Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-09, 02:04   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Akta dig bara så att du inte blir tagen för "spårspring"
Gammal 2007-09-09, 10:32   #2
sicknote
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Thumbs down

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166

Onödigt...

Senast redigerad av sicknote den 2007-09-09 klockan 10:34.
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 12:32   #3
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Varför måste den där kommentaren komma varenda gång nån visar en bild liknande den som finns längre upp? Jag tror vi alla "tullat" lite på det där med spårspring, och att komma med kommentarer som "man vet aldrig när det kommer ett tåg" är ju mer än löjligt. Dom gånger jag nyttjat spårspring när jag tagit bilder, så har jag haft mycket bra koll på om det kommer nåt junk åt nåt håll.
Så lägg gärna ner dom där syrliga, tråkiga och onödiga (ja onödiga eftersom alla egentligen vet att det är förbjudet med spårspring) och njut av bilderna istället.

Riktigt trevliga bilder du tagit Brahman! Gillar "skuggningen" i IORE loket där det står "livsfarlig ledning".
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 13:58   #4
sicknote
Medlem

Thumbs down

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Så lägg gärna ner dom där syrliga, tråkiga och onödiga (ja onödiga eftersom alla egentligen vet att det är förbjudet med spårspring) och njut av bilderna istället.

Verkar inte onödiga eftersom det fortfarande föregås med dåligt exempel...

Om alla vet att det är förbjudet med "spårspring" varför i helv*te gör man det då? Odödlig? Skyll er själva då den dag olyckan är framme...

Förbudet finns inte där bara för att reta oss, utan för vår egen säkerhet!

Senast redigerad av Fredrik den 2007-09-09 klockan 14:00.
Gammal 2007-09-09, 14:02   #5
sicknote
Medlem

Standard

(Jag skriver inte detta för att retas/göra någon förbannad heller, utan jag vill bara komma med ett varnande finger...)

Läste (se länkar nedan) att det omkom strax under 30 personer i fjol pga "spårspring" (onödig/otillåten vistelse i spårområde) Och då inte inräknat elolyckor.

Svt.se : http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...39243&from=rss
Dala demokraten: http://www.dalademokraten.se/Article..._DD823.dbp.asp

[Saxxat från Dalademokraten.se]

Ingen olycka har ännu inträffat i Rättvik men oron för att nånting allvarligt ska hända finns. Tåg har långa bromssträckor och dessutom kan det vara svårt att höra när tågen kommer. Men trots förbud fortsätter många att gena.
- Det handlar mycket om attityder, tror Ola Nilsson (pressansvarig vid Banverket, min anm.) och påpekar att det är olagligt att beträda spårområden som det görs i Rättvik.
- Man kan straffas för det, säger han.
Plankorsningar
Samtidigt framhåller Nilsson att ”spårspring” är ett av de största säkerhetsproblemen Banverket har.
- Det är ett betydligt större problem än plankorsningar.
Enligt statistiken omkom i fjol alltså 29 människor på grund av olaglig vistelse inom spårområden. I den siffran ingår vare sig självmord eller olyckor förorsakade av att någon klättrar över tåg och dödas av el.

Senast redigerad av sicknote den 2007-09-09 klockan 14:07.
Gammal 2007-09-09, 14:19   #6
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Gäller detta även spårväg...?

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 14:59   #7
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Gäller detta även spårväg...?
Om jag kommer ihåg rätt är det så här. Om den går inhägnad är det förbjudet, d.v.s tydligt "avspärrad" med staket eller liknande eller om den går på egen banvall.

Gatuspår får man gå eller korsa likadant som du korsar en gata i övrigt, se sig för innan man kliver ut.

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 15:57   #8
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Man behöver inte alltid ha stått på spåret för att ta sådana bilder bara så att ni vet, teleobjektiv och en plattform där man lutar sig ner från kanten (inte när ett tåg kommer givetvis) kan ge sådana här bilder. Tycker ibland att dessa diskussioner om spårspring hit och dit går till överdrift. Ok, om det är helt uppenbart att det är spårspring ligger bakom så visst är det viktigt att påpeka detta men om det inte alltid är uppenbart så sluta då med det. Nybörjare skall känna sig välkomna här och om man genast börjar tjata om spårspring i första inlägget är inte det direkt ett välkomnande enligt mig...
Gammal 2007-09-09, 16:26   #9
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Ingen här på forumet vet ju möjligtvis inte om "Brahman" jobbar inom järnvägen? Så att direkt börja gnälla om spårspring är väl att i..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 18:58   #10
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Om jag kommer ihåg rätt är det så här. Om den går inhägnad är det förbjudet, d.v.s tydligt "avspärrad" med staket eller liknande eller om den går på egen banvall.

Gatuspår får man gå eller korsa likadant som du korsar en gata i övrigt, se sig för innan man kliver ut.
Oj då!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 22:53   #11
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Visst är det en stor risk att ta när man "springer på spåren", men enligt mig är det upp till sitt egna omdöme att beträda ett spår för att ta en bild. Helt enkelt på egen risk, jag gör det sällan mer än på betryggande avstånd, sedan anpassar jag fotograferandet nära spåren efter hur omfattande trafiken är, om det väntas tåg vid tidpunkten och om signalerna är röda på alla håll. Dvs när tiden är inne då absolut inget tåg befinner sig på banan i närheten på väg mot mig.

Nog om spårspring, jag gillade alla bilder förutom den på dvärgen, tyckte den var för suddig och oklar, antagligen för nära också. Men som sagt, i överlag har du gjort ett bra jobb.
Gammal 2007-09-09, 23:00   #12
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Visst är det en stor risk att ta när man "springer på spåren", men enligt mig är det upp till sitt egna omdöme att beträda ett spår för att ta en bild. Helt enkelt på egen risk, jag gör det sällan mer än på betryggande avstånd, sedan anpassar jag fotograferandet nära spåren efter hur omfattande trafiken är, om det väntas tåg vid tidpunkten och om signalerna är röda på alla håll. Dvs när tiden är inne då absolut inget tåg befinner sig på banan i närheten på väg mot mig.

Nog om spårspring, jag gillade alla bilder förutom den på dvärgen, tyckte den var för suddig och oklar, antagligen för nära också. Men som sagt, i överlag har du gjort ett bra jobb.
Men skärpan på "dvärg bilden" är ju lagd t.h om signalen där signalen bara råkat komma med på bild?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 23:01   #13
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Visst är det en stor risk att ta när man "springer på spåren", men enligt mig är det upp till sitt egna omdöme att beträda ett spår för att ta en bild.
Det är fortfarande lika olagligt att beträda spårområdet som att misshandla någon!
Gammal 2007-09-09, 23:20   #14
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Det är fortfarande lika olagligt att beträda spårområdet som att misshandla någon!
Självklart är det så enligt lagen, och det borde finnas i varenda människas tanke att beträda spårområden är lika med en livsfara. Vissa människor har inte tanke att tänka på denna livsfara, dvs folk som inte kan sannolikslära och bedömma intensiteten på ett spårområde.

Vissa tar ju tyvärr risken genom att gena över järnvägen och de som inte vet riskerna åker dit på det, antingen genom att bli upptäckt eller att bli påkörd.
Gammal 2007-09-09, 23:30   #15
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Bedömma intensiteten? Hur gör du det då? Vad är det som säger att det inte lurar 10 tåg på rad bakom kurvan? Jag förstår hur du menar i övrigt men bara för att en linje är död flera timmar finns det inget som säger att det inte kommer ett helt gäng tåg helt plötsligt.

Senast redigerad av MartinO den 2007-09-09 klockan 23:31.
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.