Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-06, 00:36   #1
McGRill
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 27
Standard Nytt problem (Igen)

Tjena, jag fick igång spelet några gånger, men sen hade jag installerat Svenska versionen då starta det fortfarande men sen fick jag detta



Nu får jag upp massa sånna fast med olika texter.. Vad ska jag göra? Jag trodde först att det var pga svenska versionen men jag avinstallera men får fortfarande samma..
McGRill besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 01:02   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej detta har inget med MSTS på svenska att göra. Du ser i felmedelandet att det handlar om ett danskt tåg. Har du installerat nått sånt nyligen? Det kan också vara så att du installerat en aktivitet till någon rutt och den aktiviteten kräver detta tåg. Har du isånnafall installerat dom tågen som aktivieten kräver?

Jag tror mer på det senare, men jag vet ju inte vad du gjort exakt? När du installerar något till MSTS, installera bara en sak i taget och testa sen att det fungerar. Jättesvårt att felsöka om man installerat en massa saker!

Och som jag alltid brukar säga: Läs alltid readme filen som brukar finnas med det man laddar ner, i den står vad som krävs och hur man installerar m.m.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-06 klockan 01:07.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 01:08   #3
McGRill
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 27
Standard

Jag la in en massa danska tåg med en dansk rutt, men jag tog bort dem efteråt..
McGRill besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 01:23   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Du har någon aktivitet som använder ett tåg som du har tagit bort och därför ger felmeddelande.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 01:49   #5
McGRill
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 27
Standard

Hmm, kan det vara Trollhättan rutten kanske? Den fanns fortfarande kvar på spelet men.. Hur avinstallerar jag det?
McGRill besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 01:52   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tog du bort rutten så finns inte aktiviteten kvar heller. La du in nån aktivitet också? Då kan du ha fått en eller flera nya con-filer i consists mappen och då ligger dom kvar och letar efter tågen du tog bort (därav felmedelandena).

Och om man tar bort tågen (tågmapparna), så måste man också ta bort con-filerna till dom tågen. Annars får man felmedelanden.

Bästa är att ta en backup (kopia) av TRAINS mappen i MSTS (innan man lägger in tåg som man inte vet fungerar eller tåg som man inte tänker ha kvar). Då kan du ta bort TRAINS mappen från MSTS och lägga in backupen om du skulle få nått problem och sen fungerar det igen.

Trollhättan rutten använder inga danska tåg. Ditt problem har med rutten och tågen du tog bort!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-06 klockan 01:57.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 02:08   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Rätt av Pierre, fel av mig... det är ju en *.eng-fil som efterfrågas, och det är ju ett consist som efterfrågar det. Så kolla att du inte har ett consist kvar som inte har tillhörande fordon.

I MSTS så hänger många filer ihop med varandra, om någon tas bort som nån annan förutsätter finns, så blir det skräp.

En god regel, när man tar bort saker ur sin MSTS-installation, placera det borttagna gärna i en "karantän" först innan man slänger det slutgiltigt. Då går det lättare att backa bandet ifall det skräpar sig. Eller som Pierre föreslår med hel backup. Båda är såklart ännu bättre.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-01-06 klockan 02:09.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 03:35   #8
McGRill
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 27
Standard

Vet inte om detta hjälper men detta är alla tåg jag har tagit bort, inga mer..



Säg till om det är något mer ni vill få reda på..
McGRill besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 11:24   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det säger inte mycket om man inte vet vilken rutt det var, vilka aktiviteter det var till den och vilka tåg den/dom aktiviteterna krävde!?

Men med en bild på din Trainset mapp och en bild på din Consists mapp, så kan man försöka se om du fortfarande har nån con-fil kvar som inte borde vara kvar. Detta är dock inte lätt, om det är många tåg installerade!

Precis som Mazz säger så hänger många filer ihop i MSTS och det kan bli problem när man plockar bort nått. Att ha en "karantän" dit man lägger det man plockar bort, innan man verkligen tar bort dom är en bra idé.

Fast jag har alltid gjort som jag sa, nämligen att jag tar backups. När jag installerat MSTS första gången och uppdaterat det, så tar jag backup av TRAINS mappen (innehåller mapparna Trainset och Consists), GLOBAL och SOUND. Då kan man alltid "återställa" MSTS om man skulle få problem, utan att behöva installera om allt!

OBS! Jag tar en backup på TRAINS mappen med bara orginal tågen (backup1) och sen tar jag en ny backup före varje gång jag lägger in ett nytt tåg. Fungerar tåget och MSTS, så tas en ny backup och den tidigare slängs!


Kan också säga att tar man bort en rutt utan aktiviteter, så får man inga problem. Eller om du tar bort en rutt med aktiviteter, men du tar inte bort tågen som hörde ihop med aktiviteterna (detta går också bra!).

Men tar man bort tåg så måste con-filen/con-filerna bort också. Annars letar con-filen efter ett tåg du plockat bort och det blir problem.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-06 klockan 11:48.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 16:53   #10
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Hej. Det kan även vara en gammal aktivitet som spökar. Jag har några gamla felmeddelanden som inte går bort trots noggrann felsökning efter det att jag testade Y1 i några olika versioner. Jag får leva med dem så länge.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 16:58   #11
McGRill
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 27
Standard

Men för mig stängs spelet av Elektro så kommer inte in i spelet..
McGRill besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 17:27   #12
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

När du får meddelandet, svarar du Ja eller Nej på meddelandet. Någon gång har jag också fått något liknande meddelande, men då försvann det när jag svarade Ja.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 18:55   #13
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Det verkar vara fjärde generationens S-tog du installerat och tagit bort. Finns nog några olika varianter för nedladdning men jag provade att installera en av dem för att se vilka con-filer som fanns med och det verkar endast vara två stycken: DK DSB 4G S-tog.con och DK DSB 4G S-tog (4 vogne).con
Kan ju finnas fler i annan nedladdning. Prova i alla fall med att ta bort dessa eller liknande. Annars kan det ibland vara bäst att installera om hela MSTS när det börjat krångla. Mina installations-CD är rätt slitna nu...

/Micke
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 20:17   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl
Det verkar vara fjärde generationens S-tog du installerat och tagit bort. Finns nog några olika varianter för nedladdning men jag provade att installera en av dem för att se vilka con-filer som fanns med och det verkar endast vara två stycken: DK DSB 4G S-tog.con och DK DSB 4G S-tog (4 vogne).con
Kan ju finnas fler i annan nedladdning. Prova i alla fall med att ta bort dessa eller liknande. Annars kan det ibland vara bäst att installera om hela MSTS när det börjat krångla. Mina installations-CD är rätt slitna nu...

/Micke

Eftersom McGRill skriver "Nu får jag upp massa sånna fast med olika texter.. " så gissar jag på att det är fler tåg än bara ett han har problem med!???

Om man installerar ett tåg, så följer det vanligtvis med en eller flera con-filer. Men con-filer kan också läggas till om man installerar en aktivitet till en rutt. Problemet då, är att con-filerna kan heta vad som helst (det skaparen av aktiviteten döper dom till!) och då är det inte lätt att hitta dom...

Nej, gör alltid en kopia av TRAINS mappen, innan ni installerar ett nytt tåg eller aktivitet, så slipper ni installera om hela MSTS om/när det blir problem!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-06 klockan 20:19.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 22:14   #15
brisse
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Åtvidaberg Östergötland
Inlägg: 52
Standard

Det finns ett program som kan vara till hjälp. Det heter Rout Control. Det söker igenom bl.a. aktiviteter och consists efter fel. Jag använder alltid det när nya aktiviteter har installerats. Om det finns något fel på filerna så visar programmet detta. Det är enkelt att installera och använda. Programmet finns hos train-sim.com. Sök på "MSTS Route Control Lite".
__________________
Anders
brisse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009