Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-09, 22:29   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Bruna ellok! Uppdatering????

Det finns en mängd gamla fina svenska el-lok från STW o.a. Gemensamt är att dom saknar genombrutna fönster, och behöver snyggare texturer på boggier och framför allt vettiga hytter. Jag och Ekan har väl försett de flesta med STL-koppel men det finns mycket kvar att göra om man vill och har lust. Dessa gamla kämpar tycker jag vore värda en renässans! Hytter och genombrutna fönster kan jag nog ordna vad det lider, boggier vet jag vissa som kan fixa????

Är detta intressant eller skall vi ta till Törnrosa igen och vänta 100 år till på Prinsen?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120309_0000.jpg (138.0 KB, 206 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 22:37   #2
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Vore trevligt med en uppdatering av dem.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 22:46   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Kan bara säga detsamma som Micke.
Dom har väl 10 år på nacken nu, så helt fel känns det inte.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 22:50   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Dessa modeller är ju en del av den svenska trainz historien! Jag tycker verkligen att dom skulle förtjäna en upprustning av en av de bästa trainz byggarna som jag känner till! Då menar jag dig LAn!

Jag är mycket intresserad av att se en updatering av dessa kämpar!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 22:54   #5
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Jo det skulle vara kul om dessa gamla "trainz kämpar" fick sig en uppfräschning. För om jag har förstått detta rätt så är dessa modeller rätt så gamla.
Även X2.an och 80-talsvagnarna är rätt gamla, men om det skulle vara möjligt att fräscha upp dessa modeller det vet jag inte?

Men en sak är säker, dessa modeller har betytt mycket för svensk tåg sim.
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 23:24   #6
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Ja gärna Lan...

vi i Stina-konsortsiumet.. är "kära" i denna era.. och i dessa lok.. så vi hoppar jämfota om detta sker...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 23:39   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Visst skulle det sitta fint med en uppdatering av dessa! Fast vissa (tex Hg) har ju redan väldigt fina hytter, men som tyvärr ej är körbara från (utom med tangentbord då)... Hg är dessutom en riktigt fin modell! Dessutom ser dem väldigt fina ut med dem texturerna ekan har försett dem med! Men lite uppdatering skulle man inte klaga på!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 23:47   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Kul att så många "tände" på denna idé. Detta var en tid då svensk lok-konstruktion stod på toppen, långt innan Traxx, Bombardier, Alstrom m.fl. invaderade landet. Dessa gamla lok gick i regn och snö, troget och utan klagan! Vad har vi idag - vid minsta nederbörd???

Vi får väl köra ett s.k. "joint venture" så får vi se vart det leder???

__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 23:57   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kul att så många "tände" på denna idé. Detta var en tid då svensk lok-konstruktion stod på toppen, långt innan Traxx, Bombardier, Alstrom m.fl. invaderade landet. Dessa gamla lok gick i regn och snö, troget och utan klagan! Vad har vi idag - vid minsta nederbörd???

Vi får väl köra ett s.k. "joint venture" så får vi se vart det leder???

Brunlok = kvalitet.
Detta projekt låter bra!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 01:35   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Låter ju riktigt intressant det här .
Då kanske man kan släppa taget om USA ett tag .
Faktum är, att jag faktiskt har förbättrat (tycker jag i.a.f, haha) så gott som alla texturer på dom flesta lok oxå, så dom kanske kan komma till användning om det här blir verklighet!!??
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 02:33   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Låter ju riktigt intressant det här .
Då kanske man kan släppa taget om USA ett tag .
Faktum är, att jag faktiskt har förbättrat (tycker jag i.a.f, haha) så gott som alla texturer på dom flesta lok oxå, så dom kanske kan komma till användning om det här blir verklighet!!??
Oja, här måste jag helt klart hålla med! Du har gjort så loken nästan ser nya (hmm.... gamla lok men ser ut som nya... ) ut med dina texturer. Dem ser dem alltid riktigt professionella ut. Men en fråga till lennart; om det bli verklighet detta, blir dem som med Y7an, en ombyggnad av lokkalles modell, eller helt "nybyggda" lok? Är riktigt intressant att följa dina arbeten så!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 03:23   #12
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Oja, här måste jag helt klart hålla med! Du har gjort så loken nästan ser nya (hmm.... gamla lok men ser ut som nya... ) ut med dina texturer. Dem ser dem alltid riktigt professionella ut.
Tack Jockes .
Jag vill inte låta skrytig, men jag har förbättrat texturerna på dom lok som jag redan har målat om alltså (fast inte "hunnit" släppt än), så dom nya (ifall det blir något av 'ett) blir strået bättre isåfall .
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-03-10 klockan 03:42.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 11:34   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tack Jockes .
Jag vill inte låta skrytig, men jag har förbättrat texturerna på dom lok som jag redan har målat om alltså (fast inte "hunnit" släppt än), så dom nya (ifall det blir något av 'ett) blir strået bättre isåfall .
Va? Har du förbättrat mina texturer, eller rättare sagt gjort egna som är bättre? Hur är det möjligt Ekan? Ekan, det där är mina barn. Mina små gullegrisar. Ska du göra mig barnlös? Nej, jag tror jag får ta två Valium och lugna nerverna.

När det gäller Lan så håller jag med. En ny modell vore inte fel. Jag har försökt få loss modellerna Mats gjorde år 2000 men jag har inte lyckats få tag på honom. Tanken var att jag (eller någon) skulle förbättrat dom till 10-årsjubiléet i Februari förra året. Synd att det sprack.

Det är som jag brukar säga att den som väntar på något gott får aldrig någonting.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 21:57   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Va? Har du förbättrat mina texturer, eller rättare sagt gjort egna som är bättre? Hur är det möjligt Ekan? Ekan, det där är mina barn. Mina små gullegrisar. Ska du göra mig barnlös? Nej, jag tror jag får ta två Valium och lugna nerverna.

När det gäller Lan så håller jag med. En ny modell vore inte fel. Jag har försökt få loss modellerna Mats gjorde år 2000 men jag har inte lyckats få tag på honom. Tanken var att jag (eller någon) skulle förbättrat dom till 10-årsjubiléet i Februari förra året. Synd att det sprack.

Det är som jag brukar säga att den som väntar på något gott får aldrig någonting.
Janne, dina orginaltexturer vågar man inte röra, dom är ju dina "patent", hehe.
Mina texturer är ju liiite fusk med myyycke' fototexture (hehe), men om dom är något bättre för det, det vet jag inte .

Men om jag ska vara lite seriös, så dom förbättringarna jag babblar om, gäller mina texturer på bl.a F-loket, och texturerna till Da (+ några till ), dom har jag fixat å justerat massor av fel å missar på, så dom börjar väl se skapliga ut nu .
Sen har jag väl varit på bruna Dm/Dm3:an oxå (en Dm färgade av sej i grön oxå [NSB El 12]), men vi får väl se om det blir några nya modeller som man kan tapetsera dom texturerna på .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-08, 00:41   #15
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Janne, dina orginaltexturer vågar man inte röra, dom är ju dina "patent", hehe.
Mina texturer är ju liiite fusk med myyycke' fototexture (hehe), men om dom är något bättre för det, det vet jag inte .

Men om jag ska vara lite seriös, så dom förbättringarna jag babblar om, gäller mina texturer på bl.a F-loket, och texturerna till Da (+ några till ), dom har jag fixat å justerat massor av fel å missar på, så dom börjar väl se skapliga ut nu .
Sen har jag väl varit på bruna Dm/Dm3:an oxå (en Dm färgade av sej i grön oxå [NSB El 12]), men vi får väl se om det blir några nya modeller som man kan tapetsera dom texturerna på .
Bra att du tog det som ett skämt (med en liten gnutta allvar i).

Menar du att du ersätter mitt mästerverk med en fototextur? Dm3? Nu måste jag ta två valium, kanske tre. Luktsalt får tas fram också. Ska det hålla på så här får jag skriva in mig på psyk.

Skämt åsido, du gör ett jättebra jobb och tack för din hjälp så att jag fick in min vagn i TS2010/12. Ovärderligt.

Det är självklart att du sätta på de texturer du vill ha. Själv gillar jag de där texturerna som man ritar i något ritprogram. Vad gillar du?
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009