Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-01, 20:07   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Massvis med järnvägsdata - lastkajen.trafikverket.se

Det här kanske redan är väl känt bland ruttbyggare, men jag snubblade över den här sidan idag: https://lastkajen.trafikverket.se/

För full tillgång måste man registrera sig, men några filpaket går att ladda ner utan inloggning här: https://lastkajen.trafikverket.se/10...e/Default.aspx

Under Järnvägsdata finns Järnvägsnät_grundegenskaper.zip som så vitt jag kan se innehåller varenda spårbit i hela landet, med data om STH, typ av spår, spårnr m.m.

Det betydligt större paketet Sverige_jarnvag_shape_3_JVG__21127.zip innehåller en rad med filer med alla möjliga data: lutning, kurvradier, placering av tavlor och signaler, plankorsningar, plattformar.

Loggar man in har man även tillgång till bl.a. kontaktledningsstolpar. Som inloggad kan man också välja mellan olika filtyper, exempelvis XML.

Jag har laddat ner filer i SHP-format. De kan enkelt importeras och visas i Google Earth. Där kan man sedan spara som KML, så jag antar att det borde vara möjligt att få in informationen som markers i TS editor, men jag har inte testat. Kanske någon vet ett smidigt sätt att konvertera datan?

Det vore ju otroligt häftigt om man kunde utnyttja denna detaljerade data till att lägga ut spår automatiskt... Man kan ju alltid drömma!
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 04:04   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag ahr börjat lite och skapat ett .csv-fil av datan, utformad för att sedan kunna läsas in i TS enligt denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=sAdJEM26fjI

Nu har den 13 kolumner med massa siffror och bokstäver, allt hämtat från Trafikplatser_järnväg.kml. så från vänster till höger (A-N i excel då) Longitud, Latitud, Northing, Easting, M.ö.h, Station, Signatur, "sign_text", Kmtal, "Kmtalti", Region, Bandel, Stråk, Trafikledning, Northing, Easting och M.ö.h

Enligt tutorialen så ska det bara vara 3 rader, där Lång och lat ska vara längst till vänster, och namntext i kolumn C. Jag tänkte att här får ni välja vad som är viktigast för er att behålla. Stationsnamn? signatur? Kmtal? Meter över havet? eller om ni har ett verktyg att slå ihop 2 rutor med varandra, få till kombinerade namn? Regioner, Bandelar, Stråk eller Trafikledning har jag kvar där ifall man vill filtrera bort och bara ha koordinater som täcker en viss område eller bandel. Excel har ju utmärkta funktioner för sortering och då kan man få det lite hur man vill och behöver för just din rutt.

Jag återkommer med mappdata som jag kan dela med mig sedan så det kan synas i Train Simulator.

OBS! Byt plats på long och lat innan du försöker göra RouteMarkers av den till TS!
Bifogade filer
Filtyp: zip Sveriges bandelar sorterat i csv.zip (77.1 KB, 16 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2020-04-27 klockan 05:08.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 11:45   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Såna markers är ju framförallt användbara för att kunna hoppa till olika platser när man bygger. Så det enda man behöver är tydliga namn för vilken plats det gäller.

Intressant att höjd över havet fanns med där, tycker det är svårt att hitta för många driftplatser! (Även om man ofta får tumma lite på det i TS ändå för att det ska stämma med terrängen...)

Vilken fil är det du har tagit datan från?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 14:56   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Som jag skrev, Trafikplatser_järnväg.kml
Jag har dock inte lyckats importera datan in till TS. Ska nog testa med TS_Tools nu när jag itne får till det genom Blueprint Editor...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 23:06   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Nu finns tydligen denna data i en smidig karttjänst, så man slipper joxa med Google Earth för att se grejerna.

https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 11:52   #6
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

På tal om data användbar för ruttbyggande: Vet någon om Lantmäteriets höjddata med 2-meters precision är fritt tillgänglig? Jag laddade precis ner något som heter grid50+ men om precisionen är 50 meter så är det nog inte bättre än SRTM 1 arcsecond (30m).

Lantmäteriets data kommer i tabellform med deras egna koordinatsystem men om jag kan komma åt 2m eller avsevärt bättre precision än 30m så skulle jag kunna konvertera till lat-long och sedan spara som .hgt för importering till TS2021.

Just nu använder jag 30m SRTM DEM i min rutt men jag tycker den är ganska kass.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 13:50   #8
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tror det är 3 arc seconds. Dvs 3/60 * 1850m eller 90m upplösning.
Här finns 1 arc second (30m): http://www.viewfinderpanoramas.org/C...ramas_org1.htm

Dock tycker jag att 1 arc second är ganska bristfälligt. I alla fall i Dalarna som jag bygger i. Säter station är till exempel 5m för högt, men det kanske är så att städer och tätbebyggelser är problematiska eftersom satelliten tar upp hus tak?
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 15:17   #9
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det verkar som att höjden generellt ligger några meter för högt - antagligen beror det på hustak/trädtoppshöjd. När jag har byggt i centrala Stockholm har jag fått "skala bort" en hel del terräng för att det ska se bra ut.

Tveksamt om det går att få in terräng med bättre upplösning...
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 15:37   #10
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det verkar som att höjden generellt ligger några meter för högt - antagligen beror det på hustak/trädtoppshöjd. När jag har byggt i centrala Stockholm har jag fått "skala bort" en hel del terräng för att det ska se bra ut.

Tveksamt om det går att få in terräng med bättre upplösning...
Det går! Om man är villig att betala ett par tusenlappar Lantmäteriet har höjddata med 2 meters noggrannhet (!). Den är också matchad mot äldre mätningar som inte är känsliga för att interpolera hustak osv. Jag är inte så sugen på att lägga ut 1000 + 10x100 kr för en 100km rutt, men det finns gratis data som heter 50+ grid som enligt vad jag har förstått det kan vara bättre än SRTM DEM eftersom den inte bara är baserad på laserskanningar.

Tyvärr så kommer datan inte i .hgt-filer utan i tabeller som är skrivna i ett annat koordinatsystem än lat/long (Sweref 99 TM) men jag tänkte försöka mig på att programmera ett script som konverterar filerna. Om datan faktiskt är bättre så kan jag ladda upp scriptet så att folk kan testa.

Jag har förresten en fråga angående Lastkajen. Hur ser lutningsdatan ut? Jag sitter och väntar på ett mail från Trafikverket innan jag kan registrera mig.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 16:00   #11
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Vad jag menade är att det är tveksamt om du kan få in så pass detaljerad höjddata i simulatorn. Då måste du ju göra en hgt-fil som sedan importeras eller? Rutnätet i simulatorn är ju ca 8x8m så mer högupplöst än så har man nog inte användning för.

Lastkajen har så vitt jag kan se exakt samma data som i NJDBwebb. Det går att få fram data för varje segment i NJDBwebb genom att klicka på pekaren med ett litet "i" i rutan "dataslag på karta" och sedan klicka på aktuell spårsträcka. Då visas lutningen för den sträckan och sträckans längd.

Jag har som tidigare nämnts i tråden tagit in data (i shp-format) från Lastkajen till Google Earth. Det är lite jobb med det men funkar rätt så bra när man har valt vilka dataslag man vill ladda ner. Men det går nog lika bra att använda NJDBwebb rakt av - där har man ju redan informationen snyggt presenterad på en karta.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 12:40   #12
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Vad jag menade är att det är tveksamt om du kan få in så pass detaljerad höjddata i simulatorn. Då måste du ju göra en hgt-fil som sedan importeras eller? Rutnätet i simulatorn är ju ca 8x8m så mer högupplöst än så har man nog inte användning för.

Lastkajen har så vitt jag kan se exakt samma data som i NJDBwebb. Det går att få fram data för varje segment i NJDBwebb genom att klicka på pekaren med ett litet "i" i rutan "dataslag på karta" och sedan klicka på aktuell spårsträcka. Då visas lutningen för den sträckan och sträckans längd.

Jag har som tidigare nämnts i tråden tagit in data (i shp-format) från Lastkajen till Google Earth. Det är lite jobb med det men funkar rätt så bra när man har valt vilka dataslag man vill ladda ner. Men det går nog lika bra att använda NJDBwebb rakt av - där har man ju redan informationen snyggt presenterad på en karta.
Kom ihåg att även om TS begränsar upplösningen till en punkt per 8x8 m^2 så är detta 14 gånger bättre än 30m och hela 126 gånger bättre än 90m (3 arcseconds)

För att få in lantmäteriets data i TS så måste man först iterera genom hela tabellen och transformera koordinaterna till lat-long. Sedan måste man skära av varje fil så att den endast innehåller punkter från en arc-minut (tror jag) och slutligen spara datan i bytecode eller något liknande, har inte läst på tillräckligt än. Dock är algoritmen inte så fasansfult komplicerad.

Jag testade NJDBwebb-kartan men ett problem är att man endast får grova uppskattningar av lutningen. Till exempel kan den variera mellan 10 o/oo och 25 o/oo vilket är en ganska stor skillnad. Dock så blev jag rekommenderad på Postvagnen att kontakta Trafikverket direkt för dom har något som heter LandXML vilket har extremt noggran lutningsdata.

Din Google Earth-lösning låter bra, kan man importera den till TS på något sätt?
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 13:11   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Jag testade NJDBwebb-kartan men ett problem är att man endast får grova uppskattningar av lutningen. Till exempel kan den variera mellan 10 o/oo och 25 o/oo vilket är en ganska stor skillnad.
Jag tror du blandar ihop färgkodningen av olika lutningar med den faktiska lutningen som du kan få fram om du gör som jag skrev i förra inlägget. Då måste du alltså först välja pekaren med "i" och sedan klicka på ett spåravsnitt. Då visas en ruta med faktiskt lutning och sträckans längd.

Som ganska erfaren ruttbyggare skulle jag dock råda dig till att inte hänga upp dig för mycket på detaljer om exakt vilken lutning / längd på lutningssträckan som det ska vara, för det kommer inte gå att få till det perfekt i simulatorn av olika skäl: Det måste passa någorlunda med terrängen; bygger du en station eller bangård med mycket växlar är det ett rent h*vete att få allt att passa om det är för komplicerat med olika lutningar; större lutningsförändringar skulle behöva matchas med rätt vertikalkurva, men det finns inget verktyg i TS för att göra en vertikalkurva (det närmaste man kommer är "smooth gradient"). Så använd gärna Trafikverkets data som referens, men var beredd på att du kommer behöva "skarva" en del här och där för att det ska gå ihop.

Citat:
Din Google Earth-lösning låter bra, kan man importera den till TS på något sätt?
Det borde gå genom att göra "markers" av datan:
https://sites.google.com/a/railsimde...es-marker-file
https://sites.google.com/a/railsimde...me-marker-file

Men ärligt talat är det nog enklast att bara använda NJDBwebb eller, om man vill ha mer kontroll på hur informationen visas, importera aktuella dataslag till Google Earth.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 13:56   #14
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag tror du blandar ihop färgkodningen av olika lutningar med den faktiska lutningen som du kan få fram om du gör som jag skrev i förra inlägget. Då måste du alltså först välja pekaren med "i" och sedan klicka på ett spåravsnitt. Då visas en ruta med faktiskt lutning och sträckans längd.

Som ganska erfaren ruttbyggare skulle jag dock råda dig till att inte hänga upp dig för mycket på detaljer om exakt vilken lutning / längd på lutningssträckan som det ska vara, för det kommer inte gå att få till det perfekt i simulatorn av olika skäl: Det måste passa någorlunda med terrängen; bygger du en station eller bangård med mycket växlar är det ett rent h*vete att få allt att passa om det är för komplicerat med olika lutningar; större lutningsförändringar skulle behöva matchas med rätt vertikalkurva, men det finns inget verktyg i TS för att göra en vertikalkurva (det närmaste man kommer är "smooth gradient"). Så använd gärna Trafikverkets data som referens, men var beredd på att du kommer behöva "skarva" en del här och där för att det ska gå ihop.



Det borde gå genom att göra "markers" av datan:
https://sites.google.com/a/railsimde...es-marker-file
https://sites.google.com/a/railsimde...me-marker-file

Men ärligt talat är det nog enklast att bara använda NJDBwebb eller, om man vill ha mer kontroll på hur informationen visas, importera aktuella dataslag till Google Earth.
Tack! Hade helt missat att du beskrev exakt vad jag sökte. Grymt att få exakt lutningsdata, och även fast du avråder mig från det så kommer jag att försöka följa lutningen noggrant

Dock är jag lite besviken på hur dålig terrängen är i Dalarna. 7 meter fel på Säter station är ändå värre än vad jag förväntade mig. Inte bara stationsområdet utan hela staden verkar ligga på en platå.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-22, 15:36   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det är väl tur då att man inte har höjdmätare ombord på tågen.

Jag har märkt att man ofta får kompromissa med höjderna för att det ska passa okej med terrängen längs hela sträckan. Det kan vara bra att lägga spåret rätt först utan att titta så noga på höjderna, och sedan justera lutningen så att det ser acceptabelt ut.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009