Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-19, 16:43   #1
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard ProTrain strul. Hjälp!!!

Hej.

Jag har ett par Pro Train sträckor som jag gärna kör på då jag reser mycket i tyskland och det är kul att känna igen sig.

I dag installerade jag ProTrain 23 Deluxe Hamburg-Putgarden (download verision) och det vill inte fungera alls. Alla andra rutter funkar som vanligt men denna bara kraschar hela MSTS när den har laddat halvvägs. Provat att installera om men det har inte hjälpt, stängt av ett par andra tunga rutter och det har inte gjort nån skillad det heller. Även testat att avinstallera Msts bin då det påstås krångla med ProTrain men ingen förbättring där heller.

Nån annan som kör protrain eller som varit med om nått liknande och har nått tipps på lösning???
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:23   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Testa att tillfälligt ta bort MSTSBin om du har det, ProTrain-tillverkarna varnar för att deras rutter kan strula i kombination med det tillägget.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:27   #3
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Jag har testat detta redan ( om det nu är Patch 1.8.052113en.exe som är MSTSBin).

Har fått lite olika felmedelanden som jag lyckats att trolla bort på olika sätt och jag har fått igång rutten två gånger nu men då har inga knappar fungerat, inte ens Esc.

Mycket mystiskt detta, typiskt när man e sugen på en ny rutt
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:28   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Maila till Protrains support, men var beredd på envisa svar på tyska. Det tog en evighet för mig att övertyga dem om att jag föredrog svar på engelska...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:37   #5
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Ja jag får väl krypa till korset och göra det, som tur är så kan jag näst intill flytande tyska, dock ej datatermer och div fackord så det blir väl att ta fram ordboken hehe.

Dumma ProTrain som inte vill funka
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 18:38   #6
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Ominstallera msts helt. Kan vara att mstsbin gjort mer än bara en .exe-fil...
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 18:51   #7
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Ja det kan hända att det är den enda utvägen...pust, ett par ton filer att göra backup på då

Nåja, vi får se om Bluesky interactive behagar att komma med ett vettigt svar och jag ska testa ett par saker till innan jag ger upp och ominstallerar.
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 11:42   #8
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Enklast är det att kopiera routes och trains-mapparna. Sen ominstallerar du spelet och sen lägger du tillbaks dem. Fast de är antagligen det du tänkt
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 18:43   #9
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Fick svar från ProTrain i dag, de menade att jag skulle köra MSTS med 512mb i stället för standard, det dom inte vet är dock att jag redan har ändrat så att MSTS kör med 1024mb haha!

Nä jag tror att minnet för trainsim är för fullt med dessa mängder av lok, vagnar och cons som jag har, men jag klarar mig inte utan dom

Ska installera om allt och sedan ta bort alla orginaltåg och cons innan jag installerar de rutter jag vill ha och lägger tillbaks mina egna nerladdade tåg.

Räcker det med att sätta typ .off på orginalrutterna, tex usa1.trk.off för att MSTS inte ska lägga nån energi på dom, för så har jag gjort hittills???
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 19:15   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Har du övervägt att göra en eller flera mini-installationer av MSTS så att du kan dela upp dina rutter och fordon?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 19:08   #11
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Tanken finns, just nu håller jag på att defragmentera HDn efter att ha tagit bort allt som har med MSTS att göra (gjort backup på alla filer som skall vara kvar givetvis) sen blir det ominstallation och så ska jag börja med att slakta bort alla orginalrutter och tåg sen provar jag att lägga in det strulande protrain osv. Vi får helt enkelt se hur det går, hösten närmar sig och vädret är ju tveksammt så man kan ju tillbringa många timmar med detta utan att behöva skämmas
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 19:14   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ta inte bort orginalrutterna, väldigt många rutter kräver objekt från dem!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 20:24   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det verkar som det fattas tåg. Tyska tåg som finns uppställda i rutten? Har Protrain aktiviteter installerade? Om ja, flytta act, srv och trf-filer till skrivbordet och testa.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 18:56   #14
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

NU ÄR JAG AAAAARRRRGGGG

Har nu fått allt att fungera igen med ny istallation av MSTS.....utom ljudet!!!!!
Utanför loken är det tyst, bara ruttens bakgrundsljud och några enstaka lok har inget ljud alls. Några enstaka vagnar låter det om men det är tex bara 2 i ett tåg på 25 vagnar som låter trotts att de använder samma .sms fil


Förde tillbaks alla mina tåg och ljudfiler till MSTS igen efter att ha ominstallerat och kört allt vad bin, xtracks och newroads heter.
Gjort rätt inställningar för ljud i setup och hela baletten.

Har verkligen kollat allt tycker jag men ICKE!!!!!!!

Nu ger jag fanken i MSTS på ett bra tag om ingen har en lösning på detta.

Kanske orkar ominstallera allt igen om ett par dagar.

Å förresten, jag har inte raderat orginalrutterna utan bara "stängt" av dom och du har rätt Totte angående saknades tåg i PT 23 men det funkar fint när Bin inte är installerat förutom nämda ljudstrul.

Pust......vad jag ångrar att jag skaffade ProTrain 23!!!
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 19:43   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Man lär sig av misstag och blir rikare på erfarenheter. Bästa är att läsa read me filen innan man installerar. Om man är osäker, så installera till skrivbordet och kolla filerna och sedan flytta till Routesmappen.
Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009