Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-12, 21:24   #1
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard Fråga Om Xtracks

Jag har laddat ner den ca 20 mb stora filen xtracks och jag har ett stort problem, för jag tycker att installationen är lite väl knepig för mig.
Det står att man ska göra backup av GLOBAL mappen och det har jag gjort men, det står ochså att när man extraherat få upp en textures och shape mapp som jag förstår.
Och addtoref hittar jag inte heller.
Kanske att det osar lite nybörjare över det men skämtåsido när det gäller zippning och sånt tycker jag att jag är helt okej på det [)]
Ha en fortsatt trevlig dag... MVH

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 22:14   #2
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Hm...låter som du möjligtvis tankat hem den version som finns för ruttbyggare, men du är kanske en sådan?



Erik Götborg, VD för RTS Trafik

GYLLENE REGELN;
Så som du vill bli behandlad, skall du också behandla dem.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-13, 06:09   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Versionen du tankat hem är för dom som ska bygga med Xtracks. Tänker du det? Om inte, så ska du ta hem den mindre filen. Och då kan du ladda hem versionen med auto-installation (den är väldigt lätt att installera!).

Ska du däremot bygga med Xtracks, så ska shapes mappen och tsection-filen in i GLOBAL-mappen (efter man tagit backup av den!) och textures mappen ska in i din rutts mapp. Sen är det bara att välja dom nya spåren (i RE) och bygga....

Add-to-ref behövs inte för spår!


http://web.telia.com/~u60000256/index.htm
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 09:15   #4
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Jo, det är meningen att jag ska installera för jag håller på med en rutt.
Tack för svaren så ska jag göra ett nytt försök... MVH

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-14, 18:05   #5
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Versionen du tankat hem är för dom som ska bygga med Xtracks. Tänker du det? Om inte, så ska du ta hem den mindre filen. Och då kan du ladda hem versionen med auto-installation (den är väldigt lätt att installera!).

Ska du däremot bygga med Xtracks, så ska shapes mappen och tsection-filen in i GLOBAL-mappen (efter man tagit backup av den!) och textures mappen ska in i din rutts mapp. Sen är det bara att välja dom nya spåren (i RE) och bygga....

Add-to-ref behövs inte för spår!


http://web.telia.com/~u60000256/index.htm
Ska du bygga med XTracks börjar du med att köra den vanliga installationen. Glöm pratet ovan om global mappen och tsection-filen, det fixar installationen åt dig (förutom backupen).
Den stora filen du laddade hem innehåller texturer för andra spår än a1t, a2t osv, t.ex. n1t och ukn1t. Ska du inte änvända dessa behöver du inte göra något mer annars ska dessa texturer in din rutts texture mapp.

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
OG besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 09:14   #6
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Ok.
För när jag zippade upp den fick jag upp något som kallas för A Gauge texturs och dualtracks texturs och det är helt om när jag läser installationens readme, så det måste vara så att jag råkat ladda hem fel fil fast det är för ruttbyggare. Kanske möjligen att jag behöver kottece?...

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 09:43   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tog och laddade ner senaste Xtracks och kollade efter....

I den stora filen finns bara olika textures. Då beror det helt på vad du tänker bygga!? Ska du t.ex. smalspår, så lägger du N gauge textures i din rutts textures-mapp. Och ska du bygga med DualTracks, så lägger du DualTracks textures i din rutts textures-mapp o.s.v.

Det finns också extra texturer för dom vanliga spåren (A gauge textures) men det är inget man måste installera. Det är bara om man vill bygga broar och vändskiva m.m.

Så precis som OG säger (och han borde veta detta!), så räcker det att lägga in den mindre filen och börja bygga!

Jag trodde att man var tvungen att lägga in texturerna ifrån den stora filen för att kunna bygga, men där hade jag fel....




http://web.telia.com/~u60000256/index.htm
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-15, 16:35   #8
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Texturer behöver man alltid men ska man bygga med normalspår (a1t, a2t osv) duger de man kopierar från en annan rutt. Ska man bygga med smalspår eller någon av de andra specialicerade sektionerna kan man behöva ytterligare texturer som då finns i den stora filen.

Erik, på frågan om du behöver använd H o r a c e så måste jag ställe en motfråga:
har du redan börjat bygga rutten innan du installerade XTracks och har du använt dynamiska spårbitar?
Är svaret ja så behöver du använda H o r a c e annars kommer du att få problem med de dynamiska spårbitarna. Om du fortfarande är osäker så skadar det inte att använda H o r a c e. Behövs det inte kommer H o r a c e att upptäcka detta och inte göra någonting med rutten. Ska du använda H o r a c e rekommenderar jag starkt att du använder version 2 som finns i nedladdningen TK_Utils.zip.

Som Pierre sa borde jag ha lite koll på detta eftersom det är jag som står bakom både XTracks och H o r a c e.

(edit: det barn filter som införts och ersätter ett visst ord med "kotte" gör i just detta fall saken mer svårförståelig)

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
OG besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 15:56   #9
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev OG

"Klipp"

H o r a c e.

(edit: det barn filter som införts och ersätter ett visst ord med "kotte" gör i just detta fall saken mer svårförståelig)

/Okrasa
okrasa @ xtracks.tk
www.xtracks.tk
Om det nu är så att det finns ett "Barnfilter" som tar hand om sådana ord, så borde det också finnas en lista med undantag,
som medger användande av dylika vedertagna uttryck i MSTS-världen.
Alternativt en funktion som endast kontrollerar hela ord
så att de - i detta fallet - fyra första bokstäverna
inte ersätts med rappakalja.

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 17:30   #10
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Då får jag ta och andvända kottece eftersom jag har dynamiska spår i rutten.
Tack så mycket så ska jag komma tillbaka när jag fixat kottece... MVH

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fråga ang. Boggier+Polygoner Carlj 3D-design - Trainz 0 2005-02-01 22:44
Nyfiken fråga? Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-01-15 21:52
Xtracks 3.6 :) Mazz Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-08-01 19:44
Xtracks problem Pierre MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-12-21 11:48
XTracks eller inte Banbyggarna MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2002-06-09 13:45



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009