Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-17, 20:49   #76
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ekan och Janne: Tack för kommentarer!

Json: Hmm.. enligt mina ögon och följande bild: http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0087 så ser isolatorerna aningen gröngråa ut. Bilden har ganska dålig upplösning, men jag tycker mig inte se att dom är svarta. Kollar man på den andra bilden på samma sida så ser dom inte heller svarta ut. Kan dock hålla med om att dom är lite väl gröna. Själv tror ja don är snyggare som grå/grön än svart. Och om ingen har någon bättre bild på vagnen i fråga så tänker jag nog låta dom vara gröna, men dom ska gråas ned.
Aha, lite olyckligt... På den andra bilden har vagnen blivit "musiefierad", bygeln är uppenbart nymålad. I samband med det verkar man även ha målat isolatorerna. Håller dock med att dom inte ska vara svarta, vid närmare titt verkar det finnas två typer, dels dom som är gjorda av mörkbrunglaserad keramik, vilka vid leverans var mörkbruna, nästan svarta.

Den andra typen verkar vara av någon ljusare keramik, kika på Oa-bilden tex.
http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0034&pic=1

/J
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 16:11   #77
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Okey, tack för informationen. Är då alla nöjda och glada om de får en vagn med mörkgröna isolatorer (trisolatorer?) samt smutsig och ärgad kolskena samt 2 texturer, varav den ena som den kvarvarande vagnen ser ut idag (utan märkning) och en där jag improviserar lite och tar ett nummer som har funnits (Den vagnen kommer att vara märkt enligt -43 års godsvagns-märknings-anvisningar).

För dom nyfikna så håller jag på med en textur med den gamla typen av märkning där inventarienummer och vagnmärkning sitter på plåtar på vagnssidorna. (se Bengas första bild på sida 4 i denna tråd)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 21:01   #78
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har lite problem med F2e:n. Jag har noll koll på hur det ser ut innuti. Annars räknar jag denna vagn som färdig för relese faktiskt. Det gick inte att fixa så att strömmavtagaren inte är uppe när Ai-tåg kör, men detta är ju som sagt en vagn som ska stå still, sk. eye-candy.


Nr 25911 överst i bild och nr 25910 underst. Vet ej om vagnarna var märkta så som -910:an är märkt eller om dom inte var märkta överhuvudtaget utan att dom såg ut som -911:an allihopa. Numret har dock funnits på riktigt.


För den som har tråkigt skall jag inte denna gången förstöra leken "hitta 6 uppdateringar".

Jag börjar tröttna på detta projektet så jag kommer att slänga ihop en 3-4 texturer till innan jag släpper det samt en beta-test runda. Förhoppningsvis så blir det en fin detalj på påskbordet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 21:41   #79
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Glada nyheter!
Betatestrundan för TRS är klar!
Jag kommer att släppa vagnarna i två versioner, en till TRS och en till TS2009. Skillnaden är att TS2009-versionen har STW-koppel, men kommer att släppas senare då MatsS inte är riktigt klar med version 1.1 av STW-koppel eller har betatestat klart. TRS versionen kommer att läggas upp inom några dagar, har lite småpyssel kvar, så håll koll i downloadsdelen!

För den som undrar så kommer man att kunna köra med TRS-versionen i TS 2009 tills -09 versionen kommer. TRS versionen kommer dock att ha STW-kopplets mesher, men dom kommer inte att fungera.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 09:34   #80
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Håller på just nu och fixar lite småfel på vagnarna Gs/G3/F2e för att ge ut en ny version för TS2009/TS2010. Har sett att STW koppels slutsignallyktor hänger i luften, vilket ska åtgärdas. Men är det något mer som jag ska göra när jag håller på? Några ändringar vad det gäller lastmöjligheter?


Skulle samtidigt vilja rätta mig själv, att kalla vagnarna Gs och G3 är egentligen fel, eftersom de hette G3 (eller G1 beroende på hur stor lastyta de hade) innan 1922 då man gjorde en litterareform så att siffrorna byttes mot bokstäver där det lilla s:et sa att det var en vagn med en bärighet på minst 12 ton. Därför hette vagnarna G3 med/utan bromsplattform före 1922 och Gs m/u bromsp. efter 1922.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 10:15   #81
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Här kommer en lista på det som kommer att vara nytt;
* STL-koppel, med den äldre sortens slutsignalhållare och med byte av skärm/lykta vid dag/natt
* Attachments flyttade så att inte slutsignalerna flyger
* Lastqueueerna något ändrade, för att ta realistiskare mängd last
* 9 nya texturer från Ekan (smakprov i screenshotstråden!)
* Små ändringar i gamla texturer
* Skuggorna helt nygjorda då de stack ut förut
* F2e får en ny engineconfig utan bromsar
* Engineconfigarna uppdaterade, testade och jämförda med verkligheten
* Fungerar från TS2009 och framåt

Jag kommer nog att ta bort det packet som hade stöd för STW-koppel, men jag låter nog det äldsta packet för TRS2006 vara kvar. Dock rekommenderar jag att ni tar och köper Ts2009/TS2010 om ni bara sitter med TRS2006 eller tidigare. Annars missar ni massor av godis! (STL-koppel t.ex.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 18:16   #82
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

Hej mycket fint men jag undrar om du kan göra en ång finka??

ps: om du behöver bilder fixar jag det
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 21:53   #83
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Modellen är byggd i gmax men tack vare Lan's hjälp så finns den nu i Blender så det är inget problem. Ritningar på en ångfinka (SJ, LKSJ, MKont, MVJ och HMMJ's modeller) finnes med Gs/G3 med bromsplattform som grund. Jag har faktiskt funderat på att bygga en resgodsvagn modell F1, så en ångfinka är inte helt omöjligt, men det ligger längre fram i tiden. '

Vilken individ har du bilder på?

Jag vill också tillägga att jag blev lite förvånad att denna tråden dragits upp igen, då jag faktiskt tänkt att dra upp den själv inom de närmaste dagarna. Nu blev det spännande, vad har jag nu hittat på...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 22:42   #84
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

jag mins inte vilen littra det är men den tillhör mfgdj så jag kan både fixa ritningar och bilder
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 21:06   #85
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Godsvagnsprojektet fortsätter på äldre årgångar, men fortfarande, precis som G3 (senare Gs) så är det 1898 års modell som byggs. Denna gången är det öppna vagnar vilka användes främst för transport av timmer och brädor, men även en hel del annan småkrafs.
Litterat är N3 och den kommer att komma med och utan broms, dock utrustade med tryckluftsbroms resp. tryckluftsledning.
Jag kommer även att göra littera NN3, vilken är densamma, men utan lämmarna av trä (bromsad och obromsad)
Vid den stora godsvagnsomlitteringen 1922 fick vagnarna litterat Ns resp NNs.

Vagnarna användes fram till 30-40-talet då de började gallras ur, men många vagnar fick förlängt liv som littera Os, ombyggda med plåtlämmar.




Gunter: kolla PM
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 21:21   #86
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Godsvagnsprojektet fortsätter på äldre årgångar, men fortfarande, precis som G3 (senare Gs) så är det 1898 års modell som byggs. Denna gången är det öppna vagnar vilka användes främst för transport av timmer och brädor, men även en hel del annan småkrafs.
Litterat är N3 och den kommer att komma med och utan broms, dock utrustade med tryckluftsbroms resp. tryckluftsledning.
Jag kommer även att göra littera NN3, vilken är densamma, men utan lämmarna av trä (bromsad och obromsad)
Vid den stora godsvagnsomlitteringen 1922 fick vagnarna litterat Ns resp NNs.

Vagnarna användes fram till 30-40-talet då de började gallras ur, men många vagnar fick förlängt liv som littera Os, ombyggda med plåtlämmar.



Gunter: kolla PM
Aha - storebror till min vagn!

Senast redigerad av svenolov den 2011-04-10 klockan 23:34.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 21:05   #87
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Texturen är klar till den vagnen som inte har bromsplattform, det blev numret 16847, en vagn byggd 1900 av Landskrona Gjuteri Aktiebolag.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 22:14   #88
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Texturen är klar till den vagnen som inte har bromsplattform, det blev numret 16847, en vagn byggd 1900 av Landskrona Gjuteri Aktiebolag.
Sjutton vad snyggt korvtiger. Du och Lan samt Ekankal fortsätter att sätta ribban högt.

Senast redigerad av svenolov den 2011-04-10 klockan 23:33.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 00:28   #89
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jösses så vacker, skulle bara mattas ned något.
Tror inte den var så blank och fin ens när den rullade ut för leveransfoto.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 00:38   #90
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Högklassigt bygge, "mr. Korv". .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009