Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-16, 21:06   #1
Wedell
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard Två dagsfärska bilder.

Undertecknad och gege strålade samman under några timmar på eftermiddagen. Så mycket fota blev det inte, dock några rutor värda att visa.

Först, tåg 9133 med dubbla Ma-lok:

Därefter en totalt misslyckad panorering som väl ändå har sin charm. Den är inte konstlat redigerad mer än att kontrasten är ökad, färgmättnaden sänkt och svärtan något urlakad.

God kväll!
Wedell besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:15   #2
Felix
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Mycket fin stämning i bilderna!:-)

/Felix
Felix besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:23   #3
Rasmus96
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Första bilden blev mycket bra. Andra bilden blev väl sådär inte din bästa bild. Men första bilden blev mycket lyckad.

God kväll till dig med.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:28   #4
Wedell
Medlem

Standard

Tack skall ni ha!
Tänker inte debattera i vad som anses vara "en bra bild" då smaken garanterat är helt olika. Jag kan dock tycka att det är ganska roligt att gå utanför ramarna och göra något helt annat än det vanliga, det ger mig som fotograf inspiration.
Wedell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:57   #5
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Båda bilderna är bra, men jag gillar faktiskt den nedre lite mer. Dels för att jag personligen inte är direkt jätteförtjust i kraftiga telebilder, men dels också för att Regina-bilden blev riktigt bra trots oskärpan. Svårt att förklara varför, men den tilltalar mig på något sätt. Kan det vara sådär man ser ett tåg efter några glas för mycket förresten?
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 22:00   #6
Wedell
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Båda bilderna är bra, men jag gillar faktiskt den nedre lite mer. Dels för att jag personligen inte är direkt jätteförtjust i kraftiga telebilder, men dels också för att Regina-bilden blev riktigt bra trots oskärpan. Svårt att förklara varför, men den tilltalar mig på något sätt. Kan det vara sådär man ser ett tåg efter några glas för mycket förresten?

Som jag sade, smaken är som baken
Tack för en fin kommentar!
Gammal 2012-01-16, 22:09   #7
Rasmus96
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wedell Visa inlägg
Tack skall ni ha!
Tänker inte debattera i vad som anses vara "en bra bild" då smaken garanterat är helt olika. Jag kan dock tycka att det är ganska roligt att gå utanför ramarna och göra något helt annat än det vanliga, det ger mig som fotograf inspiration.
Jo men jag tycker tanken på den andra bilden med reginan var god. Lite bättre fokus och bilden hade varit kanon. Det är dock aldrig fel med nytänkande det kan skapa riktigt schyssta bilder om man får allt att stämma.

Kristian: Jag får lite känslan att om det var jag som tagit den nedersta bilden så skulle jag få noll kommentarer på den bilden och få visningar. Bara en känsla jag får.

Wedell: Hoppas du fortsätter plåta många schyssta bilder och sedan visa upp dom här!
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 23:20   #8
Wedell
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus96 Visa inlägg
Jo men jag tycker tanken på den andra bilden med reginan var god. Lite bättre fokus och bilden hade varit kanon. Det är dock aldrig fel med nytänkande det kan skapa riktigt schyssta bilder om man får allt att stämma.

Kristian: Jag får lite känslan att om det var jag som tagit den nedersta bilden så skulle jag få noll kommentarer på den bilden och få visningar. Bara en känsla jag får.

Wedell: Hoppas du fortsätter plåta många schyssta bilder och sedan visa upp dom här!
Det är helt lugnt.
Du får alltid tycka vad du vill. Poängterar dock att avsikten aldrig var att sätta en hundra skarp bild med tanke på den förutsättningen jag hade. Ett taffligt försök att sätta 1/6 sekund på 300 mm i nästan skymning i hopp om att det skulle kunna ge en rolig effekt. Gott nog, det blev i allafall något. Om du som betraktare inte gillar den är det helt okej, det kravet har jag aldrig haft och kommer aldrig att ha. Uppskattar snarare att du uttrycker din åsikt.
Jag är dock av den bestämda uppfattningen att bilder likt dessa också förtjänar sin plats här. Så länge man kan stå för en bild och är nöjd själv då är det en bra bild. Varför skall den mätas genom andras tyckande?

Du skriver ju att "Jag får lite känslan att om det var jag som tagit den nedersta bilden så skulle jag få noll kommentarer på den bilden och få visningar. Bara en känsla jag får.
Då blir min följdfråga: Blir din bild sämre om så nu skulle vara fallet? Blir en bild bättre bara för att den får många kommentarer?
Alla bilder jag visar står jag för. Jag visar dem för att JAG tycker att de är bra. Visst sjutton är det alltid trevligt med kommentarer, men dessa kommentarer förändrar inte bildens värde för mig själv.
Gammal 2012-01-17, 02:43   #9
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

På första bilden så tycker jag lokens färger räddar bilden från att bli grå, mörk och tråkig att det sedan är en klockren kurva du fångat tåget i gör det inte sämre!

Andra bilden är lite för oskarp för min smak men smaken är som baken.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 16:27   #10
Wedell
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot Visa inlägg
På första bilden så tycker jag lokens färger räddar bilden från att bli grå, mörk och tråkig att det sedan är en klockren kurva du fångat tåget i gör det inte sämre!

Andra bilden är lite för oskarp för min smak men smaken är som baken.
Tackar och bockar!
Gammal 2012-01-17, 18:25   #11
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Härliga bilder. Den undre var ball :-)
Gammal 2012-01-17, 18:43   #12
Säkringsbrott
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Som den konstnärssjäl jag är *host host* så kan jag inte säga att jag är så förtjust i rena tågbilder där allt fokus ligger på just tåget, annat än som tidsdokument etc. (Även om Ma-bilden rent fototekniskt ser kanon ut!)
Men Regina-bilden däremot framkallar viss yrsel och illamående, det gillar vi starkt!
Gammal 2012-01-17, 19:46   #13
X10rules
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Jag tycker att andra bilden är störtskön! Tycker att du har fått den både läcker och humoristisk på samma gång, vilket knappast kan vara det lättaste.
Gammal 2012-01-17, 20:20   #14
Wedell
Medlem

Standard

Här råder delade meningar, underbart!
Tack för ljuvliga rader, vad roligt att ni gillar dem
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:10.