Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-08, 21:46   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard Texturstorlek på godsvagn

Hej!
Jag har en liten fråga till främst er som brukar bygga mycket i GMax. Är det lämpligt med en textur 1024x512 för en godsvagn eller är det lite overkill? Blir det för tungt? Kanske jag ska nöja mig med en lägre upplösning (512x256)?

Så här ser det i alla fall ut just nu (1024x512)
Tacksam för hjälp. [8)]
mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 22:18   #2
Mulle
Lokförare
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Nässjö, Sweden.
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Hej Mats!

Iofs jag bygger ju inte men jag tycker inte det verkar vara ngt fel på den texturen du har nu!...men som sagt...jag bygger ju inte heller..[:I]

Mvh//Christoffer...oxå lokförare!


Mulle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 22:28   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev MatsH

Hej!
Jag har en liten fråga till främst er som brukar bygga mycket i GMax. Är det lämpligt med en textur 1024x512 för en godsvagn eller är det lite overkill? Blir det för tungt? Kanske jag ska nöja mig med en lägre upplösning (512x256)?
Så här ser det i alla fall ut just nu (1024x512)
Tacksam för hjälp. [8)]
mvh .... Mats
Det är helt ok att använda 1024x512. De flesta vagnar STW tar fram använder just den storleken.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 23:24   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack Janne! Det var precis vad jag ville veta.

... och tack Christoffer, kul att du tycker det ser bra ut. Jag kan tyvärr bara delvis hålla med dig. Jag är egentligen inte så mycket för fototexturer, tycker att det ofta ser lite sjabbigt och blekt ut, men mina måleritalanger tillåter mig inte att göra egna texturer. Men lite ska jag nog kunna snygga till det hela i alla fall.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 00:20   #5
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej MatsH

Jag tycker dina vagnar ser mycket snygga ut och eftersom jag använde fototextur till min Y1 1314 så kan jag ju inte säga att det är fel att göra det. Lika med så är det väll inte fel att anväda stora texturer. Man vill ju få med så många detaljer som möjligt. Det som händer är väll bara att det kan ta någon sekund extra för datorn att ladda upp loket eller vagnen.
Där emot så har jag också lagt märke till att vissa fototexturer kan se lite bleka ut i spelet. Vet inte vad det beror på. Borde gå att mörka och få dem klara i pfotoprogramet man gör dem i. Fast jag är dålig på sådant måsta jag säga.

Jag tycker i alla fall att du skall fortsätta med byggandet. Dina vagnar ser mycket fina ut. Kanske kan man få se dem på STW i framtiden.

Hälsningar
Kalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 01:17   #6
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå Kalle!
Fototexturerna på din Y1 blev riktigt bra med mycket färg i. Annars tycker jag mig märka att dom ofta kan bli bleka och matta när dom kommer in i spelet, precis som du säger. Jag tror att man borde bättra på dom något i ett ritprogram innan för bästa resultat. Men det handlar som sagt en del om känsla och talang också. [B)]

Jo, stora texturer är bra, där man kan få med lite detaljer, och hade det varit ett lok hade jag inte funderat, men med vagnar känns det lite annorlunda. Ifall man vill använda tjugo stycken i ett tåg så får dom ju inte vara allt för krävande för datorn.

Tja, förr eller senare så kommer säkert denna vagn ut, men som med allt jag håller på med just nu så är det mycket jobb kvar. Bl.a. så ska den ju vara lastbar med en synlig last vilket jag inte har en susning om hur man åstadkommer, med mera, med mera.

mvh .... Mats, som aldrig verkar kunna fatta sig kort [8)]
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 09:52   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej MatsH

Jag tror inte att datorn får det svårare med många vagnar som har stor fototextur. Det som händer är bara att det kan ta någon sekund längre tid att läsa in vagnen i spelet. Alltså då du ställer upp dem på spåret. Sedan när du kör med vagnarna så påverkar det inte prestandan.
Det datorn möjligtvis kan få det jobbigt med däremot, är om vagnen/Vagnarna är byggda med många polyoner. Med en fototextur så kan man dra in på mängder av sådana då man slipper bygga små detaljer.
Som exempel så brydde jag mig först inte om att bygga strålkastarna på Y1 1314 och på bogeyn så tog jag bort alla smådetaljer och gjorde den av en enkel box. 3D känslan kan ofta mycket väl kvarstå helt och hållet trots att krängningsarmen(heter den väll)och annat på bogyen till Y1 1314 numer är borttaget. Allt består av blana ytor. Så jag tycker inte att det är fel att använda fototextur. Då är det bättre att lägga till några extra polyoner på t.ex hjulen så de blir runda och snygga.

Kalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 10:13   #8
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Man kan fuska lite också och använda delar av foto där man behöver detaljrikedom och sedan målar man för hand i övrigt. Det bästa av två världar.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 12:14   #9
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Rätt så. Det är ju också så att man för det mesta bör ta bort sådana ting som räcken och annat som finns med på fotot. Deler som ligger långt ut från t.ex motorhuven och hytten som på DAL 626. Annars skulle det se konstigt ut. Så lite handmåleri slipper man inte i från för det mesta.
Så är det ju så att det finns inget som säger att det man bygger måste se ut exakt som det gör i verkligheten. Det är upp till var och en hur mycket man vill fuska. Fast jag vill inte använda det ordet. Rekonstruera/återskapa eller nåt i den stilen skänns bättre för mig.
För min del så har det bara blivit så att det är spännande att gå ut på jakt med kameran och sedan se vad man kan göra av det i Gmax.

På tal om att vissa fototexturer gärna vill bli lite disiga. Till skilnad från Y1 1314 så blev min senaste skapelse lite disig i den röda överdelen. Vad tycker ni. Det är väll kanske inte så det stör direkt men ändå.

Kalle





KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 12:27   #10
Mulle
Lokförare
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Nässjö, Sweden.
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Hejsan!

Det är ju görsnyggt LokKalle...i mina ögon så ser den färdig ut...*hehe*...

Mvh//Christoffer...oxå lokförare!


Mulle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 12:43   #11
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Hej!

Instämmer med Christoffer snyggt gjort LokKalle!
Och själv klart ser även din vagn otroligt snygg ut Mats

Och hopps att det löser sig med bufferten också tyvärr så är man själv ingen GMax byggare

Keep up the good work you too!!

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 13:15   #12
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

kommer du att fixa en ny cab eller???[8D]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 16:18   #13
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå igen Kalle!
Det där se ju bra ut. Texten på hytten ser lite suddig ut, men jag antar att det beror på vinkel samt bildkvalitet.
Själv kom jag tillslut på varför mina texturer såg matta ut. De var helt enkelt suddiga. Efter att ha skärpt upp dom ett par gånger så blev det mycket bättre.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 18:30   #14
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

MatsH, använd L.O.D.! Då kan du på nära håll ha 1024 textur som du sedan förminskar i ett eller flera steg ju längre bort du kommer från modellen.

För att få till LOD är det bara att göra flera uppsättningar av modeller som har mindre och mindre texturer. Då kan du även passa på att skala bort polygoner.

Om du är intresserad så säg till kan jag förklara mer ingående.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Godsvagn litt. Rs? Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2004-02-05 19:39
Söker bilder på godsvagn litt Os Fredrik Off-topic 8 2003-04-03 12:11



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009