Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-02, 05:30   #1
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard Spårvägen i Göteborg

Finns det någon som känner någon eller som själv kanske håller på att bygga hela eller delar av spårvagnsnätet i Göteborg? Jag har själv funderat på det ett tag. Har sökt på nätet men inte funnit något som tyder på att någon bygger.

Själv är jag nybörjare vad gäller Trainz, och lär mig medan jag bygger. Delarna är ett hopkok av svenska och utländska, jag har själv ingen 3D-talang (än) så det finns inget egenbyggt.

Grundstommen är utmätt med Lantmäteriets foto-från-ovan-bilder. Det är inte exakt, men nära på.

I första etappen tänkte jag bygga Vagnhallen Majorna -- Marklandsgatan. Det finns i alla fall spår att köra på som det är nu, men detaljrikedomen runt omkring varierar.

Visar lite bilder som kanske säger något. Vagnen på bilden är någon holländsk historia jag hittade. Har inte hittat någon göteborgs-vagn och misstänker att någon sådan inte finns heller.

/Rolf


Vagnhallen Majorna, vid infarten till vagnhallen. Kameran mot Ostindiegatan.


Själva vagnhallen, något minneskonstruerad ännu.


Ostindiegatan, kameran mot vagnhallen.

rojo75 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-01-02, 08:54   #2
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Verkligen snyggt! Ska bli spännande att se hur det här utvecklas. Nu kan jag ju låtsas att jag kör mig själv till jobbet på morgonen! (jaja, jag brukar iofs hoppa på vid Jaegerdorffsplatsen, men det händer att jag går på vid vagnhallen ibland )

Vad jag vet finns det ingen som bygger på spårvagnsnätet i Gbg till Trainz. Det påbörjades ett projekt till MSTS, men det lades ner. Kolla iaf gärna den tråden, det finns en del inspirerande bilder och nyttiga spårplaner där. Kolla här!

Jag antar att du är Göteborgare och lätt kan ge dig ut och se sträckningar, miljöer och annat, men hojta bara till om du vill ha fotohjälp.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-02, 10:01   #3
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Vad heter vagnen rojo75? Var kan man ladda ner den? Den såg klart intressant ut! []

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-02, 13:17   #4
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Verkligen bra. SNYGGT

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 04:42   #5
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mikael

Vad heter vagnen rojo75? Var kan man ladda ner den? Den såg klart intressant ut!
Det är en spårvagn från "Light Rail Utrecht", och den kan laddas ner från http://www.trainz.nl/ eller www.mytrainz.tk

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 04:51   #6
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Daniel R

Vad jag vet finns det ingen som bygger på spårvagnsnätet i Gbg till Trainz. Det påbörjades ett projekt till MSTS, men det lades ner. Kolla iaf gärna den tråden, det finns en del inspirerande bilder och nyttiga spårplaner där. Kolla här!

Jag antar att du är Göteborgare och lätt kan ge dig ut och se sträckningar, miljöer och annat, men hojta bara till om du vill ha fotohjälp.
Tackar, tackar. MSTS-projektet verkade stort och fint.

Jo, jag är göteborgare och har levt med spårvägen hela mitt liv, så det är inga större problem. Men det är ett stort projekt för en person, därför har jag tänkt att bygga delarna i etapper till att börja med.

Lantmäteriets bilder hjälper också till vad gäller kringliggande miljöer (även om bilderna är några år gamla, chalmerstunneln, bron från Linnéplatsen och spåren på Skånegatan finns t ex inte med).

Det enda luriga kan vara stigningar och fall, alltså höjdskillnaderna. Men det finns i bakhuvudet också...

Intressant om någon som är mer bevandrad i 3D-skapande kan tänkas göra vagnar och/eller hållplats-specifika saker och hus som mer liknar dem som faktiskt finns.

Jag återkommer med uppdaterad info.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 10:08   #7
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev rojo75

Citat:
quote:Tidigare skrev Mikael

Vad heter vagnen rojo75? Var kan man ladda ner den? Den såg klart intressant ut!
Det är en spårvagn från "Light Rail Utrecht", och den kan laddas ner från http://www.trainz.nl/ eller www.mytrainz.tk

/rojo
Tackar!

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 11:05   #8
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Hej,

Kommer inte så oft i den här delen av forum, men såg dina bilder. Ser ut jättebrå! Det var helt roligt att ser vagnen från Utrecht. Jag bor faktiskt ett 100-tals meter från dessa light rail! Det var en holländsk byggare som var även på gång att bygga rutten i Utrecht, men hans hemsida verkar ha försvunnen... Tänkte att placera lite bilder här istället! [Ska leta först]

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 14:35   #9
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Blappe

Verkligen bra. SNYGGT
Tackar Blappe!

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-03, 15:06   #10
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard


Som några av er vet så delar jag sällan ut beröm (det är ju så att jag är ökänd för att komma med kritik)
Jag har bara tittat på dina bilder men dom får mig att minnas en helg 1990 då jag och några andra blivande förarinstruktörer gjorde gatorna osäkra i "götet".

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-05, 13:45   #11
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Det tog lite längre, för jag fick inte att komma på sidan igen...


I gammel målning.


Med ombyggnade cab och i nya målning.


Bilden är tagit i mitt område.

Bilder finns bl.a. på http://members.lycos.nl/michielfoto/...ges/ppage9.htm

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 02:37   #12
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mark

Det tog lite längre, för jag fick inte att komma på sidan igen...
Bilder finns bl.a. på http://members.lycos.nl/michielfoto/...ges/ppage9.htm
Snyggt... jag har inte tittat så mycket på Nederländska spårvagnar innan, och enda anledningen till att jag känner till Utrecht är att det var dit man skulle skicka saker om man tittade på Sky Channels barnprogram på helgens morgon när jag var yngre.

Jag gjorde en "repaint" (fast jag vet inte hur man gör dessa egentligen, jag bara ändrade i .bmp-filerna) till Göteborgs Spårvägars nya färger:



För att lättare lämna mer fortlöpande information om mitt bygge har jag lagt upp en sida för det hela på nätet, där jag också lägger upp skärmdumpar:

http://five.nocrew.org/trainz/

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 05:12   #13
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rc1166


Som några av er vet så delar jag sällan ut beröm (det är ju så att jag är ökänd för att komma med kritik)
Jag har bara tittat på dina bilder men dom får mig att minnas en helg 1990 då jag och några andra blivande förarinstruktörer gjorde gatorna osäkra i "götet".
Oj, tack Kenny. Detta måste betyda att jag är bäst.
Jag är nog själv inte så bra på att komma med beröm alla gånger, men vi är ju alla nästan olika.
Är du fortfarande förarinstruktör?`

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-06, 13:25   #14
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Det verkar väldigt snyggt Rojo75!
Vad använder du för spår?

Jag håller på och bygger Göteborg C, och järnvägsspåren i staden. Närliggande delar av spårvägsnätet kommer också med då... Man kanske kan merga kartorna för ett komplett Göteborg? (fast jag har inte alls kommit så långt ännu som du, eller lika snyggt heller)

Mvh /Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-01-07, 09:26   #15
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Citat:
quoteet verkar väldigt snyggt Rojo75! Vad använder du för spår?
Tack Henrik! Spåren jag använder är de dynamiska svenska "Concrete new". Jag funderar dock på att använda fasta delar vid växlar istället, det ser inte så snyggt ut med dynamiska spår i växlarna.

Citat:
quote:
Jag håller på och bygger Göteborg C, och järnvägsspåren i staden. Närliggande delar av spårvägsnätet kommer också med då... Man kanske kan merga kartorna för ett komplett Göteborg? (fast jag har inte alls kommit så långt ännu som du, eller lika snyggt heller)
Låter spännande. Det enda problemet jag kan se är om vi bygger med olika riktningar, jag kom just på att jag kanske inte bygger norrut där norr egentligen är - och jag vet inte riktigt hur jag ska fixa det.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byggnader runt Göteborg C Hengelo 3D-design - Trainz 27 2005-09-03 15:52
Spårvägen i Göteborg: signalering rojo75 Landskapsdesign - Trainz 2 2004-02-23 15:16
Göteborg! Angelsmind Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-02-09 01:56
Göteborg och stockholm Orbiter fan Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 25 2003-10-18 18:50
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? Trigger Off-topic 5 2003-06-09 19:08



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009