Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-19, 21:25   #46
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Jag har märkt att mellan V-signalen och den punkt där länkarna för V-försignalen sitter går det inte att placera några andra signaler. Då störs dessa av varandra och bommarna fälls inte när de ska. Är det här något ni känner till?

Hur som helst, tack för ett superbt arbete!
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 20:13   #47
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Jag har märkt att mellan V-signalen och den punkt där länkarna för V-försignalen sitter går det inte att placera några andra signaler. Då störs dessa av varandra och bommarna fälls inte när de ska. Är det här något ni känner till?

Hur som helst, tack för ett superbt arbete!
Jodå, det är ett känt problem.
Å andra sidan ska det normalt sett inte finnas några andra signaler därimellan.
Skulle tåget få stopp i en sådan signal skulle det hålla vägkorsningen stängd i onödan.
Kommande uppdatering av signalskripten ska dock lösa detta lilla problem.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 20:19   #48
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Men, nu funkade det helt plötsligt

Vad konstigt.. Hoppas felet inte kommer tillbaka
Jag har på en väldigt enkel testrutt satt upp signalering av två spår som går ihop till ett.
Rakspåret har en H2 och kurvspåret en H3, sedan på den fortsatta linjen finns två H4 efter varandra.
Allt fungerar precis som det ska och signalerna slår om till rött först när loket passerar baslänken.

Var ovanstående utrop bekräftat att det nu fungerar?
Du nämnde också att du fick samma problem på Swens testrutt.
Om problemet är kvar kan du nämna exakt var på testrutten som
det uppstår och vad du gör när det inträffar?

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 14:02   #49
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej

Tänkte bara göra ett inhopp här med några länkar till svenska signalsidor om någon är intresserad.

http://www.artech.se/~krijoh/signaler.html

http://faktabanken.nu/

Ja det var vad jag hade, trodde att jag hade fler, får tydligen uppdatera länkarkivet. Nåja, kanske någon har någon nytta av dessa sidor.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 20:44   #50
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Nu finns en uppdaterad manual med beskrivningar även på svenska att hämta hem i downloads tråden.
Hoppas jag att fler ska våga sig på att använda signalerna.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 23:47   #51
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har äntligen fått tag i en bärbar dator som skall kunna klara Railworks hjälpligt. jag skall försöka installera signalerna så fort jag får lite tid över. Manualen är riktigt bra men jag skulle vilja installationen beskriven också i den.....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 11:03   #52
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det ska nog gå att ordna det.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 14:09   #53
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej!
Först vill jag passa på att tacka för dessa signaler. De är väldigt snygga och behövdes verkligen. Men jag har ett par problem.

När jag placerar ett tåg i ett block och startar scenariot så visar signalerna in till detta block grönt, trots att mitt tåg finns där. Det verkar som om tåget måste passera en signal någonstans innan det "syns". Är detta något som beror på signalerna i sig och därmed kan ordnas till, eller beror det på begränsningar inom RW?
Alla tåg måste ju starta någonstans, och det spelar ingen roll om jag står på ett sidospår på en station eller ute på linjen. Signalerna mot mitt tåg (och även mot AI-tåg) visar grönt.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-07-18 klockan 14:11.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 23:19   #54
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Signalerna ska bli informerade vid start av ett scenario om det finns några tåg på sträckan så att de visar rätt signalbild.
Frågan är om du har sparat och startat om scenariot utifrån menyn med de olika scenarior som finns eller om du bara har växlat imellen inne i editorn?
Det är endast när scenariot laddas från början som signalerna initieras om jag har förstått rätt hur det fungerar.
Om det inte fungerar då heller får jag undersöka saken närmare för meningen är att det ska fungera.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 00:42   #55
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Signalerna ska bli informerade vid start av ett scenario om det finns några tåg på sträckan så att de visar rätt signalbild.
Frågan är om du har sparat och startat om scenariot utifrån menyn med de olika scenarior som finns eller om du bara har växlat imellen inne i editorn?
Det är endast när scenariot laddas från början som signalerna initieras om jag har förstått rätt hur det fungerar.
Om det inte fungerar då heller får jag undersöka saken närmare för meningen är att det ska fungera.

/Anders
Du har med största sannolikhet gjort rätt, och meningen är att det ska fungera. Du behöver inte undersöka detta närmare, för det är precis så klarerare/signalsystemet fungerar i RW. Allt initieras i början av ett scenario, och förblir statiskt under hela sessionen oavsett vad som händer längre fram i scenariot. Jag har påpekat detta i en annan tråd.

Och till dig MatsH, AI-tågen kan inte läsa signalernas aspekt RW, och då ligger det också nära till hands att misstänka att signalerna inte heller kan se AI-tågen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 01:02   #56
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Signalerna ska bli informerade vid start av ett scenario om det finns några tåg på sträckan så att de visar rätt signalbild.
Frågan är om du har sparat och startat om scenariot utifrån menyn med de olika scenarior som finns eller om du bara har växlat imellen inne i editorn?
Det är endast när scenariot laddas från början som signalerna initieras om jag har förstått rätt hur det fungerar.
Om det inte fungerar då heller får jag undersöka saken närmare för meningen är att det ska fungera.

/Anders
Tack för svaret Anders.
Jo, jag har märkt att saker och ting inte fungerar riktigt när man startar från editorn. Bl.a. så blinkar signalerna dubbelt så fort. Så när jag testat detta så har jag gått tillbaka till menyn och startat därifrån.

Jag vet inte om det spelar någon roll att jag använder "Free roam scenario"? Jag har inte lyckats lista ut hur man skapar ett eget scenario. Tycker att jag gör rätt när jag placerar en "Standard scenario marker" och namnger den, men när jag startar mitt scenario så kommer det upp en ruta som heter "Scenario failed to load" och som det står "Missing scenario name" i. Nåja, det är ett annat problem.

Jag bifogar en bild på mitt enkla testspår. Som du kan se så visar signalen grönt trots att Rc4 1173 står bortanför den. Om jag smyger fram och passerar signalen med Rc6 1397 så slår den om till rött. När jag sedan backar tillbaka så blir den grön igen.
Signalen med baksidan hitåt visar också grönt från början, men efter att ha utfört min lilla fram/back-manöver så visar den rött, precis som den ska.

Ledsen om jag ställer till besvär för dig. Jag hoppas att det bara är jag som har missat något här.

mvh .... Mats

EDIT: Problemet löst. Se två poster ner.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signaltest_0718.jpg (205.6 KB, 177 visningar)
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-07-19 klockan 01:25. Anledning: Insåg mitt misstag tillslut
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 01:16   #57
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Har du testat att köra fram det andra loket en bit och se om signalen slår om när det börjar röra sig?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 01:24   #58
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Har du testat att köra fram det andra loket en bit och se om signalen slår om när det börjar röra sig?
Ja, det har jag också provat, den slår inte om förrän loket kommer fram till signalen. Men jag kom just på vad jag gjort fel.
Jag har inte inaktiverat länk 1 genom att placera den bakom baslänken.

Ledsen att jag skapat huvudbry i onödan. När det gäller manualen så har jag tydligen "Läst men inte förstått". Bara att börja om från början igen.

Tack och god natt .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 14:46   #59
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Detta var intressant, visste inte att det kunde uppstå sådana problem om länkarna placerades fel. Något jag bör ta med i manualen.

Att signalen är grön inledningsvis tyder på att den inte känner till det lok som står där.
När du rör dig framåt förbi signalen passerar du länken och då vet signalen om ditt lok och kan hålla reda på det.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 15:24   #60
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Nu har jag problem igen.. Detta har funkat förut men när jag ska placera ut hastighetstavlor nu och ska ändra texten så står det bara "change numbers" på skylten. Se bild.

Vad är fel?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hjhj.JPG (131.9 KB, 131 visningar)
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009