Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-05, 14:41   #1
stefan_o
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard Varför hackar det?!

Hej

Jag har ett stort problem med MSTS. Nämligen att det hackar så förbannat och att jag inte har lyckats ställa in grafiken. Men det kanske är förhållandevis dålig grafik alltid?

Nåväl, jag köpte vad jag trodde var en dator kraftfull nog att köra spel typ MSTS på. Men tydligen är den inte tillräcklig.

Jag har en
AMD Athlon 2600+
512 MB RAM
Geforce 4 MX

Borde inte detta räcka för att slippa hackandet i MSTS??
En annan konstig grej är att när jag kör launcher.exe och väljer att ändra grafikkort så får jag inte upp mitt kort i listan utan bara direct 3d driver.

ÄR det någon som kan tipsa mig hur jag optimerar MSTS för min dator??

mvh
Stefan
stefan_o besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-05, 15:27   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev stefan_o

Nåväl, jag köpte vad jag trodde var en dator kraftfull nog att köra spel typ MSTS på. Men tydligen är den inte tillräcklig.

Jag har en
AMD Athlon 2600+
512 MB RAM
Geforce 4 MX

Stefan
Din dator är kraftfull men har en svag punkt när det gäller spel som är tunga - grafikkortet.

Det finns i huvudsak två saker att göra för att få ner hackandet i MSTS:
Köp ett bättre grafikkort, typ GeForce FX5700/FX5900/FX5950 eller något kort ur Radeon-familjen, typ Radeon 9800/9800 Pro/9800XT. Vilket kort du än köper så se till att ha mycket minne på det, iaf mer än 64Mb som du har på ditt kort idag. (?)

Att köpa nytt grafikkort kanske du inte har råd med. Då kan du ju i MSTS ändra tex skärmupplösning. Desto lägre - desto mindre hackande.

Du kan också gå in och dra ner reglarna lite och på så sätt få ner hackandet. På bilden nedan är allt uppdraget på max och är inte att rekomendera om du vill få ner hackandet. Exakt vilka som ger mest effekt att dra ner på och på så sätt få ner hackandet finns det säkert någon annan här som kan svara på.




Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-05, 15:52   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Kolla även dina inställningar för kantutjämning, det kan ta ganska mycket kraft om dessa är på i hög grad. Prova dig fram för att nå en lagom inställning.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-05, 21:24   #4
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Ja, ett GeForce 4 MX är inget bra grafikkort som Train Simulatortycker om.

Ett Radeon 9600 XT borde däremot fungera prima för Dig. Och vill Du ha lite mera krut, lite mer än vad som behövs, så köp Dig ett Radeon 9800 Pro alternativt XT.

Angående 64 MB-korten så är det oftast så att man inte tjänar någonting på att köpa ett 128 MB-kort. Eftersom det sittre snabbare minnen på 64 MB-korten och därför presterar de i vissa fall t.om. bättre än ett 128 MB-kort.

Minne är ju också ganska viktigt, speciellt vad gäller dessa så kallad "laddhack" när datorn laddar in kommande objekt. När minnesmängden inte räcker till skyfflas därför data till hårddisken som är betydligt långsammare än ditt fysiska minne, därav laddhacket.

Men jag anser att 512 MB borde räcka gott och väl.

Jag kör med en egen partition till mitt Train Simulator, något som jag tycker fungerar bra. Dels skyddar jag mina filer om Windows XP plötsligt skulle krascha och även kan jag formatera denna enskilda partition väldigt ofta vilket innebär ökad prestanda.



Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-05, 21:51   #5
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Personligen anser jag att u inte behöver byta ut ditt GeForce 4 MX-kort för Train Simulators skull. Den rent grafiska skillnaden är inte så stor att det är värt att spendera 2000-3000 kronor, det tycker i varje fall inte jag. Men det är klart, har du andra grafikkortsberoende spel som du spelar så kan nog en investering i ett grafikkort vara ett bra råd...
Eftersom Pson tog sig friheten att vara tipsare får väl jag göra detsamma; nVidia GeForceFX 5700 Ultra är ett rätt bra kort...

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2004-01-05, 22:55   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!!

Jag kör med en AMD 750 Mhz och ett Geforce MX 64 mb grafik och 380 i minne. Har ändå ganska lite hackande utan att jag har skruvat på inställningarna. Har endast skruvat ner ett hack på grafikinställningarna. Så många gånger kan det ochså bero på datorinställningar. Har lite problem med FPS men när man kommer ut i det fria landskapet så inga hack. Så visst funkar det med gammalt skrot ochså, men då får givetvis räkna med lite hackande ochså. Sen gäller det som de flesta tjatar om, ha de nyaste drivrutinerna, då brukar det funka (för det mesta, det är ju Microsoft......[xx(]).

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 11:14   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Oftast så är det grafiken i options, som måste dras ner. Den har dom flesta för högt ställd. Drar man ner den ett hack eller två, så flyter msts på bättre.

Visst förstår jag att man vill ha så bra grafik som möjligt (det vill även jag!), men då kan man inte kräva att msts ska fungera felfritt heller....

Det verkar vara som att simulatorerna är ruskigt krävande av datorerna (eller så är dom dåligt programerade?????)!? Och tyvärr är det bara en monsterdator som kan hjälpa. Det är medecinen!

Då är det ju upp till var och en att bestämma om dom har råd och tycker det är värt med en sån, för ett eller två spel?????

Sen spelar ju också datainställningar och drivrutiner in.... Men dom senaste drivrutinerna, är oftast inte dom som funkar bäst med just ditt kort. Så egentligen behöver man testa kortet med olika drivrutiner i t.ex. 3d-mark för att se vilken drivrutin som funkar bäst och sen använda den!

Men då kan det tyvärr bli så att den drivare som passar bäst till ditt kort, inte funkar med alla spel....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-06, 14:10   #8
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Angående drivrutiner så kan jag rekommendera iOmegas drivrutiner för GeForce4. http://www.omegacorner.com/index_nvidia.html

De kör jag på (har GeForce 4 Ti4200 128Mb), och jag tycker att de snabbar upp datorn mot 52.16-"original"-drivrutinerna från nVidia.


- Läs mer...

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2004-01-09, 18:32   #9
stefan_o
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard

Jag misstänker att MSTS är dåligt och omodernt programmerad. Jämför bara MSTS med exempelvis MSFS2002. Där är grafiken uppbyggd på ett helt annat och snyggare sätt.
stefan_o besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-09, 19:14   #10
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson


Minne är ju också ganska viktigt, speciellt vad gäller dessa så kallad "laddhack" när datorn laddar in kommande objekt. När minnesmängden inte räcker till skyfflas därför data till hårddisken som är betydligt långsammare än ditt fysiska minne, därav laddhacket.

Med vänliga hälsningar Pson


Jag lider av det som Pson skrev ovan. Har nästan inget hack alls från grafikkortet men när grafik laddas in från hårddisken då kan det hacka ordentligt. Har också bra med minne (1Gb) men det verkar inte hjälpa så mycket.
Möjligtvis kan installation av MSTS på en extra hårddisk hjälpa till.


tjalle besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Å, Ä & Ö. Konstiga tecken ibland. Varför? Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-12-18 11:06
Varför kommer detta felmeddelande upp?? vfp420b Trainz - Allmänt om Trainz 2 2004-03-17 11:25
Varför funkar den inte vfp420b Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-02-29 21:26
Varför hackar det i MSTS!?(har en raildriver nu!) Olaf Lindström MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2003-12-12 20:36
Varför hackar det fast jag har köpt värstingdator? pgn808 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 15 2002-12-25 13:25



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009