Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-03, 10:43   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard OpenRails framtid...

Hej!
Jag läste Spyfrogs inlägg blev jag chockad av vad det ska hända med OpenRails.
Spyfrog skrev så här:
Den friska fläkten var Open Rails men det tycks också ha tappat fart och dessutom undrar jag kring framtiden för dem - de bygger på en teknik som Microsoft sagt att man inte stödjer längre (XNA). Och jag har inte sett någon plan för att åtgärda detta på deras hemsidor - det är möjligt att den finns en men den framgår inte tydligt.

Vad ska jag tro om detta???
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-03, 11:24   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Totte, du ska nog inte bli så orolig.
Vad jag menar var mera att Microsoft inte stödjer XNA i framtiden men det betyder inte att saker som redan är utvecklat med XNA inte kommer att fungera.

Du kan t.ex. installera XNA under Windows 8 fastän MS inte officiellt stödjer detta. Förmodligen kommer XNA att gå att installera även under 9 och några versioner framåt. Så det är ingen katastrof.

Men det vore intressant att se hur de ser på framtiden för det är ju en teknik som MS på sikt inte vill ha kvar. Därför vore det bra om det fanns en plan för detta från Open Rail. Det kanske t.om. gör det men den är inte direkt lätt att hitta isf.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-03, 23:33   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo, nog kan det vara relevant att fundera på OR:s framtid. Min personliga reflexion är att det går "ganska trögt". Det kanske är oartigt att tycka så om ett lovvärt arbete som görs på frivilligbasis och egentligen är kanske det receptet för oss entusiaster där utvecklarna inte behöver fundera på en marknad och lönsamhet utan kan koncentrera sig på vad entusiaster faktiskt vill ha. Men icke desto mindre tycker jag det går trögt i relation till att omvärlden inte står still. Andra aktörer har släppt och släpper sina nya versioner med rejäla kliv medan OR fortfarande står på 0.9 och "stampar" sedan juni förra året.

Mitt eget intresse för OR kommer nog inte vakna förrän vi skriver 4.0 i deras milstolpelista. När nu det kommer att inträffa och hur ser de alternativa programvarorna ut då??

Tekniskt kan jag inte uttala mig, men jag kan konstatera att på forumen på uktrainsim och Elvas tower är det en handfull entusiaster som håller trådar och idéer vid liv, men det går långa tider mellan intressanta inlägg.

Jag kan undra om det var så klokt att göra det kompatibelt med MSTS egentligen. Nja jo kanske som en start, men idag anser jag nog att kompatibiliteten med MSTS har blivit ett självändamål som mer hämmar utvecklingen än den hjälper. Jag tror man skulle må bra av att kanske ändra strategi för att få snabbare progress, samt föra lite mera väsen om sig. Vad är bra med OR relativt Trainz och RW t.ex. och lite mer om sina planer framåt. Om det ska 4 år per version att bli klar, så blir då väntan på version 4.* alltså 16 år... Undras vart de andra programvarorna står då? (nu tar jag säkert i väl mycket med 16 år, men ähh, ni förstår... )

Nä, nu kanske jag låter väl negativ, men just nu uteblir wao-känslan för OR för mig tyvärr.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009