Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-14, 14:48   #1
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard Förslag på en Sweden mapp i /Assets/ mappen

Nu har jag inte hunnit sätta in mig i detta fullt ut hur det fungerar men vad jag förstått så skapar alla som gör content en egen mapp i Rail Simulator/Assets/ och lägger sina saker i.

Borde det inte fungera att vi har en gemensam mapp med namnet Sweden där, alltså Rail Simulator/Assets/Sweden/ och i den Sweden mappen så skapar vi våra "personliga" mappar med våra ?forum? namn eller kanske grupp namn som STW/Banbyggarna osv.

Hur detta skulle se ut (med varianter på individer/grupper):
Rail Simulator/Assets/Sweden/Tomas/
Rail Simulator/Assets/Sweden/StwTomas/
Rail Simulator/Assets/Sweden/Stw/
Rail Simulator/Assets/Sweden/Fredrik/

Någon som vet hur package creator behandlar detta förslag eller fungerar för den delen *flin* har inte hunnit läsa/testa själv.

Anledningen till detta förslag, är att förrutom i våran Assets map få lite mer lätt att hitta så i rutteditorn lätt i filterfunktionen kunna välja "Sweden" istället för "Kuju" tex och få fram endast de svenska objekten och sålla bort allt annat. Detta system är väl ganska likt TRS2006.

Så vad tycker ni, är det intressant? och de som kanske hunnit testa själva lite, är det genomförbart eller stupar det på teknikaliteter?

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 18:31   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

"3rd Party Developers need to establish their own folder structure for Source
material to be located. To do this you need to first decide upon your provider
name. It should have no spaces or unusual characters.

Create a new folder here: \Rail Simulator\Source\Developer

Each add-on should exist in its own folder under the Developers folder as follows:
\Rail Simulator\Source\Developer\AddOn01
\Rail Simulator\Source\Developer\AddOn02
\Rail Simulator\Source\Developer\AddOn03

Again do not use spaces or unusual characters in the add-on product names."







Är det detta du menar?


Det står längre ner:

"Once you have put your source files into a structure, completed setup and
exported them to run in the game, a matching structure is automatically created
in the Asset folder, at which point you can start placing the items into routes."





Jag har gjort:
\Rail Simulator\Source\Sweden\Pursche01


Och det fungerade bra. Bara att lägga till alla intresserade där.
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2007-11-14 klockan 18:46.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 18:45   #3
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Ah ja det var väl det jag var ute efter. Vilket ju gör att vi inte kan samlas alla under Sweden, men vi kan ju fortfarande kalla oss SweTomas och liknande kanske? Om det är det namnet som dyker upp i rutteditorn sen?

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 19:02   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jo vi bör kunna samla oss under sweden och där lägger du in t ex Thomas01 eller vad du vill kalla dig

En rolig sak här. Om man läser 1.01 Provider % Product Setup.Pdf, där mina citat kommer ifrån så kan man göra en mappstruktur enligt punkt 2. Jag gjorde det, startade Assets Editorn och gick in där tills jag i Sweden/Pursche01 hittade 'TemplateRoutes' näst längst ned. Högerklickar man på den så kan man välja 'New Blueprint' och 'Route Blueprint'.

Exakt vad som skall skriva in i fönstret vet jag inte ännu men jag kunde skriva in origin longitude och altitude som i min egen rutt börjar i Borlänge. När jag sedan går in i Rail Simulator och väljer Routes och new route så finns det en tempalte som heter Addon Route Template (Säkert något som man kan ändra i blueprinten). När jag väljer den och klickar på Create så får jag välja namn, mitt namn är Blg som är förkortningen på Borlänge och vips så har jag min rutt på rätt longitude och Altitude.
Eftersom jag förut lagt in DEM-datafilerna så kna jag nu klicka på T och jag har fin natur med kullar och annat.

Allt är dock inte riktigt bra ännu. Det finns inga textures, hus och annat som jag kan använda, endast Exempelfiler på lite olika saker. Rent och prydligt tills alla nya vakra saker kommer ut som ni lägger i SWEDEN mappen.
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2007-11-14 klockan 19:39.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 14:07   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Läser man dokumentationen så är deras tanke med katalogstrukturen att det skall vara;
\Rail Simulator\Source\Tillverkare\Produkt01
\Rail Simulator\Source\Tillverkare\Produkt02
...osv

Förslaget ovan utläser jag;
\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare01
\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare02
... osv

I mitt fall skulle det bli;
\Rail Simulator\Source\Sweden\KMW

Nu är det ju så att inte alla på detta forum är svenskar, vi har lite medlemmar från grannländer också.
Sedan blir det för de mer produktiva inte särskilt bra då de kommer få väldigt mycket i "sin" produktkatalog.

Personligen vill jag gärna få över mina HC-bussar till KRS. De är gjorda i gmax så för tillfället ser det lite oklart ut hur.
Lyckas det kommer jag att använda något i stil med;
\Rail Simulator\Source\KMW\HC
\Rail Simulator\Source\SweKMW\HildingCarlsson
eller liknande då jag även har planer på annat och vill hålla isär det.

Särskilt besvärligt blir det för ruttbyggare som tänker sig mer än ettprojekt, att då samla allt under
"\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare" blir väldigt ohanterbart.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 10:01   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Sweden skall väl egentligen inte stå för att man är svensk utan att man gjort svenska rutter/material. Om allt är samlat inom 'sweden' så blir det enklare för ruttbyggaren som klickar i 'sweden' och automatiskt får alla tillbehör för sin svenska rutt. Alternativet blir att ruttbyggaren får leta efter olika saker och klicka i många olika 'developers' för att få tillgång till sakerna.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 20:58   #7
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Läser man dokumentationen så är deras tanke med katalogstrukturen att det skall vara;
\Rail Simulator\Source\Tillverkare\Produkt01
\Rail Simulator\Source\Tillverkare\Produkt02
...osv

Förslaget ovan utläser jag;
\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare01
\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare02
... osv

I mitt fall skulle det bli;
\Rail Simulator\Source\Sweden\KMW

Nu är det ju så att inte alla på detta forum är svenskar, vi har lite medlemmar från grannländer också.
Sedan blir det för de mer produktiva inte särskilt bra då de kommer få väldigt mycket i "sin" produktkatalog.

Personligen vill jag gärna få över mina HC-bussar till KRS. De är gjorda i gmax så för tillfället ser det lite oklart ut hur.
Lyckas det kommer jag att använda något i stil med;
\Rail Simulator\Source\KMW\HC
\Rail Simulator\Source\SweKMW\HildingCarlsson
eller liknande då jag även har planer på annat och vill hålla isär det.

Särskilt besvärligt blir det för ruttbyggare som tänker sig mer än ettprojekt, att då samla allt under
"\Rail Simulator\Source\Sweden\Tillverkare" blir väldigt ohanterbart.

/Anders
ang. Gmax-konverteringar: http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=17487
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009