Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-06, 00:31   #1
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard Bilder ifrån Muppresan

Natten mellan lördag och söndag samt halva söndagen var jag och Mson ute och åkte på våran muppresa. Det blev problem innan resan startade. Vårat X 2000 mot Mjölby vart försenat eftersom det inväntade buss ifrån Norrköping. Så vi hann inte till vårat Nattåg i Mjölby. Därför fick vi åka Taxi till Katrineholm, där Nattåget gjorde ett extra stopp endast för oss. Kan berätta att Taxiresan kostade SJ 1500 kronor. Det är andra gången som vi två stoppar ett tåg.

Eftersom det i princip är omöjligt att fotografera i mörker, lägger vi ut bilderna från dagen därpå. Vi tog faktiskt bara någon bild under Nattågsresan.


Monitorn i Katrineholm, extra uppehåll endast för oss.


Uppsalapendeln i Stockholm.


Samma tåg, men här fokuserar vi mera på loket.


Vårat X 2000 525 som tog oss till Norrköping C.


Ett ÖstgötaTrafiken X14 i den gamla lackeringen.


Vårat X 2000 tåg i Norrköping. Inväntar bussen från Linköping.


Linx X 2000 stannar till vid Katrineholm.


Vårat nylackerade X12 3219 som tog oss mellan Norrköping och Katrineholm.


Olika generationer. X12 och Regina sida vid sida.


X 2000 mot Göteborg vid Katrineholm.


Samma tåg, fast här lutar manövervagnen kraftigt.


Vårat X 2000 har avgått från Norrköping och passerar Katrineholm.


Våran Regina av typ X53-3 tog oss mellan Katrineholm och Hallsberg.


Väl framme i Hallsberg möter vi Tåg i Bergslagen påväg mot Gävle där vi var tidigare.


Ett ensamt TGOJ EL16-lok kommer farandes i full fart


En av våra ÖstgötaTrafiken Y1 gör ett inhopp på Kinnekullebanan.


Triss i Regina! Ganska tuff bild med alla Reginor.


Vårat Regina typ X53-3 som tog oss ifrån Katrineholm vilar sig i kylan.


Vårat InterCity-tåg mot Mjölby ankommer Hallsberg.


Ett ÖstgötaTrafiken X14 i nya lackeringen ankommer Mjölby.

Totalt varade våran resa i 18 timmar. Vi hann besöka 7 stationer och åka med 6 typer av tåg och resan kostade 129.00 kronor.

Nu vill vi gärna höra synpunkter på bilderna!


Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 00:38   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Gillar både bilderna och den lilla berättelsen. Berätta gärna mer om resan och intrycken av den.

Att åka Linköping-Norrköping-Linköping på 18 timmar är rätt festligt. Speciellt när priset är så löjligt lågt som det nu blev.

___________________________________

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 01:17   #3
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Fina bilder!! Lite roligt att ni lyckades få nattåget att stanna så!!


//MVH John
http://prymi.net
"Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter"
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 01:27   #4
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Okej Fredrik här kommer berättelsen om resan och lite vad vi gjorde innan.

Tidigare på dagen, hade vi varit nere på stationen för att invänta ett ÖstgötaTrafiken X14 som vi skulle åka hytt med tur- och retur till Tranås. Under tiden, står ett X 2000-tåg och inväntar buss ifrån Norrköping. Föraren noterar att vi fotar och släpper in oss i hytten, där vi fotade lite.

Sedan åkte vi fram och tillbaka till Tranås, en mycket trevlig upplevelse - alltid roligt att åka hytt.

När det närmade sig kvällen kollade jag på internet och såg att ankommande X 2000 till Norrköping var 20 minuter försenat. Och därmed spolades våra chanser att hinna mer Nattåget. Så, vi fick tag i föraren på X 2000-tåget - som på egen hand fixade att vi kunde åka taxi till Katrineholm och kliva på Nattåget där. Lite tidigare hade Mson ringt till den förare som vi känner och berättade.

Det festliga var, att han stod med pendeltåget på spåret bredvid, och pratade med Mson i telefonen. Han frågade "Ska ni med pendeltåget till Mjölby?" Och Mson svarade att vi skulle åka taxi - då tog det väl 5 sekunder så stack pendeltåget iväg. Han väntade alltså på oss ifall att - ganska käckt.

Taxin var skön, och resan tog ungefär en timma. Och kostade som sagt 1500 kronor. Väl framme i Katrineholm vart det ett par Cheeseburgare på McDonald's.

Vi hoppade på tåget, vi satt i en fullsmockad 60-tals vagn. Jag trodde inte att det skulle vara så mycket folk på ett Nattåg. Resan med 60-tals vagnen gick bra, man satt ganska skönt och den rullade mjukt, Inga problem med andra ord.

Väl framme i Gävle, stod vårat Nattåg redan inne mot Stockholm. Men vi knallade bort och tåg en bild på loket. Föraren undrade vad vi gjorde för rackartyg och skrattade lite när vi berättade. I alla fall, så satte vi oss i Bistro-vagnen av 40-tals modell eftersom det låg massor av folk som sov i våran ordinarie vagn.

Resan rullade vidare. Strax efter Gävle var det en kille som hade glömt sina flygbiljetter - och tåget stannade ute på linjen ett par hundra meter efter stationen.

Efter ett tag kom det en kille som hade druckit lite för mycket och satte sig vid oss - men det var inte otrevligt på någon sätt. Han undrade vart vi skulle, om vi drack, snusade osv.
Han frågade mig en massa saker och sen började vi prata lite.
Man känner ju att man har övertaget i diskussionen - hehe.
Det var ganska roligt att handskas med honom. Vi snackade om lite allt möjligt och jag hade ju huvudet på skaft tyckte han.

I Stockholm blev det frukost, och SJonas här på forumet mötte upp oss. Vi åkte också lite X1-hytt mellan Stockholm och Älsvjö.

Sedan bytte vi till X 2000 mot Norrköping. Skrattade lite åt en kvinna som skulle köpa biljett ombord på tåget till Alvesta. Hon fick chocken när det kostade 1070:- men hon betalde i alla fall.

Sedan bestod hemresan av många olika typer av tåg - det var en trevlig upplevelse och jag gör gärna om det igen. Visst, det strulade i början men det ordnade sig.

Jag har tidigare aldrig åkt 40-tals vagn eller 60-tals vagn och dessa var helt okej - lika sköna som en 80-tals vagn.

Intrycket är väldigt positivt, dock skulle man velat ha en sovplats - men det hade blivit skapligt mycket dyrare. Och kanske är det någonting man får stå ut med - när man resan i princip gratis.

Så, jag är nöjd och man fick uppleva mycket. I sommar eller till hösten när samma procedur med banarbeten upprepas - då kommer jag i alla fall åka igen.

Om ni vill fortsätta diskuttera detta ämne, så är det roligt. Men jag vill också gärna höra lite synpunkter på bilderna som är denna tråds egentliga syfte.




Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 09:45   #5
Ferengi
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: På en ö
Inlägg: 167
Standard

Kul idé! Hoppas bara att ni inte berättade att ni var ute på en 129 kronors muppresa när SJ stod där med en taxibeställning på 1500 pix... Gissa om ni hade hamnat i närmsta snödriva ?

// Ferengi

http://www.onodigtvetande.se
http://www.arleborg.com
Ferengi besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 11:30   #6
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Citat:
quote:

Samma tåg, men här fokuserar vi mera på loket.
Så McDonalds öppnar restauranger lite överallt?!

/Viktor
VD på North European Railroad http://w1.500.telia.com/~u50016605/

Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 11:36   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Verkar blivit en bra resa, trots lite strul.

Bra att ni slapp vänta på tåget i Gävle också. Lite synd att ni fick åka taxi, på en tåg resa....

Bilderna är skitfina! Gillar nog bilden på "God Helg - Y1:an" bäst!?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 12:28   #8
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Jag kan ju tillägga att jag fick ju prata med X 2000 föraren om hur vi skulle göra för att hinna med Nattåget, och han ringde runt och hörde efter, först sa han att vi kanske skulle få åka taxi ända tills Gävle C. Men då nämde jag att vi åkte tåg för nöjes skull. Vi gick in i X 2000 vagnen igen och några minuter senare ropade han i högtalar systemet:

Ja, det var resenärer som skulle till Gävle, vänlig kontakta föraren.

Vi gick fram till honom igen och han berättade att vi skulle få åka taxi till Katrineholm där vårat Nattåg skulle göra de där Extra uppehållet

Man blev väldigt trött efter resan kan man ju säga

Sen har jag väll inte så mycket mer att tillägga.



MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 17:55   #9
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Seriöst, så hade man nog väntat sig lite mera kommentarer när man ägnat mer än en halvtimma på att visa Er bilderna och skriva inlägget. [8)]

Verkar som att det bara blir sämre med uppskattning i det här forumet, oavsett om det gäller rutter, lok- eller bilder. [xx(]

Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 18:22   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

Seriöst, så hade man nog väntat sig lite mera kommentarer när man ägnat mer än en halvtimma på att visa Er bilderna och skriva inlägget. [8)]

Verkar som att det bara blir sämre med uppskattning i det här forumet, oavsett om det gäller rutter, lok- eller bilder. [xx(]

Med vänliga hälsningar Pson


Pson! Jag tror nog att de flesta uppskattar dina bilder, alla dock kanske inte vill skriva , dels så kan juh ett inlägg "Snyggt" värka aningen onödigt, vad tycker du Fredrik?

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 18:24   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mson

Jag kan ju tillägga att jag fick ju prata med X 2000 föraren om hur vi skulle göra för att hinna med Nattåget, och han ringde runt och hörde efter, först sa han att vi kanske skulle få åka taxi ända tills Gävle C. Men då nämde jag att vi åkte tåg för nöjes skull. Vi gick in i X 2000 vagnen igen och några minuter senare ropade han i högtalar systemet:

Ja, det var resenärer som skulle till Gävle, vänlig kontakta föraren.

Vi gick fram till honom igen och han berättade att vi skulle få åka taxi till Katrineholm där vårat Nattåg skulle göra de där Extra uppehållet

Man blev väldigt trött efter resan kan man ju säga

Sen har jag väll inte så mycket mer att tillägga.



MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Mson, du sa att ni fick prata med föraren. Satt han i driven eller satt han i manövervagnen och körde?

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 21:09   #12
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Han satt i Driven

MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 21:12   #13
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mson

Han satt i Driven

MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Fick ni gå igenom maskinrummet in till hytten då eller?

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-07, 21:17   #14
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Nej, vi pratade med honom i hanses lilla fönster vid "Backspeglarna" om det är så intressant

MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Bilder ifrån muppresan Pson Off-topic 7 2004-07-06 13:02
Lite bilder ifrån veckan Pson Off-topic 0 2004-01-23 21:56
Tuffa bilder från dagen Pson Off-topic 14 2003-11-11 19:00
Bilder ifrån Boxholm. Pson Off-topic 15 2003-02-02 22:39



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009