Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-20, 14:30   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post Svenska Signaler till RS

Jag har studerat och gjort en del tester med script för svenska signaler för RS och jag har kommit fram till följande:

Programmeringen av signalerna ger stora möjligheter att göra bra fungerande signaler, men det kräver ganska stor kunskap att förstå hur det hela hänger ihop.

Det blir svårt att göra signaler som passar generellt. Undantaget är försignaler, repetersignaler och i viss mån shuntsignaler. Med svårt menar jag att gemene man kommer att stöta på problem när de inser att man måste skriva ett speciellt script för just den signal de har placerat ut på sin rutt.

Men från min och andra programmerares sida, ger det mycket stora möjligheter att uppnå ett signalsystem som fungerar.

Att signalerna är beroende av ”links” är genialt, men betyder att det kommer att bli en uppsjö av varianter av en och samma signal. Det är inte bara antalet ”links” som avgör detta, utan att dessa ”links” måste också ge rätt meddelande till signalen beroende av vilken funktion den har.

Det går att göra generella signaler som kommer att fungera hjälpligt, men många varianter blir det.

I och med att RS inte har givit ut någon API referens så vet jag inte vilka funktioner som finns tillgängliga när det gäller tracks, trains o.s.v. Det finns många frågetecken.

Frågor som jag just nu har:

Det går att känna av när ett tåg befinner sig inom ett block, om tåget har passerat minst en ”link” (under runtime), men hur gör man för att känna av detta när man har placerat ut tåg/vagnar på ett spår från startup (vagnar som står stilla)? Detta är viktigt för att shuntsignaler (dvärgar) ska fungera bra.

Blinkande signaler måste vi ha: Finns det någon parameter i signalens blueprint som ordnar detta, eller är det upp till scriptet att hantera det? Om inte informationen finns i signalens blueprint, tror att ändå att det går att ordna i scriptet.

Jag väntar tålmodigt tills RS släpper en API referens.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-11-20 klockan 14:50.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 16:14   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Har studerat dokumentationen en del, men inte färdigt än. Jag är dock nöjd med vad jag ser, mycket likheter med MSTS och jag tror nog att man får in tillräckligt med information för at få fram "typsignaler" som in te behöver typprogrammeras på plats. Det är lite av en förutsättning för att ruttbyggare ska kunna signalsätta en hel rutt på ett effektivt sätt utan att behöva vara programmerare.

Blinkande lampor definieras genom följande parametrar:

LIGHT_FLASH_OFF_SECS =0,4
LIGHT_FLASH_ON_SECS =0,6

I exemplet alltså 0,6 sekunders till-tid och 0,4 sekunders off-tid.

Angående ledigt block, så kan man få eko på både om det är fordonsrörelse in i blocket, ut ur blocket och/eller blocket helt enkelt ockuperat. Så, men preliminära reflexion är nog att det mesta är på plats, med reservation av ATC-funktionalitet som jag inte studerat möjligheterna för än.

Jag är mycket förtjust över att det finns en debug-mod med nu, det gör mig ganska komfortabel att vi får ihop ett svenskt signalpaket med hög funktionalitet. Nu gäller det bara att få ihop lite tid o roa sig med det oxå...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 18:51   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz

......

Blinkande lampor definieras genom följande parametrar:

LIGHT_FLASH_OFF_SECS =0,4
LIGHT_FLASH_ON_SECS =0,6

I exemplet alltså 0,6 sekunders till-tid och 0,4 sekunders off-tid.

Angående ledigt block, så kan man få eko på både om det är fordonsrörelse in i blocket, ut ur blocket och/eller blocket helt enkelt ockuperat. Så, men preliminära reflexion är nog att det mesta är på plats, med reservation av ATC-funktionalitet som jag inte studerat möjligheterna för än.
.....
Det mesta är på plats, ja!

Bra att blinkande sken sköts på detta sätt, men vad göra när en signal kräver både fast och blinkande sken?

Angående ledigt block så stämmer det med vad du säger, som jag också försökte förklara, men hur känner man av om det redan från start finns utplacerade vagnar på ett spår, exempelvis på en bangård?

En annan viktig sak som kanske inte gäller signaler direkt, men framför allt ett klarerarsystem, är att man inte kan låsa en växel eller tågväg. Det är tydligen fritt fram för föraren att lägga om växlar närhellst han/hon vill.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 19:04   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Det mesta är på plats, ja!

Bra att blinkande sken sköts på detta sätt, men vad göra när en signal kräver både fast och blinkande sken?

Angående ledigt block så stämmer det med vad du säger, som jag också försökte förklara, men hur känner man av om det redan från start finns utplacerade vagnar på ett spår, exempelvis på en bangård?

En annan viktig sak som kanske inte gäller signaler direkt, men framför allt ett klarerarsystem, är att man inte kan låsa en växel eller tågväg. Det är tydligen fritt fram för föraren att lägga om växlar närhellst han/hon vill.
Funktionen blinkande eller ej definieras per lampa, inte signal.

Signalen tittar redan från start på framförvarande block huruvida det är upptaget eller ej.

Klarerar-system är ju en intressant aspekt. Att kunna göra tåganmälan, låsa tågvägar och hela allt vore ju väldigt trevligt. Men, då börjar vi också tangera multiplayer lite granna. Kan inte på rak arm säga att det går att implementera i denna version, men vore mumma om det gick nu eller på sikt.

Dock får man ju inte kör-besked om en önskad tågväg är ockuperad, men det är ju en annan historia.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 20:57   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Funktionen blinkande eller ej definieras per lampa, inte signal.
Jo, blinkande sken definieras per lampa, men det finns signaler där samma lampa kan ha blinkande respektive fast sken.

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Signalen tittar redan från start på framförvarande block huruvida det är upptaget eller ej.
Detta låter ju underbart, det är bara det att jag inte sett detta meddelande tagas emot av någon av de signaler som medföljer spelet. Nu har jag å andra sidan inte analyserat alla signaler, men ganska många. Måste ha missat det någonstans på vägen.

Jag gjorde ett test enligt manualen och prövade en engelsk och en tysk signal (med 3 'links', inte någon shuntsignal). På jävelskap placerade jag ut ett fordon på den ena länken. Jag ändrade tågvägen till detta spår, och kunde bara konstatera att båda signalerna gav klarsignal.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 21:36   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Vad gäller blinkningar, det är den logiska lampan man definierar. Dvs, det är skillnad på lampan i "klar" funktion respektive samma lampa i "vänta stopp" funktion. Exempel på det är ju V-försignalen.

Nu har jag ju inte börjat o laborera med signalerna till KRS än så jag torrsimmar än så länge. Men det är mycket som är likt från MSTS, även om en hel del är adderat och packeterat lite finare. Men grundupplägget är mycket bekant. Naturligtvis kan jag i något påstående bli tvungen att korrigera mig, men det känns inte så än.

Dina tester med upptaget spår låter dock inte bra, ska prova och läsa på djupare om det oxå. Det är ju lite av en grundbult, fungerar inte det så blir det ju pajas av det hela. En aktivitet startar ju normalt med mängder av redan utställda fordon, som i så fall inte skulle upptäckas av analkande tåg... Vi får kolla vidare på den punkten.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 22:26   #7
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Som jag fattat det så får signalerna endast meddelanden då tåg kommer in på eller lämnar ett block (= link). Det är en vacker tanke men den ger åtminstone två stora nackdelar:

1) Ett tåg som från början står stilla upptäcks inte
2) Om ett tåg kopplar av en vagn och sen kör vidare så kommer blocket (linken) att frigöras trots att det står en vagn kvar.

Ang 1) så tror jag spelmotorn måste modifieras så den genererar ett meddelande till det block (link) som ett tåg startar på. För att få rätt på 2) skulle man tex kunna räkna tågmeter istället för antal tåg som befinner sig på ett visst block. Om det finns stöd för det nu vet jag inte.

/ Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 11:24   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Vad gäller blinkningar, det är den logiska lampan man definierar. Dvs, det är skillnad på lampan i "klar" funktion respektive samma lampa i "vänta stopp" funktion. Exempel på det är ju V-försignalen.
......
Bra, jag ska tittat närmare på det. Likt det som i TRS motsvarande config fil m.a.o.?

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Som jag fattat det så får signalerna endast meddelanden då tåg kommer in på eller lämnar ett block (= link). Det är en vacker tanke men den ger åtminstone två stora nackdelar:

1) Ett tåg som från början står stilla upptäcks inte
2) Om ett tåg kopplar av en vagn och sen kör vidare så kommer blocket (linken) att frigöras trots att det står en vagn kvar.

Ang 1) så tror jag spelmotorn måste modifieras så den genererar ett meddelande till det block (link) som ett tåg startar på. För att få rätt på 2) skulle man tex kunna räkna tågmeter istället för antal tåg som befinner sig på ett visst block. Om det finns stöd för det nu vet jag inte.

/ Mikael
Detta stämmer med mina iaktagelser också. Så långt jag kan se för tillfället. Det måste finnas en funktion för detta, en funktion där man kan söka av en spårstäcka/ett block, liknande den som finns i TRS.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:26   #9
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

RSDL har nu släppt en pdf-fil med mer ingående information om signalfunktionerna.

http://www.railsimulator.com/files/r...Parameters.pdf
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 16:02   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Tack för den, Fredrik.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 18:30   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
RSDL har nu släppt en pdf-fil med mer ingående information om signalfunktionerna.

http://www.railsimulator.com/files/r...Parameters.pdf
Ja, då vet vi vad signalfunktionerna ger för möjligheter.

Denna referens gav inte nåt mer att tillägga än vad som sagts i 3.01 Signal Setup & Scripting.pdf.

Om detta är allt, så får vi inget bra signalsystem men vi kan ändå få ett fungerande svenskt ATC/signalsystem ute på huvud linjerna.

Just nu skulle det vara intressant att få veta om det finns/kommer att finnas ytterligare system/junction/trackside-funktioner.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 19:46   #12
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vad är det du saknar då?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 21:25   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
Vad är det du saknar då?
Framförallt är det två viktiga funktioner.

1. Någon form av Track Search, för att få reda på om det finns ett hinder/fordon på sträckan/blocket efter signalen. Kan vara vagnar som lämnats där eller ett tåg som är uppställt där från start.

2. Att kunna låsa en tågväg (växlar) tills hela tåget har passerat blocket, för att förhindra att ett annat tåg kan ta sig in på samma spåravsnitt samtidigt. Extra viktigt för ATC och AI trafik.

Om dessa två funktioner kommer att finnas tillgängliga i signalscripten, kan vi använda oss av alla signalbilder för de svenska signalerna, och skapa ett bra ATC system.

Sen finns det en del praktiska, och för användaren bra funktioner som saknas men det har lägre prioritet just nu.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-11-22 klockan 22:01.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009