Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-23, 21:30   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard Lite hjälp vore trevligt....

Hejsan, snabb fråga, känns lite dumt med tanke på att det gäller min egna rutt som jag byggde på i somras, men vet någon vad staketen på bilden heter? jag har glömt bort. Vore trevligt om någon visste.

2013-06-16_00008.jpg

En annan sak...

Hur kan jag skriva gena stationsnamn på dessa skyltar?

RailWorksProc22010-04-1116-52-52-20.jpg
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 23:55   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Inlägg 176 sidan 12 i Trollhattan till RW kanske finner du svaret.
Om skyltar undrar jag också.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 00:16   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Får kanske fråga micke om skyltarna då.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 01:24   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Men totte, kan du inte vara mer hjälpsam med svaret?

LÄNK TILL INLÄGG 176 TILL TRÅDEN TROLLHÄTTAN TILL RW KANSKE: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...660#post274660

Sådär, nu slipper någon annan leta efter just det inlägget i det tråden, precis som jag har gjort. För jag har nu hjälp alla genom att inte bara hänvisa till inlägget, utan att visa det själv.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 15:15   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Men totte, kan du inte vara mer hjälpsam med svaret?

LÄNK TILL INLÄGG 176 TILL TRÅDEN TROLLHÄTTAN TILL RW KANSKE: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...660#post274660

Sådär, nu slipper någon annan leta efter just det inlägget i det tråden, precis som jag har gjort. För jag har nu hjälp alla genom att inte bara hänvisa till inlägget, utan att visa det själv.
Jo, jag har varit hjälpsam, för AlleDalle har redan läst innan du skrev. Jag svarade nämligen med min mobil och vet inte hur man gör länk.

Hoppas MickeL läser här angående skyltar!

Senast redigerad av Totte den 2013-11-24 klockan 15:16.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 15:19   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Nu använder jag inte RW, så jag har ingeeeeen aning om hur något funkar där! Men enl. denna tråd (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=263072) så måste ni göra en "ommålning" av skylten som vi brukar kalla det inom Trainz. Dvs, öppna filen och ändra texturen på den så det blir en text. Gäller dock att ha rätt teckenstil, vet ej vilken SJ använde på dessa skyltar.

Men jag kan ju ha fel.. får väl ta och införskaffa Railworks så jag lär mig något
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 15:31   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Nu använder jag inte RW, så jag har ingeeeeen aning om hur något funkar där! Men enl. denna tråd (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=263072) så måste ni göra en "ommålning" av skylten som vi brukar kalla det inom Trainz. Dvs, öppna filen och ändra texturen på den så det blir en text. Gäller dock att ha rätt teckenstil, vet ej vilken SJ använde på dessa skyltar.

Men jag kan ju ha fel.. får väl ta och införskaffa Railworks så jag lär mig något
Installera RW:n då och ta reda på hur man gör med skyltar är du snäll.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 17:01   #8
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jo, jag har varit hjälpsam, för AlleDalle har redan läst innan du skrev. Jag svarade nämligen med min mobil och vet inte hur man gör länk.
Mobiler kan vara svårt... Jag skriver så lite som möjligt i min mobil när jag surfar med den...

Men sedan andra personer som vill veta svaret? Då hjälper jag dem på traven.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 18:54   #9
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Varje ny skylt måste vara ett unikt objekt i RW.

Lättast är att göra en egen mapp i Assets. T.ex. \Assets\Totte\Skyltar\ här lägger du en kopia på .bin filen och .GeoPcDx filen samt gör en mapp som heter textures och kopierar över tillhörande texturer till skylten.

Flytta över T.ex. \Assets\newS\sweden\RailNetwork\signs\sign-bergsta.bin och gör den till en .xml via serz.exe (dra .bin filen på serz som finns i railworks-mappen) editera xml filen med någon texteditor och döp om filens namn i toppen från "SE sign Bergsta" till vad du vill att den ska heta. Ändra även <GeometryID d:type="cDeltaString">newS\sweden\RailNetwork\sign s\[00]sign-bergsta</GeometryID> till \Totte\Skyltar\[00]dinskyltsnamn (tänk på att ha exakt samma namn här som .GeoPcDx filen heter)

Spara om filen till din nya skylts namn och dra den sedan till serz.exe igen för att göra den till en .bin fil. Skylten letar efter den textur som är definerad när skylten byggts i ett 3D program och i detta fall är det filerna sign-city-bergsta.TgPcDx och sign-city-bergsta_night.TgPcDx

Alltså i din skyltmapp ska du ha din nya .bin fil med tillhörande .GeoPcDx, en mapp som heter textures där sign-city-bergsta och _night ligger.

Jag kan mycket väl komma ihåg fel men detta bör fungera, tänk på att ha tillstånd från newS med.

EDIT: Staketet är väl Andreas13's?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2013-11-24 klockan 18:57.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 00:04   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej Basse!
Tack för du försökte förklara hur det går till. Men jag klarar inte av det. Det syns i objektfilter "Totte- Skyltar" , men hittar inga skyltar som ska heta Trollhättan C.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009