Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-02, 16:05   #1
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Manual efterlyses till spara bana.

Efterlyser en bra manual till hur man lämpligen sparar en bana i Trainz 2010 så att alla saker följer med i CDP filer, såväl banan som det "runt i kring"

Väldigt jobbigt annars.
Trainsmith besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-02, 17:46   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mig veterligen finns det inga snabba genvägar (om ingen gjort nåt batch-program?) utan man får väl klicka på view dependencies för Route-filen och sen markera alla assets och välja "view in main list". Sen får man väl CDP-packa allt i lagom stora filer.

Sen får man göra likadant med session-filen (fast här blir det "myriader" av assets !)

Den enda som skulle kunna göra ett batch-program är väl PEV-Soft !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-02, 19:18   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har under årens lopp lagt ut ett antal banor i Forum. Gemensamt för dom är att route OCH session, en ordentlig manual över banan samt ett cdp-paket i vilket samtliga kuidnummer ingår.

Senare i kväll eller i morgon skall jag redogöra hur jag går till väga.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-02, 23:10   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I dan här manualen beskriver jag mitt koncept - tyvärr omständigt att förklara, lätt att genomföra.

Kanske så här:

Börja med att lägga upp en mapp på skrivbordet, ex. "Nya CDP-filer".Det är viktigt att du startar operationen i samband med byggandets start. Så fort du lägger in ett objekt i banan så spara CDP-filen/filerna i mappen. Låt den växa i takt med byggande - men lägg inte in inbyggda objekt annat än dom som måste downloadas. Allt som banan behöver skall in i mappan - räls, svenska signaler, gräs, hus, o.s v.

En extradator är bra att ha. Släng inte den gamla XP-datorn - den kan vara guld värd. När mappen har fyllts med 10-20 objekt är det dags för nästa steg.

Nu behöver du ett Content som inte har några filer i I dag-fliken. Endera använder du den gamla datorn, som inte får vara uppkopplad, eller så får du dra ut R45-kabeln i din datorn på kvällen. Då får Trainz inte chans att lägga in nya filer när du startar upp datorn på nytt..

Än en gång; du behöver den tomma Content-filen.

För över mappens innehåll till Content så att I dag-fliken fylls. Välj Content/Edit/To Day/Select All/ - och innehållet i fliken blåmarkers. Klicka på Save to CDP. Hela innehållet förvandlas till en enda CDP-fil. Spar den med exempelvis namnet "Banans namn, CDP, Del 1". Spara den på säkert ställe. Töm mappen, den behöver du till Del 2. Fortsätt så här till dess hela banan är färdigbyggd.

Men banan är inte redo att läggas ut. Nu måste du checka att inga filer saknas. Ta bort Trainz ur XP-datorn och installera igen- Lägg in banans route och session. Installera CDP-delarna och kolla i View Dependencies att allt är med.

När banan läggs ut skall det ske i tre delar; Route och Session plus eventuellt kompletterande CDP-filer, hela paketet med CDP-delar och helst en banbeskrivning. Det här går inte att genomföra i Forum. Gratisalternativs finns.

Det här är alltså en del av min vardag. Kan inte på rak arm säga hur många versioner jag lagt ut i Forum - gissningsvis ett tiotal. Ett för mina banor normalt CDP-paket består av 300-500 mb CDP-filer, uppdelade i 10-17 Del-paket.

Bäst att erkänna att min lösning är hemsnickrad. Det kan dock tänkas att Trainz "glömmer" att lägga in någon/några filer. Då är det bara att ominstallera CDP-paketet. LAns eleganta lösning kan ge fler fel tror jag - framför allt slipper man de inbyggda objekten. Jag har exempelvis sex Auran-filer som alltid ska committas och inte går att ta bort.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009