Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-13, 18:06   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard 1.03 Route Marker Creator

Låt denna stå kvar ett tag. Jag försöker få till det här med Route Marker Creator och det som står i PDF-filen är inte fullständigt klart så jag kommer att citera lite saker och skriva vad jag tror är rätt:

1.
Citat: "To do this go to Tools > Options > 3D View and make sure the degrees option is selected – note the default is degrees, minutes, seconds. Once the correct option is selected click Apply settings."

Här finns det tre olika och jag tror att de menar "Degrees, Decimal Minutes"


2. "To be read by the game select Save As in and change the file type to CSV(*.csv)
and click save. Then place this file into your source directory at this location:
…Source\Developer\Addon01\RouteMarkers"

Mitt Excel 2007 har tre olika CSV. Det är kommaavgränsande, MAC och MS-DOS. Vilken skall användas? jag börjar uppifrån och testar med Kommaavgränsande.


3. "When you have successfully exported the data you will be able to see the route
markers in Rail Simulator. They will only appear if you have the GPS option
selected in the editor and are in the same part of the world as the Markers."

Var hittar man denna GPS Option?
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2007-11-13 klockan 18:26.
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 13:41   #2
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

1. Det borde vara decimal degrees. Så var det då man editerade i xml-filerna iallafall.

2. Jag har sparat som csv MS-Dos. Det är den enda jag har. Dock måste det vara komma-separerat. Jag fick semikolon, och jag fick ändra det i en texteditor i efterhand.

3. GPS Option tror jag är ikonen till höger om kompassen högst upp. Dock har jag ännu inte lyckats få upp några markers där. Jag har gjort en serie (inte namngivna)
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 13:59   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Då har vi samma problem, jag ser dom inte heller. En annan sak som jag har i google earth är att jag får ta bort de 23 första raderna för där är eifeltornet och lite annat skit. Från rad 24 finns mina markers men i kollumn z och framåt. Jag skall prova lite mer när jag får lite tid över.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 14:28   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Finns en tråd med lite hjälp på UKTS

http://forums.uktrainsim.com/viewtop...?f=218&t=76641

Folk verkar ha ungefär samma problem som vi här. Det tipsas också om ett program som går direkt från .kml till .csv

http://sourceforge.net/projects/kmlcsv

Så slipper man gå via Excel.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 15:00   #5
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Route markers är nog bra på långa sträckor (då de väl fungerar) men inget slår ett överlägg från en karta, framförallt då man gör bangårdar.

Här har jag tagit en bild på Sävenäs från hitta.se och gjort om till en dekal. Det är lätt att placera ut allt och man slipper att plotta mängder i GE.

Problemet är att terrängen måste vara platt annars blir det distorsion i så här stora dekaler (den tappar delar). Sen har jag inte lyckats skapa en textur som är större än 1024x1024 till spelet. Lämplig storlek hade varit 4096x4096.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Overlay1.jpg (114.0 KB, 140 visningar)
Filtyp: jpg Overlay2.jpg (78.5 KB, 140 visningar)
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 15:27   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

åhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. mycket vackert. När kommer boken som förklarar hur du gjort?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 15:56   #7
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Jag håller på att undersöka hur jag gör det på det riktiga sättet. Denna gjorde jag innan verktygen släpptes.

Jag gjorde helt enkelt en kopia på en decal som finns i spelet, tror det var en plantering. Sen bytte jag textur och ändrade storlek på dekalen i xml-filen. Den går att ändra storlek på i spelet men det är enklare att sätta den direkt. Denna är 877 meter, som jag räknade ut med hjälp av Google Earth. Avståndet mellan två punkter i kartan i GE i meter jämfört med antalet pixlar däremellen i texturen. Sen är den bara att ploppa ut i editorn. Den skall ju hamna rätt i longitud latitud också och roteras rätt men det har jag inte gjort ännu.

Jag skall försöka göra den som en package som jag kan lägga upp, sen kan man bara byta bild. Jag vet inte än hur man konverterar bilder på det officiella sättet, så det blir med RSbinTool så länge.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009