Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-21, 05:49   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Vilken hårddisk?

Hallå allihopa!

Det är dags för mig att köpa en ny hårddisk. Min gamla WD 40GB 2MB cache hamnar i min "nya" P2-burk. Problemet är bara att det finns så jäkla många hårddiskar att välja mellan....

Ska man köpa en med eller utan serial-ata?
8MB eller 16 MB cache?
7200 RPM eller 10000 RPM?

Jag har funderat på Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM. Köpa en först och sen en till och koppla dom raid. Har hört att man får en väldigt snabb hårddisk då? Nån med erfarenhet av detta?

Eller ska man köpa denna istället?: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301643&cks=PRL

Hur är det med serial-ata? Hittar datorn den, om man kopplar in en sån? Frågar eftersom det följer med drivare på moderkortsskivan....och dom drivarna kan ju inte läggas in innan windows laggts in. Eller har jag fattat det fel?

Tacksam för svar!









http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-09-22, 18:41   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Hej Pierre!

Själv köper jag Serial-ATA och skulle idag satsa på 16MB cache. Jag har inte jämfört 7200rpm vs 10000rpm men visst ökar hastigheten i systemet en aning. Nackdelen är ju att 10000rpm-diskarna lagrar mindre mängder data än 7200rpm, men det är ju vad man vill ha som avgör. Vill man ha en dator med ett supersnabbt system så skall man satsa på 10000rpm. Själv köper jag mer MB då jag behöver utrymme och klarar mig gott och väl med den hastighet jag har idag med mina 7200rpm-diskar.

Själv skall jag nog snart köpa en Maxtor MaXLine III 250GB S-ATA 16MB som du skickade en länk till. Eller så slår jag till på en Maxtor DiaMax Plus10 300GB 7200RPM SATA/150 16MB.

Jag behövde inte installera några speciella drivrutiner för serial ATA när jag satte ihop min dator från scratch, Win XP hittade diskarna utan problem. Hur det är med Win98/ME/2000 vet jag inte.

Hoppas att du fick lite klarhet i alla frågor man har när det gäller att köpa grejor till datorn. Det finns säkert fler som har andra svar/åsikter än mina när det gäller hårddiskar och dess värld.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-22, 19:29   #3
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Först o främst är det ju acces tiden man vill komma åt på en så snabb disk som möjligt. Westerns Raptor är ganska svår o klå på den punkten! Maxtorn har ju det blygsamma 9.3

Med vänliga hälsningar Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 06:08   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tackar för svaren!

Jag är dock fortfarande undrande....

Visst får man snabbare åtkomst, om man väljer Raptorn, men den kan ju inte skyffla data snabbare än dom andra s-ata diskarna (om jag fattat det rätt?????).

Mer cache, 16 istället för 8 (och i mitt fall 16 istället för 2), borde göra mer för spelen!?

Sen får man, som Rogge säger, mer GB för pengarna, om man väljer denna Maxtor.

Det lutar nog åt Maxtorn....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 07:25   #5
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

På så stora diskar borde mer cache göra skillnad ja. Men har du till ex en 40gb så lär du inte få nån skillnad mellan 2mb och 8mb cache om du nu förstår?.

Nu vet jag förvisso inte så mycket om Maxtor. Men min egna uppfattning är att deras diskar både låter mycket o håller sämmre kvalite.

Med vänliga hälsningar Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 19:38   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har ställt samma fråga på Sweclockers och även kollat igenom trådarna på forumet....

Raptorn låter högt och flera har haft problem med dom. Den är snabb när man kopplar 2 RAID0 (annars inte speciellt snabba). Dessutom verkar det skilja en hel del på 36 och 74 GB i kvalité (konstigt nog!?).

Raptorn tycker dom dock är det självklara valet för att snabba upp systemet.

Maxtorn tycker dom är en bra universalhårddisk.

Seagate säger dom är bland dom tystare diskarna.

Hitachi talar dom flesta bra om. Att den är tyst och snabb.

Så nu är jag ännu mera snurrig i bollen. Tror jag får singla slant om detta?

Det jag vill ha är en disk som är bra till det mesta och så tyst och snabb som möjligt. Kanske det inte finns?????? Verkar som man skulle haft en Raptor, en Seagate och en Maxtor eller Hitachi i samma dator, som sköter olika sysslor (system, lagring och spel)....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 21:00   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

jag har Raptor 36GB kopplade i RAID0.

Inte det minsta bekymmret med diskarna hittills. peppar, peppar...
Högt ljud? Ingen aning, jag hör inte ett knyst från dom, det finns annat som låter mer...

Prestanda då? Tja, om man är ute efter bra siffror i prestandtest är det nog bra. Om man vill t.ex ha bort laddhacken i MSTS, så kan du vara trygg.. Dom är kvar, så gott som oförändrade...

Men, burken i övrigt känns mycket snabb o rapp i övrigt, så diskarna bidrar kanske.



/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 06:38   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

bombardier: Enligt flera här på E-buzz, så märkte dom skillnad i msts (mer flyt), när dom bytte till en hårddisk med 8 MB cache (själv vet jag inte!?).

Och enligt FAQen på Sweclockers ( http://forum.sweclockers.com/showthr...hreadid=144250 ), så kan det vara en fördel med större cache i krävande spel med mer cache.

Det var det som fick mig att fundera på Maxtor med 16 MB cache. Fast jag tror ju inte msts kommer funka perfekt med den disken (men kanske bättre?????).

Mazz: Ja, jag hade för mig du hade 2 x raptor 36 GB kopplade RAID0. Det var min första tanke nu, att göra likadant. Men man blir undrande, när flera på Sweclockers skriver ner Raptorn. Detta gäller 36 GB! 74 GB skriver dom är mycket bättre och det är något som också bevisas av testen dom länkade till (där båda modellerna testades).

Men det är också flera som skriver precis som du, att dom inte haft några problem med 36:an....




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-26, 12:11   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

En Raptor 74 MB är beställt. Det verkar vara den snabbaste s-ata disken nu!

Får köpa en till, om mer utrymme skulle behövas.....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-26, 12:34   #10
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

74 MB var ju inte mycket

Förstår att du menar 74 GB!

MvH. Mson
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-26, 15:05   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, jag menade såklart 74 GB!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilken version av TRS har ni? Dson Trainz - Allmänt om Trainz 12 2004-02-29 21:39
Hur ser jag vilken version jag har? andreasrosen Trainz - Allmänt om Trainz 5 2003-12-30 08:46
Någon som vet vilken X1x?? prymikom Lokaltrafik 7 2003-10-24 07:42
Vilken är den bästa originalrutten i MSTS? Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 17 2003-03-14 20:29
Vilken sida hämtar ni downloads till Trainz!! vfp420b Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-09-25 19:21



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009