Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-24, 18:11   #31
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tac för alla synpunkter!

Json, Fredrik o.a.
Jag skall undersöka JvMs och Göteborgs arkiv. Det här var från början ett projekt där jag skulle "åskådliggöra" ett av Säröbanans ånglok - nu börjar det bli ett "vitrinskåpsprojekt" med ett "polycount" uppåt 35000 totalt. Med Jsons hjälp har även jag blivit "niträknare" och kommer att anpassa modellen när jag får tid (arbete och familjeliv kräver sin tid). Tack för alla synpunkter och kom gärna med fler! När byggstadiet är över och delarna skall exporteras till TSR2004/06 börjar ju utsättandet av attachment points, skapande av config och particle effects m.m Färdigt till jul? Mja, kanske?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 19:54   #32
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool När blir Json nöjd???

Har rättat till en del (tror jag?).

Omdimensionerat gnistsläckaren!
Flyttat ned slidskåpen!
Förlängt "skorstenen" på lyktorna!
Verktygsskåpet baktill tillagt (Hur såg handtagen ut och var gick skarvarna? "en nagelbitare, Json".
Bromspartiet skall INTE animeras! (Scriptjobb är inte min melodi)

Slidpartiet har rätt höjd - samma som drivhjulscentrum!

Ytterligare synpunkter mottages tacksamt men bestämt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render26.jpg (25.1 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg render27.jpg (26.2 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg render28.jpg (36.2 KB, 157 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 21:23   #33
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Svaret på din fråga: Nästan aldrig!

Nä, nu ser det ju jättebra ut. (Undrar hur många gånger till jag kommer få säga det? )

Ang. Verktygsskåpet: Om du tittar på bilder så ser du att det är inte är några speciellt stora skåp, en bra bild finns på sidan 37 i "stora boken". Handtagen är f.ö. mycket enkla, en ca 1 cm i diameter bred stång formad som ett L med den korta delen fäst i luckan. Skarvarna är jag lite osäker på om det funnits några faktiskt. På nämnda bild så ser det ut som om skåpen inte är mer än sådär 30-40 cm djupa. Dom ser ut att sluta med någon slags plåt.

Du har inte hittat någon bild på hur loken såg ut bakifrån?

Det vore ju även trevligt med en modell av loket i dess moderniserade utförande, med extra sanddom och elbelysning med AGA-lyktor.

EDIT: Du har ju glömt linjeringen! Den finns, om än svag på fotot på s. 36. Nitraden på sidotanken (långsidan av denna) verkar ha glidit ner föresten. Den borde sitta på samma höjd som gavelns.

Senast redigerad av Json den 2007-10-24 klockan 21:25.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 12:11   #34
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jag måste bara få detta sagt, FY F** VAD J**** SNYGGT ASSÅ , du vill inte ge dig på ett sa efter detta ?!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 12:19   #35
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Snyggt jobbat lan!
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 15:25   #36
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Det är riktigt snygg lan, verkligen!!!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:45   #37
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard Snyggt!

Det ser väldigt snyggt ut. Bra jobbat lan.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 21:41   #38
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack för alla positiva omdömen!
Json, jag har noterat sakerna i ditt senaste inlägg. Jag trodde verktygslådan framtill på vattentankarna kallades smörjskåp, jag trodde du menade att verktygslådan satt baktill ovanför buffertbalken, ska kolla lite. Jag vet att nitraden är fel, skall justeras. Överhuvudtaget är texturerna inte riktigt färdiga än. Någon dekorlinje blir det inte (den försvann ganska snart efter leveransen. Däremot kanske jag gör lok 2 i 50-talsutförande någon gång, lagom nedsliten och skitig - vi får se!?

Återkommer när jag hinner.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 18:23   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard De sista ändringarna!?

Jag har justerat texturer och fixat smörjskåp (verktygsskåp enl. Json). Nu kommer jag att ägna mig åt att få modellen "på spåret"!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render29.jpg (40.7 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg render30.jpg (38.0 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 18:43   #40
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Snyggt, du är väldigt duktig, jag skulle okså villja kunna bygga så
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 18:28   #41
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Behöver hjälp med boggier!?

Hej,
har exporterat Lok1 till Trainz, allt fungerar utmärkt utom boggierna. Den främre löpboggin följer rälsen perfekt men drivboggin med hela slidstyrningen och cylindrar vrider sig i sidled i skarpa kurvor, och bakre löpboggin "spårar helt ur". Har försökt ändra animeringen m.h.a. "Look at constraint" men lyckas inte. Har någon kunskap om detta så hör av er!!!
Bild 1 visar "diskripanserna" med boggierna. Bild 2 och 3 visar detta vackra lok på rakspår.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_089.jpg (59.4 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg Screen_090.jpg (58.3 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg Screen_091.jpg (52.2 KB, 82 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 19:13   #42
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jag är inget geni på att bygga 3d modeller men jag kanske kan vara till hjälp ändå det kan vara så att du måste plocka bort den löpboggin o animera den som en egen boggi o har en atatchmentpoint på loket så att den följer spåret separat o blir mer av en vagn man måste sätta på spåret separat ( som en tender) då loket blir för långt med den i en skarp kurva, även om jag betvivlar att det hade set annorlunda ut på originalet i den kurvan jag hoppas att jag kan ha varit till någon hjälp, fortsätt med detta underbara arbete, jag vill se mer
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 19:26   #43
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
jag är inget geni på att bygga 3d modeller men jag kanske kan vara till hjälp ändå det kan vara så att du måste plocka bort den löpboggin o animera den som en egen boggi o har en atatchmentpoint på loket så att den följer spåret separat o blir mer av en vagn man måste sätta på spåret separat ( som en tender) då loket blir för långt med den i en skarp kurva, även om jag betvivlar att det hade set annorlunda ut på originalet i den kurvan jag hoppas att jag kan ha varit till någon hjälp, fortsätt med detta underbara arbete, jag vill se mer
Tack v10,
det är tre separata boggier, problemet är att drivboggin (drivhjul och hela slidstyrningen med cylindrar) är så lång att den "skär in i" främre delen av underredet. Löphjulet bak vrider sig kring sin "pivot" men "överhänget" bak gör att den hamnar utanför spåret. Jag misstänker att man måste fixa detta med ett "Look at constraint", frågan är bara hur?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 19:10   #44
Carlj
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Vadstena, , Sweden.
Inlägg: 34
Standard

Hej.
Har du delat upp de olika delarna( löp boggi, driv, löpaxel.) Är det tre olika bogey attachments? Om man dela upp modellen i en främre boggi med en egen attachmentpoint t.ex a.bog0, sen Drivhjulen+cylindrar i en annan t.ex a.bog1 och till sist bakre löpaxeln som a.bog2. Så får du varje del att vrida kring sin att. för att följa spåret... Jag tror att det är problemet.
Mvh Carlj
Carlj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 19:35   #45
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Carlj
Hej.
Har du delat upp de olika delarna( löp boggi, driv, löpaxel.) Är det tre olika bogey attachments? Om man dela upp modellen i en främre boggi med en egen attachmentpoint t.ex a.bog0, sen Drivhjulen+cylindrar i en annan t.ex a.bog1 och till sist bakre löpaxeln som a.bog2. Så får du varje del att vrida kring sin att. för att följa spåret... Jag tror att det är problemet.
Mvh Carlj
Nej, det är inte problemet. Pivotpunkten för bakre löpaxeln ligger där den befinner sig i y-led och jag ser inget sätt att flytta den utan att störa animeringen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009