Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-20, 17:48   #76
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra att HNJ fungerar i SP2. varför inte mina PT funkar får väl framtiden utvisa ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 18:45   #77
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag har nu installerat SP2, och jag upplever samma sak som Crille med TANE spåren dock verkar det inte vara alla utan Betong med padrol (kan vara någon till men orkar inte testa alla just nu).
Jag får detta meddelande i Macens crash-rapport: "Crashed Thread: 37 StitchedMeshWorld::PerformBackgroundWork 0x7fab7c65f000".

Och under själva Tråden:
Thread 37 Crashed:: StitchedMeshWorld::PerformBackgroundWork 0x7fab7c65f000
  • 0 com.n3vgames.tane 0x0000000102454bdd TypeOf<KoolthingzSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 129197
  • 1 com.n3vgames.tane 0x00000001029c95e5 TypeOf<BridgeSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 1579365
  • 2 com.n3vgames.tane 0x0000000102ccb9b9 TypeOf<BridgeSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 4734265
  • 3 com.n3vgames.tane 0x00000001028c47e3 TypeOf<BridgeSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 510819
  • 4 com.n3vgames.tane 0x00000001028c6e98 TypeOf<BridgeSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 520728
  • 5 com.n3vgames.tane 0x0000000102c86993 TypeOf<BridgeSpec>::TypeID(IdentifiableType const*) + 4451603
  • 6 com.n3vgames.tane 0x00000001027be013 ForEachMPHelper::ForEachThread(std::__1::function< bool ()> const&) + 2029123
  • 7 com.n3vgames.tane 0x00000001027bd44e ForEachMPHelper::ForEachThread(std::__1::function< bool ()> const&) + 2026110
  • 8 libsystem_pthread.dylib 0x00007fff9180c05a _pthread_body + 131
  • 9 libsystem_pthread.dylib 0x00007fff9180bfd7 _pthread_start + 176
  • 10 libsystem_pthread.dylib 0x00007fff918093ed thread_start + 13
Vet inte om det kan hjälpa någon!

Vid ett fåtal spåravsnitt så verkar det inte hända så mycket förutom visuella artefakter, men vid ett större antal så kraschar T:ANE konstant när jag går närmare spåren.

Om det blir en uppdatering av PT-spåren (taftologi) så skulle jag önska att slipers-avståndet ändras till det korrekta avståndet 65cm c-c!

Ska nu byta till något annat spår i väntan på en uppdatering(?) och fortsätta att testa!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 19:14   #78
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Det var TANE spåren som ställde till med alla problem.
Bytte ut all räls till UK-räls.

Då funkar allt som det skall, och jag får inte ens en massa larm längre om ex signalerna. Utan allt funkar helt perfekt.

Det enda som Jag har krabbat till nu är ju de olika graphics & performens inställningarna. Det långa vägen är ju att testa att ändra en inställning.....provköra, testa nästa osv. Eller om det finns något sätt att ställa in defult, och eller någon har bilder på dessa inställningar?

Glad gubbe
Crille
Bra Crille! Smart det där med spåren. Kom fram till i stort sett samma resultat men på andra vägar. Jag bytte ut "TANE SWE 1Trk Concreate 1435 Pandrol" till "TANE Trk Oak". Däremot förefaller det som om LAn-s andra pt-räls inte berörs.

Jag kollade i två banor. I Nynäsbanan gick det inte att zooma in vilket jag tidigare rapporterat. I DDVJ fick jag direkt samma resultat som Crille. Även i den banan bytte jag bort pt-rälsen Pandrol med gott resultat.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 19:37   #79
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag är inte mycket för att slänga ut VARNINGAR med stor text men i detta fallet tänker jag göra detta ändå, mest beroende på att det inte klart framgår vad som sker i TANE, detta kanske bara är ett Mac-problem men desto bättre för er PC-Nissar!

Följande sker:
Startar banan med de ovan nämnda spåren.
En del av banan ser ut så här:
Spår innan.jpg
TANE kraschar.
Öppnar banan igen.
Den här dialogrutan kommer upp:
Dialogruta.jpg
Om jag klickar på knappen "Use changes" så blir det så här efteråt:
Spår efter.jpg
Och det finns inget sätt att få tillbaka banan som den var innan, vad jag har sett i alla fall! Varesig man väljer att inte spara eller "revert to original" eller "rebuild database" så blir den så där, och det gäller hela banan!!!

Om man däremot klickar på "revert changes" så verkar banan vara oförändrad!

Eftersom jag misstänkte att det kunde vara lite strul så hade jag en färdig kopia låg som jag kunde använda mig av, annars så hade jag fått gå in och leta i säkerhetskopiorna för dagen!

Det som retar mig är att det inte finns någon information vad det betyder när dialogrutan kommer upp, hur ska jag veta vilken knapp jag ska trycka på?

VARNINGEN BESTÅR I ATT BARA ANVÄNDA "USE CHANGES" OM DU VET VAD DU GÖR!!

Med det sagt så har jag bytt ut spårtypen och det verkar funka bra hittills, är nog lite snabbare än tidigare och det som jag har programmerat verkar också fungera, så mer tester och så "onwards and upwards"!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 19:38   #80
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Det var TANE spåren som ställde till med alla problem.
Bytte ut all räls till UK-räls.

Då funkar allt som det skall, och jag får inte ens en massa larm längre om ex signalerna. Utan allt funkar helt perfekt.

Det enda som Jag har krabbat till nu är ju de olika graphics & performens inställningarna. Det långa vägen är ju att testa att ändra en inställning.....provköra, testa nästa osv. Eller om det finns något sätt att ställa in defult, och eller någon har bilder på dessa inställningar?

Glad gubbe
Crille
Bra att få reda på det nu, då får man väl avinstallera alla TANE SWE track tillsvidare.

Nu har jag turen att ha en så pass bra dator, så jag kör ALLTING på MAX, så jag har ingen koll på vad som är default-inställningar.
Så det beror nog mycket på hur "bra" dator du har, hur mycket du kan kräma på.

Men det finns en latmansinställning som man kan prova att ändra (se bild), klicka på dom 3 strecken, då visas några förinställda värden man kan välja på, (OBS! det funkar bara i driver-läget), man ser en märkbar skillnad på grafiken i spelet när labbar med dom.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (125.9 KB, 79 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 22:28   #81
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Ja där kör Jag också max nu, och det fungerar utmärkt

Sen är det ju alla de andra inställningar i Startbilden:

Kolla foton

//Crille
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.JPG (41.3 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg 2.JPG (51.7 KB, 107 visningar)
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 23:29   #82
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag har skrivit en kommentar angående spåren och varningen som jag har utfärdat på Aurans-forum sida eftersom det var en person (också Mac-ägare) som hade skrivit angående spåren.
Bara så att ni vet!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 00:24   #83
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Efter ett par timmars körande och byggande så har då inte jag märkt något strul - än. Tråkigt att en del av er har fått störningar. Själv kan jag inte säga bra eller bu då mitt grafikkort fortfarande inte fungerar. Eller rättare sagt - det fungerar men datorn vill inte använda det, utan rullar på med en annan drivrutin, så min FPS ligger på omkring 15-20 och det är ett alldeles för lågt värde. Men på det hela taget så tycks allting fungera som vanligt.

Jag fortsätter använda SAM's spår och har inte problem med det.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SP2Bild.jpg (129.5 KB, 104 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 11:46   #84
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard Kilometerstolpe

Kilometerstolparna visar inte längre aktuellt avstånd:



Som synes endast ett tomt fält. Kan nästan svära på att det fungerade i sista SP2 Betan!

Är det nån mer som får detta fel ?
Eller hos andra så fungerar det??????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 12:16   #85
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Jag testade att lägga in en modern och en äldre kilometertavla och jag får inte heller någon text på varken den ena eller den andra av tavlorna!
Och det är inte den gamla namnbuggen, för den betedde sig annorlunda!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 15:20   #86
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När det gäller kilometertavlorna har jag också samma problem. Jag löste det genom att installera gamla STW:s stolpar som fungerar i TANE.

Ett värre problem är den nya konfugurationsrutan för tavlor, troligvis också JVS-signalerna, som täcker HELA bildskärmsytan. Första bilden här under visar just rutan i TANE SP 2, den undre samma bild i. SP 1. Om det inte går att ändra rutan från SP 2:s till SP 1 kan man räkna med problem. För att kunna justera i en tavla måste man ju SE objektet. Det gäller i allra högsta grad om man skall hänga en signal i en brygga. Det här måste man gå vidare med på något sätt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hastighet TANE SP 2.jpg (101.8 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Hastighet TANE SP 1.jpg (254.8 KB, 90 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 15:49   #87
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Är det inte lite överilat att byta ut tavlorna bara för att siffrorna saknas när säkert STL-gänget kommer att fixe detta problem vid tillfälle? De gör ju ingen skada och datan finns ju kvar i propertyrutan!

Den stora rutan du visar har du säkert gjort själv. Klicka i den lilla fyrkanten överst till höger i propertyrutan, mellan minus och krysset, så ska du se att den blir mindre.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-06-21 klockan 15:50.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 19:44   #88
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av crille40 Visa inlägg
Ja där kör Jag också max nu, och det fungerar utmärkt

Sen är det ju alla de andra inställningar i Startbilden:

Kolla foton

//Crille
Snälla är det ingen som kan ta en skärmdump på hur eran performensruta ser ut. Jag har megaproblem just nu och håller på att installera om hela TANE

Frustrerad gubbe
Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 21:59   #89
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Idag fick jag min första krasch med SP2. Skulle söka efter kilometertavlan och visa Crille och er hur min propertyruta ser ut.
Då jag skrev ett "k" som i kilometer i sökrutan så vips, dök windows upp.
Försökte med ett "ki"... och det blev värre. Jag fick upp Windows login-ruta som annars dyker upp när datorn startar upp.
Efter mer liknande spök gav jag upp och gjorde en omstart.
Efter en stund fungerade sök-funktionen igen.
Jag har inte använt mig av några kilometertavlor - bara STL hastighetstavlor endast. Skapade en kilometertavla och så här ser den ut. Inga siffror på en blank tavla.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg K som i k.jpg (78.7 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Kilometertavla.jpg (143.3 KB, 77 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 23:17   #90
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Samma problem med kilometertavlorna här.

Dessutom saknas text på Infotavlan 510x480 för varianterna
Hastighet två siffror och Avstånd 3 siffror enligt exempel på bilden.

2017-06-21 230817.jpg

Hälsningar
Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009