Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-03, 22:14   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Arbetsförmedlingen

Säkert inte bara jag som råkat ut för konstigheter på AF, så ni får gärna berätta er historia här också!

Blev arbetslös efter ett jobb som varade nästan två år. Dagen efter var jag till AF för att skriva in mig som arbetssökande. Blev förvånad att handläggaren inte ville se mitt CV, inte ville veta nått om mig (inte träffat han förut) och endast ville jag snabbt skulle skriva på ett papper. Besöket tog högst fem minuter.

För ett tag sen fick jag ett brev att jag skulle på ett obligatoriskt möte på AF. I brevet stod det handlade om en utbildning till lastbilsförare, som AF stod för och om man blev utvald, så skulle man bli anställd direkt efter utbildningen.

Kom så mycket folk att alla inte fick plats i rummet på AF. Jag var dock tidig och fick en sittplats. Det var ingen från varken företaget eller rekryteringsföretaget där, utan bara två från AF. Dessa hade ingen ny info att ge oss, utan hänvisa hela tiden till brevet vi fått innan. Efter ett tag, så var det en som frågade om han skulle vara där. Han fråga detta eftersom mötet handla om att utbilda sig till lastbilsföarare och han sen länge redan hade C-kort. Nej, då ska du inte vara här, fick han till svar. Då gick han och ett 10-tal andra.

När jag kom hem kolla jag brevet, där det fanns en länk till ett urvalstest. Skrev in den och kom först till en sida, där det stod jag skulle göra ett test som tog ungefär 20 minuter. Klicka på länken och kom till en nys sida, där det stod jag skulle göra två tester och det skulle ta ungefär 50 minuter. Klicka på en länk igen och kom till första testen. Var nån logisk test med en massa figurer där man skulle gissa/se vilken figur som passa in. Det var på tid och jag har problem med sånt. Får jag lite tid på mig, så blir det oftast rätt, men här vara det väldigt knappt om tid.

När det var klart var det dags för nästa test. Ingen tidspress, men 200 påståenden och man skulle svara 1-5 om man instämde helt eller inte alls, med det som stod. Ett påstående var t.ex. "Jag brukar dagdrömma?" ett annat var "Jag lyssnar på klassisk musik?" och så där fortsatte det. Vad har detta med att ta lastbilskort att göra?

Jag blev inte utvald att då ta kortet, men jag försökte iallafall. Man borde väl inte bli förvånad av nått som AF håller i, men detta info möte med efterföljande urvalstest, var bland det knäppast jag vart med om!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 22:45   #2
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Haha, ja dom bara hittar på massa saker för att få statistik.
Förstår vad många miljoner skattepengar som går till inget nytta.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 15:42   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ja AF har man fått jävlas med, har ju autism och det gör det hela lite svårare med sociala samspel, ångest osv. Nej då, sånt tar dom ingen hänsyn till utan här ska jobbas 8 timmar 7 dagar i veckan om jag ska få pengar.
Bara bussresan till stan kan ge sjukt mycket ångest som dränerar energin totalt, fick till slut gå till en läkare som efter några timmars samtal förklarade mig oförmögen till arbete... men det räckte inte för AF, så det blev mer samtal.

Till slut gav sig morsan in i spelet och tog det till kommunnivå, LSS osv, då fick jag äntligen intyg att jag inte kunde jobba vanligt 8-timmarsjobb utan fick istället anpassad arbetsplats som vaktmästare på Lugnet genom LSS, har jobbat där i 3-4 år nu och det funkar bra.
Måste däremot göra uppföljningar hos läkaren med jämna mellanrum, man kan ju ha blivit frisk helt plötsligt...

AF handlar ju inte om jobb, det är ju något politikspel som allt annat, som du säger så tar dom ingen hänsyn till ens meriter eller mentala/fysiska hälsa/ohälsa. Det är som med sjukvården: Gå hem och ta 2 Alvedon!!!

Jaja, man får se hur länge det varar innan man sitter i skiten med AF igen.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-11-04 klockan 15:47.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 13:13   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, det är otroligt vad verklighetsfrånvända och empatilösa dom är på AF (samt Försäkringskassan). Kanske ett krav för att jobba där? Man har ju hört om cancersjuka som AF och FK tvingat ut i arbete...rent vansinne!

Var placerad i en fas3-grupp (privat företag) för några år sen och där var det en, som hade 1 år kvar till pension. Han var tvungen att gå varje dag till denna grupp och skriva cv´n och personliga brev. Varje deltagare kosta skattebetalarna 5000 kr/mån och vi var runt 20 deltagare. Vad jag vet, så underlätta denna placering inte för nån av oss, att komma närmare ett arbete (vilket målet skulle vara sa dom). Bortkastade skattemedel, men såg väl bra ut i AF´s statestik!? Vi var inte sysslolösa, utan var inskrivna i ett program..

Betänk att det fanns fler fas3-platser i min stad och tänk hur många det måste funnits över hela Sverige. Väldigt mycket bortslängda pengar, som inte gav nått tillbaka!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-11-05 klockan 13:24.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 17:21   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ska på speedinterjuv på tisdag ang ett jobb jag sökt. Problemet är att jag inte kommer ihåg vad det gäller?????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 14:59   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Ska på speedinterjuv på tisdag ang ett jobb jag sökt. Problemet är att jag inte kommer ihåg vad det gäller?????
Nu har man varit på interjuv och det gick över förväntan. Var inte hon som bestämde, men sa hon skulle rekommendera mig för jobbet!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 14:40   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Var på Arbetsförmedlingen idag. Var ett info möte ang. nått nytt program för arbetslösa. Det är frivilligt att deltaga, men går ut på att man får en kontakt, sen ska man tillsammans komma fram till vad man vill jobba med och var. Sen ska deltagaren ordna med arbetsgivaren. Efter det, så kliver kontakten in och ser till med praktik och att det blir en anställning (med anställningsstöd) efter den. Under hela tiden ska man ha stöd från kontakten.

Jag sa att detta inte var aktuellt för mig just nu, då jag kanske har två sommarjobb på g och ska på en intervju senare idag. Då blev han väldigt intresserad och ville jag skulle maila efter intervjuen, så kunde han hjälpa till sen. Jag tacka nej och sa att jag ville fixa det själv och att det handla om ett riktigt jobb. Inte nått genom AF med anställningsstöd. Tack och lov tog han det på ett bra sätt.

Förstår inte varför AF ska lägga sig i, när jag själv sökt ett jobb och ska på intervju? Vill dom ta äran och sen säga att det var dom som fixa jobb åt mig? Blir så trött på dom..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 17:33   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja vad ska man säga? AF överträffar sig hela tiden. Efter mitt sommarjobb (nästan 4 månader), så anmälde jag mig som arbetslös och skickade in arbetsgivarintyg till facket. Visste dock att jag jobbet för lite, för att få en ny period och kunna stämpla. AF maila mig att vi skulle ha ett möte per telefon.

När vi hade mötet, så frågade hon om jag inte kunnat jobba vidare på samma ställe. Jag svarade att dom jag jobbat för bara hade kontrakt till slutet av månaden (jag slutade 5e okt). Sen säger hon åt mig att det inte är omöjligt att hitta ett jobb trots coronan, man får bara anstränga sig lite mer. Undrar om hon missat att massor av företag gått omkull och det blir mer och mer arbetslösa dag för dag?

Är man sen 50+, utan utbildning och kontakter så... Var nästan kört för mig innan viruset och nu är det kört. Men i AFs värld är ju ingenting omöjligt!

Blev jäkligt orolig när hon på AF säger att jag kanske inte är berättigad till att få aktivitetsstöd igen. När jag skulle börja sommarjobbet, så sa dom att det var inga problem att få stödet, när s-jobbet var över. Såg nu framför mig gåendes till soc och be om pengar. Nu blev det inte så, tack och kov, utan jag är nu inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin och får stödet igen.

Håller dom på så här med folk, så vågar man inte ta nått sommarjobb eller liknande i framtiden. Man kan ju förlora pengar på det och det vill ju ingen!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2020-10-27 klockan 17:38.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-09, 23:28   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Denna jäkla cirkus slutar aldrig. Nu har dom fått för sig att jag ska gå arbetsträning ett halvår. Jag har precis slutat hos en jobbcoach, som jag också gick ett halvår.

Fick välja mellan två aktör (pest och kolera) och om jag inte valde, så skulle AF göra valet åt mig. Och om jag inte vill, så kan min ersättning påverkas.

Aktören jag valde har en riktigt bra affärside. Dom får gratis arbetskraft + 6000kr/mån per deltagare (skattepengar). Dom driver bl.a. en lunch restaurang, där dom får maten gratis (kort datum) från mataffärer i stan. Vidare så sköter dom ett äldreboende, en skidbacke och tillverkar fiskedrag åt ett företag.

Förstår inte hur AF kan tycka det är ett bra ställe att arbetsträna på? Detta kommer inte föra mig närmare ett riktigt jobb. Men det handlar väl om att få ner statestiken...som vanligt!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2021-12-09 klockan 23:29.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-25, 00:10   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja vad ska man säga? AF fortsätter sina tokerier..

Jag gick arbetsträningen och fick tag i ett sommarjobb i sommar. Prata med min handläggare på AF och hon tyckte det var jättebra och hon skulle skriva ut mig från AF, när jag började jobba. Hon sa att det enda jag skulle göra var att skriva in mig första dan jag blev arbetslös.

Fick för nån dag sen ett mail att jag inte aktivitetsrapporterat denna månad och pga skulle min ersättning påverkas (negativt). Jag ringde AF idag och efter telefonkö, skriva in personnummer och bekräfta sig med Bank ID, fick jag till slut prata en handläggare. Hon säger åt mig att jag slutade jobba 26 juli och inte lämnat in nån aktivitetsrapport. Jag säger åt henne att jag jobbar heltid, inte sökt nån ersättning (har ju lön) och slutar jobba sista september. Hon säger att det måste blivit nått missförstånd och att hon ska smsa mig en mail adress till en annan handläggare och bifoga en bild av mitt anställningsbevis. Har nu gjort det och vi får se vad som händer!?

Hur kan en såpass viktig myndighet vara så jäkla värdelösa. AF borde få pris i att vara Sveriges sämsta/värdelösaste myndighet. Jag skulle för fasen skämmas om jag jobba för dom!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 02:16   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fick svar från handläggaren jag maila, att hon inte kunde hjälpa mig, då hon bara sysslar med anställningsstöd för företag. Jippii.

Tog ledigt från jobbet 2 timmar i onsdags (31 aug) och besökte AFs servicekontor, för att se om dom kunde hjälpa mig. Dom förstod inte vad som var fel och sa att jag gjort allt rätt, men det ändå blivit nått fel. Kul...att ha med AF att göra!

Dom ringde iallafall upp en handläggare på AF, som skulle rätta till felet och att det skulle stå att jag arbetade från 16 maj till den sista september. Allt frid och fröjd trodde jag...not.

Fick igår ett meddelande från AF att det bara var några dar kvar innan aktivitetsrapporten skulle in denna månad!??????

Vad fasen är fel på AF? Jag orkar inte kriga med AF och samtidigt ha ett fysiskt heltidsarbete. Varför är det inte bra att jag jobbar? Varför vill dom jag ska vara arbetslös? Borde ju vara i deras intresse att jag arbetar och drar in lite skattepengar!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009