:09   #6
mr_magnell
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 38
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Ropa in en ocz vertex 60gb ssd-disk på tradera den 22a förra månaden. Trodde den försvunnit i posthanteringen, men idag kom den äntligen fram. Så idag har det installerats windows, lite program och rw på den. I win 7 klassifieringen får jag nu 7,1 mot 5.9, som jag hade med gamla disken. Allt känns mycket snabbare (även om jag trodde det skulle gå ännu snabbare!?).

När det gäller rw, så installerade jag nothern europe a och dom danska tågen. Från det jag valde free roam aarhus tills jag kunde köra tåget, tog det ungefär 1 min och 14 sek (med min gamla disk tog det runt 4 min). Märkte inte av nått hack alls och tycker allt flyter på mycket bättre nu.

Så köp en ssd om du vill att rw ska ladda snabbare och det ska flyta på bättre!
Klassifieringen 7,1 är väl inte så dåligt när MAX är 7,9
mr_magnell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:12   #7
mr_magnell
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 38
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Hmm...testade nyss Oxford-Paddington, som jag hade problem med förut med att FPS droppa rejält på vissa ställen. Samma sak nu, fattar ingenting????? Kan jag ha för lite minne (2x2GB)? Fast det är bara denna rutt jag har dessa problem med...
Låter mer som om grafikkortet är för klent
mr_magnell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 22:39   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej 7,1 av 7,9 är inte dåligt i klassifieringen, men disken känns inte speciellt snabb ändå och får inga bra värden i test-programmet. Vet inte om det är fel på disken eller om jag gör nått fel???? Men har plockat ur den nu och skiter i ssd så länge!

Grafikkortet är ett ATI HD5850...kan väl inte va för klent för RW!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 16:31   #9
wigerup
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: umeå
Inlägg: 25
Smile

Jag har testat både intel 310 serien och ozc vertex 2 och 3. Den som är mest stabilast är utan tvekan Intels SSD. Snabbast är OZC vertex 3 eftersom den är nyast men lite problem med firmware upgraderingen.
Lättast att upgradera firmware är utan tvekan Intels SSD.
Det är dock helt klart att om man vill snabba upp sin dator så ger en SSD disk det absolut mest märkbara resultatet.
Att Pierre: Du har för lite ramminne. Passa på att uppgradera ditt ram minne medan det är bra priser på minnen. SSD diskarna suger lite mer.
Idag är nästna minimum minne 8 GB och DDR-3.
Ditt grafikkort är bra, själv har jag ett 5770 och det går alldeles utmärkt såväl i RW3 som i Flightsim X ( som jag kört i 15 år nu) med bra fps ( klarar t.o.m Captain Sims addons i FSX vilket inte säger lite. Men faktum är att FSX går väsentligt snabbare också med SSD.
MVH
Björn
wigerup besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 07:23   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har hört att Intel ska vara bästa ssd-disken, men köpte ocz för den ska vara bra och jag fick den billigt.

Att ssd-diskar ska dra mera minne har jag inte läst om nånstans och ändå har jag läst en hel del om dessa diskar.

Nu har jag uppdaterat med 4 GB minne till datorn (har 8 GB nu totalt) och ddr3 hade jag sen tidigare.

Andra får göra som dom vill, men jag skiter ssd nu. Tyckte inte det var värt strulet och att datorn startar ett par sek snabbare kan jag vara utan!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009