Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-30, 21:10   #1
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard Rop på hjälp - igen

Kära Trainz-vänner,
Har efter datorhaveri nyinstallerat Trainz 2009 och nu installerat om alla tidigare nedladdade gamla assets till Content Manager. Fick hjälp nyligen med hur jag skulle hantera problemet med att de ominstallerade sakerna blev konstiga. Det är nu löst.
MEN - flertalet rullande objekt fungrerar inte. Dvs alla de som gör Trainz till vad det är - de svenska objekten och då i första hand Lan's lok och motorvagnar. De finns i listan i Surveyor men de är röda och fungerar inte. Finns någon som kan hjälpa mig med detta? Även om jag laddar ner dem på nytt så fungerar de inte. Mycket tacksam för hjälp med detta!
/Torpet
torpet besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 21:20   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Har du uppdaterat spelet så att du har build 3.1 ??
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 21:35   #3
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack! Men nja, har jag nog inte. Hur gör man då?
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 21:50   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Här finns en lista på lite olika uppdateringar! Du ser vilken din nuv. version är i Trainz Launcher.

http://www.auran.com/servicepacks/
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 22:09   #5
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

I Launcher står "Trainz version 3 (build 38411). Vad ska jag då ha för att det hela ska fungera?
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 23:23   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpet Visa inlägg
I Launcher står "Trainz version 3 (build 38411). Vad ska jag då ha för att det hela ska fungera?
Först och främst hämtar du denna: http://download.ts2009.com/patch/38411_to_40040.exe och installerar den, det är SP 2.

Vet inte riktigt vilken 3.1 är, det kanske ekan kan svara på! Jag har iaf SP4. (svenolov eller någon annan hade förr en lista här på forumet över olika versioner, men kan inte hitta den för tillfället...)
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-04-30 klockan 23:27.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 10:32   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
.....
Vet inte riktigt vilken 3.1 är, det kanske ekan kan svara på! Jag har iaf SP4. (svenolov eller någon annan hade förr en lista här på forumet över olika versioner, men kan inte hitta den för tillfället...)
Tabellen försvann i min senaste storstädning under rubriken Downloads. Men nu har jag återställt den. Trainz (Build) Versions.

EDIT: torpet, jag rekommenderar att du stannar vid vid build 40040 (SP2 version 3.1), när det gäller TS2009. Det finns en version 3.3 också, som är en "hybrid", för att kunna använda TS2010 objekt gjorda för version 3.3. Den har dock sina speciella egenheter, som gör att Trainz blir lite "tröttare". Alla svenska (nu utgivna) objekt fungerar i version 3.1, så det finns ingen anledning att uppgradera vidare.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-05-01 klockan 10:59.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 13:23   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Tabellen försvann i min senaste storstädning under rubriken Downloads. Men nu har jag återställt den. Trainz (Build) Versions.

EDIT: torpet, jag rekommenderar att du stannar vid vid build 40040 (SP2 version 3.1), när det gäller TS2009. Det finns en version 3.3 också, som är en "hybrid", för att kunna använda TS2010 objekt gjorda för version 3.3. Den har dock sina speciella egenheter, som gör att Trainz blir lite "tröttare". Alla svenska (nu utgivna) objekt fungerar i version 3.1, så det finns ingen anledning att uppgradera vidare.
Kan man på något sett ta bort ett SP man har installerat? För jag har uppdaterat Trainz till SP4, och det har hänt att ett tåg hamnat på ett annat lager som inte syns, och då är hela rutten förstörd, för det syns ju inte, och går alltså inte att ta bort... Och att Trainz blir tröttare låter inge bra, så har lite lust att gå tillbaka...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 18:03   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Kan man på något sett ta bort ett SP man har installerat? För jag har uppdaterat Trainz till SP4, och det har hänt att ett tåg hamnat på ett annat lager som inte syns, och då är hela rutten förstörd, för det syns ju inte, och går alltså inte att ta bort... Och att Trainz blir tröttare låter inge bra, så har lite lust att gå tillbaka...
Vad jag vet, så finns det inget annat sätt än att avinstallera spelet, och patcha upp till önskad version igen (+ att spara & kopiera in localmappen igen, etc.).

Har också uppdaterat till SP4 av en speciell anledning, och hade jag inte haft den anledningen, hade jag definitivt gått tillbaka till ver. 3.1 igen, för maken till opålitligt spel som är fullt av div skumma överraskningar hela tiden har jag aldrig varit med om eftrer den uppdateringen.
I.o.f. så lär man sej hur man ska reda ut dom överraskningarna med tiden, men har man otur, kan man förlora en del rutter, sessions, mm, under den "läroperioden".
Men att det har blivit "tröttare" vet jag inte, inte vad JAG har märkt i alla fall.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 21:51   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Vad jag vet, så finns det inget annat sätt än att avinstallera spelet, och patcha upp till önskad version igen (+ att spara & kopiera in localmappen igen, etc.).

Har också uppdaterat till SP4 av en speciell anledning, och hade jag inte haft den anledningen, hade jag definitivt gått tillbaka till ver. 3.1 igen, för maken till opålitligt spel som är fullt av div skumma överraskningar hela tiden har jag aldrig varit med om eftrer den uppdateringen.
I.o.f. så lär man sej hur man ska reda ut dom överraskningarna med tiden, men har man otur, kan man förlora en del rutter, sessions, mm, under den "läroperioden".
Men att det har blivit "tröttare" vet jag inte, inte vad JAG har märkt i alla fall.
Tröttare är ett vitt begrepp . Jag menade inte enbart att Trainz skulle bli "långsammare". Men arbetet i Surveyor (bl.a. lagerhanteringen som TS2009 egentligen inte har) har sina fel och buggar, som ni båda antyder. Så SP4 är mest till besvär. TS2010 (v 3.3) har inte dessa problem då användargränssnittet är utformat på ett annat sätt och anpassat just för v 3.3.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-05-01 klockan 21:55.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 21:57   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Känner mig väldigt OT nu.. men måste fråga, om det kommer något alternativ om att ta bort eller behålla alla Trainz-tillbehör (nedladdat/Localmappen) när man avinstallerar det? Vågar inte prova, är rädd att förlora allt...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 21:49   #12
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack för alla goda råd. Ska nu försöka uppgradera till 40040.
/Torpet
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 22:30   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpet Visa inlägg
Tack för alla goda råd. Ska nu försöka uppgradera till 40040.
/Torpet
Jag hänvisar till listan som Svenolov publicerat här:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....36&postcount=1

För mig står det tämligen klart att 40040 och 49933 (som jag själv kör) är relativt "bugfria" och stabila versioner.

44653 och 44938 verkar båda ha diverse problem! Båda desa var väl ett "forcerat" och tydligen misslyckat försök av N3V att snabbt introducera "Multiplayer" även i äldre miljöer.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 00:40   #14
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej!
Har två datorer (på olika ställen), en med build 44088 och en med build 49933. Bägge verkar vara helt OK, men det finns en väsentlig skillnad. Om man vill installera en ny version av en befintlig asset frågar CM för build 44088 om vill skriva över den äldre versionen. I build 49933 måste man först sudda bort en äldre asset för att kunna uppdatera till en ny version. Och det känns klumpigt. Jag vet inte om denna skillnad beror på något fel jag gjort vid installationen av build 49933.

Dessutom har build 44088 en fördel till. I surveyor är de runda fästpunkterna för "tracks" och "splines" synliga hela tiden (i alla flikar). I 49933 "försvinner" fästpunkter för tracks om man exempelvis byter till fliken "tools".

Jag anser därför att build 44088 är bättre än build 49933.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 09:54   #15
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Dessutom har build 44088 en fördel till. I surveyor är de runda fästpunkterna för "tracks" och "splines" synliga hela tiden (i alla flikar). I 49933 "försvinner" fästpunkter för tracks om man exempelvis byter till fliken "tools".
ekv: Prova med att tangenterna.. alt+O. Det gör nog att fästpunkterna syns hela tiden.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009