Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-15, 14:49   #31
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Hej!

Bengan, såg inte ditt inlägg.
Har nu raderat lite saker.
Ändå så får jag samma felmeddelande.
Ser detta bättre/bra ut?

Om det hjälper så har jag tagit en screenshot i (?).
Jo det skulle hjälpa om du bifogar rätt information.

Några tips.
Om du inte bifogar jättebilder som man måste scrolla i höjd och sidled så blir det mera överskådligt.
När det gäller CM. Välj File/Settings... och fliken Miscellaneous. I den andra dropdown listan (Icon size in Main View) kan du välja Small.

I listan ska du också ha med Asset KUID också, om den ska vara till någon hjälp för mig (View/Columns/Asset KUID).

I statuskolumnen ska alla statussymboler visas.

Se bifogad bild nedan.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CM MainView.jpg (180.8 KB, 382 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 16:21   #32
anys2
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard

Jag hade samma problem tidigare och kunde inte begripa vad som var fel... Jag hade installerat och ominstallerat, tagit bort osv.
Felet var pga "osynlig master 3.10". Av någon anledning skrivs den inte över automatiskt och ställer då till med problem.

Prova att ta bort den och sen installera alla Svenolovs grejer igen..
__________________
-Albin
anys2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 16:22   #33
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question Kompabilitet till STW vägskydd?

Om någon/några av er har ett fungerande STW vägskydd och ett fungerande signalsystem och är intresserade av att testa nästa version av signalsystemet, så sänd ett PM till mig.

Det ni ska testa är följande scenario. Hur uppför sig en huvudsignal mot nästa huvudsignal när det finns ett vägskydd mellan dessa huvudsignaler?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 17:09   #34
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anys2 Visa inlägg
Jag hade samma problem tidigare och kunde inte begripa vad som var fel... Jag hade installerat och ominstallerat, tagit bort osv.
Felet var pga "osynlig master 3.10". Av någon anledning skrivs den inte över automatiskt och ställer då till med problem.

Prova att ta bort den och sen installera alla Svenolovs grejer igen..
Bra att du påpekar detta. Jag har sagt det förut i andra sammanhang, men inte nämnt det i denna tråd. Men jag har sagt att man ska radera alla objekt utom de listade (inlägg #25).

Trainz fixar inte versionshanteringen som det är tänkt. Den enda funktion som den har idag är att CM kan upplysa om att det finns en nyare version att ladda hem från DLS. Men när man startar sin bana/session så använder inte trainz automatiskt den senaste versionen.

Åtgärd. Radera alla äldre versioner med samma grund kuid ([kuid2:]######.######[.#]).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-15 klockan 18:46.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 18:56   #35
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Hej!
Ledsen för stora bilderna.
Här kommer den lilla bilden
Anys: Menar du att man ska ta bort alla svenolofs saker?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screen04.jpg (129.9 KB, 370 visningar)

Senast redigerad av Rc611 den 2011-08-15 klockan 18:58.
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-15, 19:06   #36
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Hej!
Ledsen för stora bilderna.
Här kommer den lilla bilden
Anys: Menar du att man ska ta bort alla svenolofs saker?
Nu ser jag anledningen till dina problem. Du har många objekt som inte är sparade (öppna för redigering). Det är alla objekt som är markerade med fet hammare/skiftnyckel.
Åtgärd. Välj fliken Open for Edit. Tryck Ctrl+A för att välja alla objekt. Tryck Ctrl+M för att bekräfta (commit).

EDIT: Gör dessutom som följer.
1. Radera Osynlig Master 3.10.
2. Installera om grundskripten Svenskt Signalsystem.
3. Upprepa ovanstående Åtgärd.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-15 klockan 19:23.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 17:51   #37
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question En fråga om vägskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Om någon/några av er har ett fungerande STW vägskydd och ett fungerande signalsystem och är intresserade av att testa nästa version av signalsystemet, så sänd ett PM till mig.

Det ni ska testa är följande scenario. Hur uppför sig en huvudsignal mot nästa huvudsignal när det finns ett vägskydd mellan dessa huvudsignaler?
En fråga till er som använder STW vägskydd. Tycker ni att det nya signalsystemet ska vara anpassat/kompatibelt med STW vägskydd?

Det kommer att finnas vägskydd i det nya signalsystemet, men jag tänker på er som tycker att STW vägskydd fungerar bra, för era behov.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 18:54   #38
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
En fråga till er som använder STW vägskydd. Tycker ni att det nya signalsystemet ska vara anpassat/kompatibelt med STW vägskydd?

Det kommer att finnas vägskydd i det nya signalsystemet, men jag tänker på er som tycker att STW vägskydd fungerar bra, för era behov.
Jaha, vad ska man svara på detta, har ingenting att jämnföra med, förutom dom gamla fasta övergångarna.

För mig, så fungerar STW:s vägskydd rätt hyfsat och i nuläget har jag inte sett något som är bättre och som är anpassat för oss. Men om du har ett fungerande vägskydd i det nya systemet som är verklighets liknande, så duger det lika gott för mig, om det fungerar på likvärdigt sett som STW:s med fristående bommar, signaler m.m. som det är i nuläget.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 19:55   #39
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Tycker oxå att STW:s vägskydd funkar bra, med vettiga objekt (utseendemässigt), och lätt att "ställa in".
Så jag svarar ja, på frågan om en anpassning av det nya signalsystemet.
Om det nu inte innebär ett hiskeligt hästjobb att få till förstås.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:01   #40
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Jaha, vad ska man svara på detta, har ingenting att jämnföra med, förutom dom gamla fasta övergångarna.

För mig, så fungerar STW:s vägskydd rätt hyfsat och i nuläget har jag inte sett något som är bättre och som är anpassat för oss. Men om du har ett fungerande vägskydd i det nya systemet som är verklighets liknande, så duger det lika gott för mig, om det fungerar på likvärdigt sett som STW:s med fristående bommar, signaler m.m. som det är i nuläget.
Det "inbyggda" vägskyddet i systemet kommer att fungera på liknande sätt som STW vägskydd, bortsett från en del komponenter.

Funktionen kommer att ligga i själva V-signalen, så kopplingen till övriga objekt via bestämda namn och en logikenhet är inte nödvändig. Grundprincipen är enkel. Man placerar ut en v-signal i vardera riktningen (och namnger den efter signalsystemets praxis), före vägövergången. Sen ställer man in några egenskaper för v-signalerna, och vägskyddets grundfunktion är färdigt. Sen kan man lägga till fristående objekt såsom signaler för biltrafik, bommar etc. efter behov.

Men det hindrar inte att STW's vägskydd fortfarande kan användas, om det finns en sådan önskan från er. Jag kommer inte att modifiera STW vägskydd på något vis, utan det jag gör är en anpassning i mitt signalsystem till STW vägskydd. Detta blir helt osynligt för er. Obs dock, att det inte går att kombinera de olika vägskydden i ett och samma vägskydd. Dom är helt separerade från varandra.

Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:13   #41
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Instämmer med Bengan.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:48   #42
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Med min kännedom om Svenolovs kapacitet så skulle jag spontant rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet. Inte för att jag begriper särskilt mycket av allt detta men Svenolovs omdöme har jag lärt mig lita på!

Till alla er som lyckats med STWs vägskydd får jag väl dra till med Niccolo Machiavelli igen:
"Inget är så svårt att genomföra, och så osäkert i framgång, som att införa en ny tingens ordning - man får endast ljumma anhängare i dom som kan tänkas anamma det nya och dödsfiender i dom som vill bli kvar vid det gamla" - 1400-talet mina vänner!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:52   #43
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Jag rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet

mvh
gubben50
---------
John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:11   #44
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

"Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?"

Om detta är alternativet.
Så kommer nog jag, att köra på med det nya systemet, för att slippa strulet med AI-trafiken.

EDIT: Tänkte nog fel här. Antar att du är ute efter, att anpassa STW:s vägskydd i ditt nya system, så att strulet med linje/block sträckor uteblir.

Jaja, huvudsaken är att det finns ett helt realistiskt fungerande vägskydd för min del. Sen om det är nytt eller STW:s gamla, spelar ingen större roll för mig.

EDIT igen: Kom på en nackdel med STW:s vägskydd, som jag har retat mig lite på. Det är själva namngivningen, bara 3 bokstäver t.ex. abc. Vid flera övergångar på samma station, då går det inte att använda samma trafikplatssignatur. Så om det nya systemet har större täckning som t.ex. abc 001, abc 002 o.s.v. så finns det ingen tvekan, vad jag kommer att använda istället.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-08-16 klockan 21:32.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:59   #45
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tycker oxå att STW:s vägskydd funkar bra, med vettiga objekt (utseendemässigt), och lätt att "ställa in".
Så jag svarar ja, på frågan om en anpassning av det nya signalsystemet.
Om det nu inte innebär ett hiskeligt hästjobb att få till förstås.
Nej, det innebär inte ett hiskeligt hästjobb, det är bara det att anpassningen kommer att påverka kommande funktioner. Om jag inte inför denna anpassning nu, så blir det förmodligen omöjligt i framtiden att försöka anpassa STW vägskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Med min kännedom om Svenolovs kapacitet så skulle jag spontant rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet. Inte för att jag begriper särskilt mycket av allt detta men Svenolovs omdöme har jag lärt mig lita på!

Till alla er som lyckats med STWs vägskydd får jag väl dra till med Niccolo Machiavelli igen:
"Inget är så svårt att genomföra, och så osäkert i framgång, som att införa en ny tingens ordning - man får endast ljumma anhängare i dom som kan tänkas anamma det nya och dödsfiender i dom som vill bli kvar vid det gamla" - 1400-talet mina vänner!
Det svaret gillar jag, det ger mig fria händer.

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Jag rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet

mvh
gubben50
---------
John
Ett nytt vägskydd kommer oavsett. Frågan är om STW vägskydd ska fungera i fortsättningen, också?

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
"Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?"

Om detta är alternativet.
Så kommer nog jag, att köra på med det nya systemet, för att slippa strulet med AI-trafiken.

EDIT: Tänkte nog fel här. Antar att du är ute efter, att anpassa STW:s vägskydd i ditt nya system, så att strulet med linje/block sträckor uteblir.

Jaja, huvudsaken är att det finns ett helt realistiskt fungerande vägskydd för min del. Sen om det är nytt eller STW:s gamla, spelar ingen större roll för mig.

EDIT igen: Kom på en nackdel med STW:s vägskydd, som jag har retat mig lite på. Det är själva namngivningen, bara 3 bokstäver t.ex. abc. Vid flera övergångar på samma station, då går det inte att använda samma trafikplatssignatur. Så om det nya systemet har större täckning som t.ex. abc 001, abc 002 o.s.v. så finns det ingen tvekan, vad jag kommer att använda istället.
Som jag svarade gubben50, ovan. Ett nytt skydd kommer oavsett. Och det har små likheter, användarmässigt, med STW's system.

Frågan var alltså om ni förväntar er att STW's system ska fungera i framtiden tillsammans med det nya signalsystemet? Några tycker det och det räcker för mig. Jag gör denna anpassning nu, för att slippa framtida problem när någon ställer frågan varför inte STW vägskydd fungerar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-16 klockan 22:03.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009