Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-20, 22:41   #1
pizzakungen
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: goteborg
Inlägg: 9
Arrow Hur bygger ni svenska banor m.m ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mike Stevens Visa inlägg
Tackar så mycket. En läcker stationsbyggnad! Jag är mycket nöjd.
Bästa Hälsningar
Mike
alltså har en fråga hur bygger ni svenska banor m.m
pizzakungen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:52   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pizzakungen Visa inlägg
alltså har en fråga hur bygger ni svenska banor m.m
Det finns många som bygger svenska banor, Nils Blid, Stina. Ekan m.fl.
Själv har jag häcken full att försörja er med grejor så ni kan bygga riktigt svenska banor!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 21:19   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det finns många som bygger svenska banor, Nils Blid, Stina. Ekan m.fl.
Själv har jag häcken full att försörja er med grejor så ni kan bygga riktigt svenska banor!
Fast hur många bygger banor och släpper dem? Nils är väl en av de få som har gjort det? ekan släpper väl inte sin bana - troligen för att dependency listen är lika lång som USAs statsskuld.....

Som vi konstaterat förut så skulle vi behöva en bra svensk bana för folk som inte vill bygga själv.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 21:56   #4
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Har lagt ut "Märklinbanan"... för nedladdning...

Det är en bana med svenska förtecken... lade nog dock ut den på fel ställe.. lägger den på Trainz download nu....
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 22:08   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pizzakungen Visa inlägg
alltså har en fråga hur bygger ni svenska banor m.m
Jag tar för givet att du läst "Starthjälp...". Sedan kan du skriva in i sökrutan dels DONJ, dels DVVJ. Sedan ska du fundera över vad det är för järnväg du vill bygga. Svaret kan bara du ge.

Ett litet tips som alla banbyggare stryker under: Börja inte för stort för då är du ute på hal is. Starta i den lilla skalan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 22:23   #6
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Håller med Nils...

jag bygger för det mesta... enbart på ett "board".. man ser ett resultat tämligen snabbt.. och tröttnar inte.. gärna en rundbana... där man tagit bort mitten.. så att det blir en "hyllbana".. för att bygga med "modelljärnvägs-termer"....
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 22:41   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag har en del av en bana som jag hade tänkt att släppa, som är i princip klar för stunden. Problemet är att den innehåller två objektspaket som ännu ligger i betastadiet och som inte kan släppas fören Svenolov kollat igenom dem, tidigast mot slutet på oktober vad det låter som nu.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 22:51   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag tar för givet att du läst "Starthjälp...". Sedan kan du skriva in i sökrutan dels DONJ, dels DVVJ. Sedan ska du fundera över vad det är för järnväg du vill bygga. Svaret kan bara du ge.

Ett litet tips som alla banbyggare stryker under: Börja inte för stort för då är du ute på hal is. Starta i den lilla skalan.

Nisse
Faktum är att just DONJ råkar vara just en sådan där bana som nog kan räknas till galenskap/hal is - iaf jag (och jag tror det gäller Björn också) har inte tidigare byggt någon bana i Trainz. Så håll tummarna på att vi inte halkar!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:35   #9
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag började 2004 att bygga linjerna Ängelsberg-Kärrgruvan och Krylbo-Kärrgruvan. Har sedan byggt följande linjer, NBJ delen Bredsjö-Nora, Enköping-Heby, Linghed-Norrsundet,Sävsjö-Vetlanda-Målilla, Ramnäs-Tillberga, Ramnäs-Kolbäck, Stavsjö järnväg, Köping-Utterberg-Riddarhyttan, Eksjö-Österbymo. Håller just nu på att bygga sträckan Spånga-Lövsta. Jag har koncentrerat mig på linjesträckning, bangårdar och banprofiler. Landskapen har jag inte lagt ner lika mycket arbete. Jag har inte vågat visa mina alster med hänsyn till att jag inte kan mäta mig med er andra när det gäller landskapsbilderna.
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 22:16   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det var imponerande - och bilder vill vi nog se.

Själv lägger jag ner allt krut på järnvägen, profilerna och signalerna. Landskapet får komma i andra hand - närmast till för att lokföraren ska ha lite omväxling.

Ditt inlägg ställer frågor: Hur många år har du byggt och hur många TRS-versioner har du avverkat? Hur många mil järnväg har du lagt och hur många bangårdar har det blivit?

Jag är väldigt nyfiken - och det är jag nog inte ensam om.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 20:19   #11
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag har byggt drygt 20 banor sedan 2004, de flesta banor har kommit till under de senaste tre-fyra åren. De banor som jag har gjort noteringar om är tillsammans cirka 60 mil med drygt hundra bangårdar. När jag bygger så vill jag ha många tågrörelser, jag bygger alltså in så många tågmöten som är möjliga. Det gör körningarna mer intressanta.
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 21:08   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

NEBO: Det här är om jag räknat rätt - sånt händer ibland - ditt andra inlägg i Forum. Med hundratalet bangårdar och 60 mil bokförd järnväg bör du ha stora erfarenheter att dela med dig av. Spårplaner exempelvis; har du fått dem av bussige Bengan eller har du införskaffat dom själv? Eller använder duu dig av huvudet och tänker fram rimliga spårplaner.

Det finns banbyggare och banbyggare - gemensamt är att det handlar om järnväg på ett eller annat sätt och att mötas i Forum.

Jag vill gärna se fler inlägg från dig i Forum - minst ett per bangård.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 21:31   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
NEBO: Det här är om jag räknat rätt - sånt händer ibland - ditt andra inlägg i Forum. Med hundratalet bangårdar och 60 mil bokförd järnväg bör du ha stora erfarenheter att dela med dig av. Spårplaner exempelvis; har du fått dem av bussige Bengan eller har du införskaffat dom själv? Eller använder duu dig av huvudet och tänker fram rimliga spårplaner.

Det finns banbyggare och banbyggare - gemensamt är att det handlar om järnväg på ett eller annat sätt och att mötas i Forum.

Jag vill gärna se fler inlägg från dig i Forum - minst ett per bangård.

Nisse
Detta är precis det vi behöver mest just nu, mer initiativ och att våga presentera det man gör, utan rädsla att det är av "för låg klass" Vi är alla ute på samma hala Auran-is så vi måste jobba ihop, var och på det vi är bra på. Jag är vedertaget erkänd att vara värdelös på att bygga banor men jag kan nog försörja er med användbara assets, t.ex.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 22:18   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Och sen handlar det väl inte om någon tävling om vem som är bäst på ditt eller datt heller, likaså har vi väl ingen "lägsta nivå" för vad som kan visas upp här på forumet vad jag vet .
Det behöver inte vara blommstrande landskap på alla bilderna som folk visar upp, för att dom ska vara intressanta, bilder på spårplaner, bangårdar, etc. (utan lanskap, mm.) i Trainz kan vara lika inspirerande, och ge uppslag och ideer till andra byggare .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 20:25   #15
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Bengan har inspirerat mig med sina bangårdar. Jag har använt fem stycken av dem. Jag ser bland mina noteringar att under 2004/2008 byggde jag 13 banor. Sedan 2009 har jag byggt 16 banor och modifierat ett antal importerade banor. Att det har blivit så beror på alla fina lok och vagnar samt stationshus och annat kringmaterial som presenterat på forumet. Jag är djupt imponerad av allt det ni har skapat.
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009