Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-10, 13:50   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard Konstuktiv kritik önskas

Hej!
Ja, jag skulle behöva lite idéer om vad som skulle kunna förändras/förbättras på denna vagn. Jag tycker att proportionerna inte riktigt stämmer men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Jag har inte så mycket att gå efter, en halvdålig ritning samt bilder som jag själv har tagit. Jag har uppskattat storleken på en container till:
L=5,8m
H=3,0m
B=2,6m
Om någon har några exakta mått så får ni gärna dela med er.

mvh .... Mats

Lgns Modell


Lgns Förebild
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 14:01   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag tycker det ser väldigt bra ut. Jag skulle inte ha något emot att få fippla lite med texturen dock.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 14:32   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Vagnen ser väldigt fin ut! []

Vågar mig på liten kommentar...

Du sa att det inte kändes helt bra i proportionerna... Tycker nog att du lyckats väl, jag roade mig med att kopiera in originalet tillsammans med din vagn och har bara följande reflexion och det är att kanske skulle proportionerna helt enkelt se bättre ut om du kunde mörka ner stagen under. Dom är ju skuggade och på bilden så är dom signifikant mörkare än din modell.

Kanske att dom ska sänkas något. Jag reserverar mig för om jag skalat ner bilden till samma skalfaktor, så man får väl läsa av bilden som man önskar..

Kontainerns topp är ju något högre på originalbilden. Lustigt, jag kunde svära på att din modell va den som va något högra, men proportioner är tydligen svårt...



Men, som sagt, en lysande snygg vagn!

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 15:02   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej, och tack båda två! [:I]
Det var en intressant bild Mats. Den avslöjar en hel del. Som du säger så ska nog stagen undertill sänkas något. Vad gäller höjden på containern så kanske jag kan göra topp-listen något högre. Arbetet fortsätter ...

Janne: Om du vill så får du hemskt gärna "fippla" med texturerna. Maila mig i så fall så ska jag skicka över det jag har.

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 16:42   #5
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej MatsH

Om Du vet hur lång vagnen är eller om du känner till något/ra verkliga mått så tar du bara ett mått på foto med en linjal.

Ex. Låt oss säga att vagnen i verkligheten är 14m lång mellan buffrarna och att det på fotot visar sig vara 140 millimeter.

14000mm/140=100 då är skalan i detta ex 100 till 1. ja... eller om det utskrives 1 till 100. Nåväl. Du förstår vad jag menar.
Nu kan du mäta alla mått du vill veta både på längden och på höjden på ditt foto från sidan på vagnen och ta dem gånger 100 mm. Så fixar det sig.
Så gör du lika på fronterna/gavlarna.

Nästa gång du är uta på texturjakt med din kamera så tar du med dig en talmeter elle något att mäta med och antecknar något mått från varje vy du fotar. På så vis kan man komma ganska nära de rätta proportionerna.

Annars så tycker jag också att din vagn är mycket fina som de är fast lite mera mörkt under till skadar kanske inte.

Kalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 18:40   #6
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Kalle!

Ja, det är så jag kommit fram till storleken på Containern. Jag vet hur lång lastytan är på vagnen. Jag är glad att ingen ser mig här hemma när jag sitter och mäter med tumstocken på skärmen. [)]
mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 18:46   #7
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Ohoj MatsH

Det är friska tag! Lika dant här. Gumman min undrar om jag inte är klok. Så jag skrev ut bilden på skrivarn istället.

Kalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 21:42   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack för förslagen!
Nu har jag höjt övre kanten på containern. Dessutom har jag sänkt stagen något och gjort dom lite grövre. Färgen har jag inte ändrat ännu.

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 17:20   #9
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

mycket snyggt Mats! Den vagnen har du gjort bra

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 17:47   #10
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tackar för det Tomas! [:I]
Jag läste vad du skrev om LOD i den andra tråden och jag ska nog försöka mig på det också på den här vagnen. Mats (emges) har ju skrivit en bra tutorial i ämnet som jag tänkte följa. Men oroa dig inte, om jag kör fast så kommer frågorna att börja hagla (som vanligt).

En sista bild på ett tag, denna tagen på "skuggsidan" i Trainz. Enda skillnaden egentligen från föregående bild är uppdaterade hörn på containern.

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hyttbilder på Y1 önskas... Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 4 2003-07-01 09:42
Bilder på svart plåttak önskas... Olaf Lindström Off-topic 0 2003-05-28 23:07
Översättnings hjälp önskas..... Pierre Off-topic 3 2003-05-20 10:12
Texturer på perronger och mått på dem önskas! Olaf Lindström Off-topic 4 2003-05-17 10:33
Bilder på inredning i IC-vagnar önskas... Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 10 2003-04-27 12:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009