Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-16, 01:41   #1
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Talking Ny lastbils simulator igen

Jag tjatar på med lastbils simulatorer !!

Tidigare så har ju SCS software ägnat sig åt att göra spel baserade på det amerikanska.
American Long Haul va den sista som släpptes och denna var egentligen inget annat än en uppdatering av 18 WOS Haulin.

Men nu så har dom äntligen satsat på ett spel med Europeisk bakgrund.

Det nya spelet heter Euro Truck Simulator och har som omväxling uppdaterats för directX stöd.
Spelet är än så länge bara släppt i Tyskland som boxad version, den engelska versionen och demon släpps i slutet av denna månad.
Den version som jag då har fått testa verkar helt kanon och detta kommer att bli den bästa i SCS serie av lastbils spel.
Dessa uppgarderingar kommer att släppas gratis för dom som köper spelet.

SCS kommer att använda ETS som grund och kommer sedan släppa div olika uppgarderingar till spelet.
Det som har nämts i första hand är en England uppdatering men även skandinavien finns med i planeringen.

Bilder och mer information finns här:
http://www.eurotrucksimulator.com/
Eller på TruckPol forum (länk i min signatur registrering krävs)

Här hemma kan den köpas genom gamestore.se
avslutat_konto besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 08:30   #2
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Härligt!
Blir nog till att köpa det.
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 09:17   #3
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Javisst, men det är synd att inga såna här utländska simulatortillverkare till buss och lastbilssimulatorer vill ta med Stockholm tycker jag, det är ju trots allt den kungliga huvudstaden med vackra omgivningar och fina hus i stan m.m. Om jag får vara en smula kritisk, dom här simulatorerna är jättefina, men jag kan ju ha fel så att Stockholm blir med i denna Euro Truck simulator isåfall skulle jag bli oerhört glad och överraskad och i och för sig så finns Stockholm med i Virtual Sailor, men den staden är hittills sparsamt representerad i dataspelssammanhang. Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 21:35   #4
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Javisst, men det är synd att inga såna här utländska simulatortillverkare till buss och lastbilssimulatorer vill ta med Stockholm tycker jag, det är ju trots allt den kungliga huvudstaden med vackra omgivningar och fina hus i stan m.m. Om jag får vara en smula kritisk, dom här simulatorerna är jättefina, men jag kan ju ha fel så att Stockholm blir med i denna Euro Truck simulator isåfall skulle jag bli oerhört glad och överraskad och i och för sig så finns Stockholm med i Virtual Sailor, men den staden är hittills sparsamt representerad i dataspelssammanhang. Mvh Johnny Nilsson
För oss är Stockholm den kungliga huvudstaden, för alla andra som inte bor i Sverige är det ingen speciell stad, vissa vet ju inte ens var Sverige ligger ännu mindre var Stockholm är för något, finns till och med folk som tror att det är vi som gör gökklockor och choklad, fast det är Schweiz dom tänker på (reservation för stavningen)

Skulle det vara ett svenskt företag som gjorde spelet så kanske det skulle kunna finnas en chans att Stockholm kommer med annars är nog dom väldigt små.

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 23:34   #5
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Jag föredrar äkta vara. Man kommer aldrig någonsin att få känslan av att köra lastbil med piltangenter och en enda skärm, och inga som helst skakningar.
I verkligheten finns dessutom varenda liten håla med! Vill jag köra till Karsefors, Rebbetuaröd eller V Karup så gör jag det!

Hade jag inte varit lastbilschaffis hade jag ändå tröttnat på det lika snabbt som jag tröttnade på msts. Antingen upplever jag verkligheten eller så får det vara!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-16, 23:53   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
Jag föredrar äkta vara. Man kommer aldrig någonsin att få känslan av att köra lastbil med piltangenter och en enda skärm, och inga som helst skakningar.
I verkligheten finns dessutom varenda liten håla med! Vill jag köra till Karsefors, Rebbetuaröd eller V Karup så gör jag det!

Hade jag inte varit lastbilschaffis hade jag ändå tröttnat på det lika snabbt som jag tröttnade på msts. Antingen upplever jag verkligheten eller så får det vara!
Just för mig är det nog så också, när det gäller lastbilar... Just lastbilar känns inte så långt iväg i verkligheten och äkta vara är ju alltid bättre. Dessutom blir aldrig grafiken snyggare än just i verkligheten. Dessutom slipper man ju klaga på dåliga framrates!

Men gäller det flyg känns det som en annan sak, det är roligare att simulera just för att det är så långt bort, men sen är ju det också mer komplext och avancerat, vilket gör det roligare än att gasa och bromsa som i MSTS, ungefär...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 18:05   #7
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up Liten recension

Har nu kört den "tyska" versionen av ETS, och jag måste säga : WoW...

Inte nog med att grafiken är helt underbar, spelidén är också helt annorlunda.

Istället för att "Europa öppnar sig under dina fötter", så måste du "öppna upp Europa under dina hjul", d v s ditt "åkeri" måste ha pengarna för att kunna expandera (annars kommer du inte över gränsen...).

Du börjar med välja landet som du vill starta ditt åkeri i (Tyskland eller Frankrike)och sedan att gå runt hos lastbilshandlaren och "köpa" din lastbil (det finns inget begagnat att köpa dock), och sedan är det bara att köra mellan Berlin, Frankfurt och München. När du sedan har skrapat ihop så pass mycket pengar så att du kan "expandera", så väljer du ett anslutande land (t ex Holland, Frankrike eller Polen) och kan på så vis köra längre sträckor och få in mera pengar.
detta innebär att det kostar "multum" att öppna upp hela Europa. Själv har jag kört i tre veckkor och bara öppnat upp Frankrike (55.000 €). Polen

Dessutom så måste om du vill tjäna stora pengar, en speciell "bränslelicens" som kostar 25.000 €. Denna licens ger dig rätt att frakta bensin och diesel som ger bra mycket mer än det vanliga fraktgodset.

Du skall även uppnå vissa mål (levels) under spelets gång, t ex att frakta så många ton gods hit och dit, skaffa en större lastbil (typ B), expandera i si och så många länder etc.

ett spel som jag iallafall anser SCS har lyckats med, då det ställer lite utmaningar.

Hur är spelet att köra då?? Jodå lastbilshytten gungar under färd, och det regnar också (fast inte lika ofta som i 18 WoS).
Än har jag inte hiottat några vintervägar, men det kanske kommer i Skandinavienuppgraderingen). Tyvärr så blir spelet dock ganska monotont då det bara i princip är motorvägar mellan städerna. hsde varit omväxling med småvägar också.

Men jag kan klart rekommendera spelet.
  Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 19:41   #8
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Intressanta lastbilsmärken, Swift är tillexempel onekligen väldigt lik en numera f.d svensk lastbilstillverkare, baserad i den välkända kringelstaden
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 23:03   #9
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Personligen tycker jag spelet är rejält bantat i funktioner jämfört med tidigare 18 WoS.
Spelet känns helt enkelt smått förhastat.

Vi får hoppas att spelet fortsätter utvecklas med nya intressanta funktioner och innehåll.
I dagsläget är det tyvärr inte så intressant.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 23:12   #10
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jimsom
Spelet känns helt enkelt smått förhastat.
Förhastat är ett ord som nästintill är synonym med produkter från SCS känner jag det som, tyvärr har de ofta väldigt brått att få ut spelet istället för att köra betatest/åtgärder en längre period. Så upplever jag det iaf.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 23:35   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Något som enligt mig är ett av SCS's absolut största problem är styrningen - att köra med ratt är okej. Men jag fattar inte varför dom måste göra styrningen i steg även om man har ratt. Känns ungefär som att svänga med en ratt som styr pådraget på ett äldre ellok - hackigt!

Det gör det väldigt jobbigt att köra, vilket gör att många av SCS's lastbilsspel som annars faktiskt är riktigt bra (Här är även ETS väldigt bra av en snabb test jag gjort av den tyska versionen) tyvärr inte alls blir så trevliga att köra då det blir rejält svårt att hålla sig i sitt körfält.

Bäst är här då 18 WoS American Long Haul, som på något sätt lyckats få så små hack som möjligt i styrningen.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 23:37   #12
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Intressanta lastbilsmärken, Swift är tillexempel onekligen väldigt lik en numera f.d svensk lastbilstillverkare, baserad i den välkända kringelstaden
Vilket inte är så mycket att göra åt eftesom varken Scania, Volvo, Mercedes Benz, MAN osv har varit så sugna på att låta SCS använda de riktiga modellnamnen. Men precis som i 18 WoS-spelen tror jag att det kommer komma en mod även till ETS... Så snart kan man nog köra Scania, Volvo, Mercedes Benz och MAN
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 15:52   #13
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Men precis som i 18 WoS-spelen tror jag att det kommer komma en mod även till ETS... Så snart kan man nog köra Scania, Volvo, Mercedes Benz och MAN
Jo, det ska nog snart gå alldeles utmärkt.





Länk: http://files.filefront.com/Real+logo.../fileinfo.html
__________________
/ jimsom

Senast redigerad av jimsom den 2008-08-21 klockan 15:53.
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 20:38   #14
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 539
Post Demo ETS

Här är länk till Demot av ETS

http://www.gamershell.com/news_58516.html

C:a 154 Mb

Mvh. Traingoal
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 22:52   #15
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Traingoal
Här är länk till Demot av ETS

http://www.gamershell.com/news_58516.html

C:a 154 Mb

Mvh. Traingoal
Den länken fungerar inget vidare, eftersom gamershell är en dynamisk sajt/sida, m a o kan sidor flyttas utan föregående varning.

FileFront har däremot ETS demot för nedladdning:
http://files.filefront.com//;11610092;/fileinfo.html

Senast redigerad av Byggare Bob den 2008-08-26 klockan 22:53.
  Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009