Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-08-03, 20:23   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Konstigt fel på simulatorn

När jag flyttar signal-fil t.ex. H4-signal till skrivbordet, då fungerar simulatorn med RW64. Jag flyttar tillbaka filen på plats och ladda upp spelet, så hänger datorn sig och tvingas starta om datorn.
Det är inte bara H4-signal, det är flera andra signaler också. Vad tror ni för fel på simulatorn?
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-08-07, 19:06   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag tror svenska signaler behöver uppdatera och passa in den nya TSC uppdatering.
Någon som vet om Hgv heter i Facebook? Jag vill gärna bjuda in personen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-07, 19:36   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag tror också att man kan behöva uppdatera en del signalscript. Men jag har inte tillräcklig kunskap för att veta vad som behöver göras. Adde verkar ha jobbat mer med signalerna?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-11, 19:24   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag visar en film om signaler som kraschar...
Någon kommentar?
https://www.dropbox.com/scl/fi/3dc0m...zft33jbkv&dl=0
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-12, 01:25   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag upplever samma problem.

Tidigare när jag byggde rutt kunde det hända att rutten hängde sig efter att ha sparat de senaste ändringarna. Då kunde jag lösa det genom att flytta någon signal/script, ladda rutten, göra någon mindre ändring (typ flytta en signallänk) och sedan spara igen. Då funkade rutten även med alla signaler/script aktiverade.

Tyvärr har jag ingen lösning på problemet. Tråkigt om så mycket jobb som dina (och mina) rutter står för ska gå förlorat bara för att TS blir mer och mer instabilt för varje uppdatering...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-31, 20:05   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag tror att jag löste problemet och kan starta upp Thn-rutten med RW64 bit. Signalen H2-block-malmbanan kan vara orsaken. Jag tog bort dessa signaler i rutten och filerna bin och lua.

Senast redigerad av Totte den 2023-08-31 klockan 20:07.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-31, 21:12   #7
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag tror att jag löste problemet och kan starta upp Thn-rutten med RW64 bit. Signalen H2-block-malmbanan kan vara orsaken. Jag tog bort dessa signaler i rutten och filerna bin och lua.
Toppen Totte. Tror vi att detta är lösningen då.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-01, 11:17   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

De signalerna existerar bara på Malmbanan så jag förstår inte riktigt varför du har placerat ut dom på Trollhättan?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 17:00   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag felsöker fortfarande och orkar snart inte. Alla svenska rutter UTOM Jö-banan, Mälarbanan och Thn funkar.
Jag kan visa vilka lua-filer jag misstänker.
SE F2 Signal.lua
SE F3 Signal.lua
SE H2 Signal.lua
SE H3 Signal.lua
SE H4 Signal.lua
SE H5 Signal.lua

Senast redigerad av Totte den 2023-09-08 klockan 17:53.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 18:51   #10
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Tråkigt att höra. Hoppas det inte är slutet för dessa Rutter.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-09, 01:00   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag gjorde ett snabbt test på Jönköpingsbanan:

- Om SE End signal är avaktiverad (dvs .lua-filen omdöpt eller flyttad) så går det att ladda rutten i 32 och 64 bit.
- Om SE End signal är aktiverad så går det inte att ladda rutten.

Jag bytte ut signalscriptet för SE End signal till orginalversionen men det blev samma resultat.

Slutsats: Senaste versionen av TS klarar inte av att hantera de svenska signalerna och hur de är placerade i vissa fall. Det har uppenbarligen fungerat i tidigare versioner av simulatorn, varför det är väldigt svårt att felsöka vilken eller vilka signaler eller signallänkar som plötsligt inte fungerar.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-09, 18:50   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag har felsökt i två månader utan resultat. Flyttat på länkarna, borttagningar av signaler och återplacera dem. Hur sjutton kan det vara fel nånstans är obegripligt.
Jag tror det är signal scripten på 6 signal.lua som jag nänmde tidigare.

Jag testar SE End signal nu....
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-09, 18:53   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det har ju funkat tidigare. Så det enda rimliga är att senaste versionen av simulatorn klarar inte av att hantera vissa kombinationer av signaler/länkar som har fungerat tidigare.

Man kan tänka sig att det går att fixa genom att ta bort signaler som kan tänkas vara "skadliga". Men hur ska man veta vilka signaler/länkar som är problemet?

Alternativet om någon programmeringskunnig kan ändra scriptningen på signalerna så kanske det går att lösa?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-09, 19:07   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det har ju funkat tidigare. Så det enda rimliga är att senaste versionen av simulatorn klarar inte av att hantera vissa kombinationer av signaler/länkar som har fungerat tidigare.

Man kan tänka sig att det går att fixa genom att ta bort signaler som kan tänkas vara "skadliga". Men hur ska man veta vilka signaler/länkar som är problemet?

Alternativet om någon programmeringskunnig kan ändra scriptningen på signalerna så kanske det går att lösa?
SE End signal.lua flyttades till skrivbordet, kraschar ändå.
Jag har haft kontakt med KMW i slutet av juli. Han har tyvärr inte tid att hjälpa oss. Hoppas newS läser det här.

Senast redigerad av Totte den 2023-09-09 klockan 19:13.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009