Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-19, 00:24   #1
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard Rullande materiel till Trainz vs MSTS

Jag funderar så smått på virtuellt modellrallande och har tittat på vad det finns för rullande materiel att ladda ner till Trainz resp MSTS. Av någon anledning finns det betydligt mer till MSTS, t ex X16, Ub/Ue/Uf, Paprikatåg och DM3.

Själva 3D-modellerna borde ju vara desamma för de båda programmen, även om man måste göra om hytter (?) och alla parametrarna som berättar hur lok och vagnar ska uppföra sig. Därför trodde jag att mer materiel skulle vara omgjort för Trainz, eftersom det är ett 3 år nyare program som dessutom vidareutvecklas. Letar jag på fel ställe, eller är det bara så enkelt att fler är inkörda på MSTS och kör vidare med det, i stället för att konvertera materielen?

För egen del föredrar jag ett nyare program för banbyggande men ser med viss avund på MSTS-folkets större utbud av lok och vagnar.

(OBS!! Med det här inlägget vill jag inte att starta en diskussion om huruvida det ena programmet är bättre eller sämre än det andra. Så'na trådar kan urarta och det är absolut inte avsikten.)


-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 00:45   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Niklas!
Om du inte redan varit inne på STW's hemsida så är den väl värd ett besök. Där kan du bland mycket annat hitta en Ue.
mvh .... Mats

http://www.e-buzz.net/stw/index_swe.html
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 00:57   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag tror nånting åt det här hållet:

Det finns ju ett antal skickliga 3D-byggare hos oss svenska virtuella tåg-nördar... En del bygger Trainz, en del byggar MSTS. Dom flesta har kanske sin "favorit-plattform" som har dom egenskaperna som dom uppskattar och kanske av den anledning kanske inte känner "suget" att konvertera. MSTS är ju trots sin ålder i allra högsta grad levande och efterföljare har redan gläntat på dörren med modernare uppbyggnad, men utnyttjar MSTS-byggda objekt o till o med rutter. Trainz o sin sida uppdaterar programmet kontinuerligt på et föredömligt sätt. Så, det är för många ingen självklarhet att byta till ett annat program, för att det i sig är yngre. Där tror jag du har kärnan i varfär det egentlligen inte har konverterats särskilt mycke till Trainz eller tvärtom.

En annan anledning (nu tassar jag på 3D-byggarnas domäner, sorry... ) har jag förstått är att strukturen är så pass olika att det är ett betydande jobb at konvertera till det ena fabrikatet till det andra. Det är olika sätt att texturera, olika sätt att länka grejerna, olika materialnamn etc...

Men, man kan ju oxå konstatera att vi har två fina simulatorer, som båda har ett stort utbud av svenska fordon, så man är ju inte direkt svältfödd oavsett vilken simulator som attraherar mest för dig... Och, man kan ju ha båda med nöje... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 07:07   #4
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Niklas

Mazz har rätt, olikheterna uppbyggnad gör att man i princip måste bygga två modeller, en till varje simulator, vilket gör att när man byggt en modell för en simulator så nöjer man sig med det.

Om du inte begränsar dig just svenska modeller, så har Auran, skaparen av Trainz, en jättesite med downloads som andra användare har gjort.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 08:29   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Till saken hör att just Dm3, Dm och Ue finns på www.stw.se men annars så är det likt andra redan sagt.

Sedan är nog en bidragande orsak också att folk målat om mer till msts än till trainz.

stw.se har en policy där vi vill att man frågar först innan man börjar måla om men vi har aldrg sagt att man inte får måla om...
Vi bistår med hjälp om det är någon som vill måla om... t.ex fler X1x-tåg, t44...

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 16:36   #6
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Jag laddade ner en demo till Trainz 2004 (Auran själva har märkligt nog varken länkar till den eller ens info om att den existerar) och blev faktiskt besviken på grafiken. Jag trodde att den skulle vara i nivå med t ex IL2-Sturmovik FB eller Return to Wolfenstein, som båda har ett par år på nacken, men med alla options på maxkvalitet var den ganska långt ifrån Sturmovik med options på mediumkvalitet. Trots det verkar det iaf vara ett intressant program men jag är lite förvirrad av Aurans produktsida:

På Play.com (http://www.play.com/play247.asp?page...page=1&Cur=258) heter programmet "Trainz: Passenger Edition 2004" och på Auran (http://www.auran.com/TRS2004/default.htm) finns inte det namnet, utan bara "Trainz Railroad Simulator 2004". Jag förmodar att det är samma sak, eller...?

När man kan få det för 29 euro (ca 270:-) inkl leverans ser jag inget skäl att ge en svensk leverantör ca 40% mer för samma sak men då vill man ju vara säker på att det är just samma sak. Svensk eller engelsk manual kvittar för min del.

(Trevligt att DM3:an finns till Trainz förresten, och Ue:n kommer väl till pass när man vill göra små "time savers", dvs växelspel.)

-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 16:59   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Den engelska Passenger edition har service pack 2 redan färdiginlagt, i övrigt är det samma.
En sak du bör tänka på om du beställer den engelska versionen är att du måste ha cd:n i om när du spelar, vilket inte behövs för alla övriga versioner av TRS2004. Dessutom så tar det mycket längre tid innan service packs kommer till den engelska versionen jämfört med den internationella/nordiska versionen. Men innehålls mässigt är det som sagt exakt lika.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 21:27   #8
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

En annan (känslig) sak är ju att om du köper den nordiska versionen är att den nordiska distributören då får någon spänn till att stötta den verksamhet som STW och andra håller på med. Det är inte mycket pengar i slutänden men det handlar om att dom hjälpt till att producera en skiva med svenska modeller, att dom sponsrar att Trainz kan visas på (H)Julmarknaden i Stockholm 11/12 och många andra saker för att stödja Trainz i Sverige.
Men i slutet är det ju du som bestämmer.
Annars är ju detta ett bra erbjudande
http://www.nordicsoftsales.se/se/sea...rchField=90009

Sen hoppas vi ha ett bra erbjudande med en ny CD till 11/12 men inget är bestämmt ännu. Det beror bland annat på Trainzförsäljning i norden.



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-20, 16:40   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror Niklas har en s.k. "point" här. Om man bygger själva modellen utan textur, helper- och attachmentpoints, animeringar m.m. som är "plattformsspecifikt" (MSTS eller TRAINZ) så skulle man via något standardformat kunna använda denna stomme och vidareutveckla till resp. program, men det krävs ett standardiserat gränssnitt. Det stora jobbet ligger tyvärr därefter, att anpassa modellen till resp. "plattform".


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 13:00   #10
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rc1166

En annan (känslig) sak är ju att om du köper den nordiska versionen är att den nordiska distributören då får någon spänn till att stötta den verksamhet som STW och andra håller på med. Det är inte mycket pengar i slutänden
Då känns det ju som om det vore effektivare att handla på det billigaste stället och skicka in mellanskillnaden till STW. Om play.com har en version som skiljer sig från huvudversionen blir det hela dock en hypotetisk fråga.

Jag insåg nyss att det inte blir någon tid för virtella banor för min del på ett bra tag. Någon som har hört någon release-datum för nästa Trainz-version (RSP)? Med lite tur kanske den har hunnit släppas innan jag får tid att ägna mig åt annat än jobb och råplugg.


-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SVENSKA ånglok till msts? Srj28 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 12 2002-12-10 18:37
Marias Pass till Trainz Fredrik Landskapsdesign - Trainz 7 2002-10-27 20:26
Trainz ej till Sverige??? Kvarne Trainz - Allmänt om Trainz 2 2001-11-22 16:17
Trainz till jul! Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 7 2001-10-02 17:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009