Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 21:05   #31
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hallå,
jag är rädd att Jannes (i och för sig förträffliga Trä-D men gammal) inte kommer att göra dessa fantastiska vagnar rättvisa! Finns det möjlighet att "frächa" upp Jannes modell?

Teakfreaken:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 21:17   #32
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag får ju faktiskt hålla med, även om dom är riktigt fina så är dom ju lite föråldrade jämfört med vad som kan framställas med dagens teknik, men hur som helst går det ju inte att fräscha upp utan 3d filen och jag misstänker att den kan vara svår att få tag på efter så många år.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 21:20   #33
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Thanks och tack allesammans! Kul att se hur många som sitter och väntar där ute!

Lan: Modellen är det MatsS (fd emges) som har gjort och det är han som har .3dsmax filerna. Han är tyvärr inaktiv (tillfälligt?). Har försökt att skicka honom mail ang andra saker, men man han har inte svarat, inte ens på Jannes mail.

Själv tycker jag att texturerna är så fantastiska i säg att den lite halvtaskiga modellen (säkert något fantastiskt på sin tid) inte gör någonting. Förresten, fanns inte de nya texturerna till D-loket att ladda ned? Eller är det fortfarande bara jag och Ekan som har dem? Hittar bara de gamla texturerna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 21:30   #34
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Känner ett behov att förklara vad jag menar:
Laddar upp tre bilder på de versioner som finnas av Trä-D (Dg och 2 st Du). Vad jag menar är: Kan man förbättra boggier - underrede, fönster( genomskinliga) och förarhytt.
Hoppas nu inte Janne tar illa upp, men åren har ju gått sen dessa fantastiska modeller presenterades. Frågan är om Janne har något emot att någon "up-to-datar" hans lok, och om han har kvar det som behövs och är villig att dela med sig?

Jag är villig att hjälpa till med detta för Trä-D var ett av mina älsklingslok (50-talsnörd).

Hör av er med synpunkter!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100119_0002.jpg (103.9 KB, 407 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100119_0003.jpg (111.4 KB, 407 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100119_0004.jpg (100.1 KB, 406 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 21:31   #35
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Mycket snyggt korvtiger!
Vilket program använder du och vet du om det gå använda sig av Solidworks när man bygger till Trainz?
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 17:13   #36
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag använder Blender (just nu version 2.49a).
Det går att använda Solidworks, eller vilket annat 3D-program som helst bara att det går att exportera och importera till Blender därifrån du sedan kan exportera till .im format. Du måste dock lära dig grunderna i Blender så att du kan sätta ut attachments (emptys) samt kanske länkande och animering om sådant förstörs när man kör in det i Blender. (Ev, kan man importera till 3dsmax och exportera till trainz därifrån, men det förutsätter att man har 3Dsmax och det kostar en hel del.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 02:57   #37
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Thanks och tack allesammans! Kul att se hur många som sitter och väntar där ute!

Lan: Modellen är det MatsS (fd emges) som har gjort och det är han som har .3dsmax filerna. Han är tyvärr inaktiv (tillfälligt?). Har försökt att skicka honom mail ang andra saker, men man han har inte svarat, inte ens på Jannes mail.

Själv tycker jag att texturerna är så fantastiska i säg att den lite halvtaskiga modellen (säkert något fantastiskt på sin tid) inte gör någonting. Förresten, fanns inte de nya texturerna till D-loket att ladda ned? Eller är det fortfarande bara jag och Ekan som har dem? Hittar bara de gamla texturerna.
Texturena är fortfarande att betrakta som beta. De måste omarbetas för att slippa få tydliga upprepningar i mönstret när man förlänger texturerna för t ex vagnar. Jag tar det på mig.

Loken var väl tänkta att släppas till allmänheten men hittills är det bara nära och kära som fått dem att leka med. Detsamma gäller de fem U-loken med nya texturer.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 03:06   #38
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Känner ett behov att förklara vad jag menar:
Laddar upp tre bilder på de versioner som finnas av Trä-D (Dg och 2 st Du). Vad jag menar är: Kan man förbättra boggier - underrede, fönster( genomskinliga) och förarhytt.
Hoppas nu inte Janne tar illa upp, men åren har ju gått sen dessa fantastiska modeller presenterades. Frågan är om Janne har något emot att någon "up-to-datar" hans lok, och om han har kvar det som behövs och är villig att dela med sig?

Jag är villig att hjälpa till med detta för Trä-D var ett av mina älsklingslok (50-talsnörd).

Hör av er med synpunkter!
Jag gör bara texturer. Det är Mats som gjort modellerna. Att de ser lite enkla ut idag beror helt på att vi var tvugna att hålla nere polygonantalet 2001 när loken togs fram för SP3 och UTC.

Modellerna borde gå att bygga vidare på men då måste vi kontakta Mats för att fråga om han vill ställa modellerna till ananns förfogande.

Det är bra att du väcker frågan till liv. Dagens simulatorer "kräver" mer detaljerade modeller. Det är bl a därför jag modifierat texturerna. Texturer är det enda jag kan.

Jag är mycket imponerad av vad du och "korven" har tagit fram, och fort går det för er också.

D-loken har alltid varit mina favoriter. Mats sa en gång att ett lok måste alltid uppfylla två kriterier för att få kallas lok. De måste vara målade med SJ RÖD 92 och de måste ha koppelstänger. Han har så rätt så.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:21   #39
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag använder Blender (just nu version 2.49a).
Det går att använda Solidworks, eller vilket annat 3D-program som helst bara att det går att exportera och importera till Blender därifrån du sedan kan exportera till .im format. Du måste dock lära dig grunderna i Blender så att du kan sätta ut attachments (emptys) samt kanske länkande och animering om sådant förstörs när man kör in det i Blender. (Ev, kan man importera till 3dsmax och exportera till trainz därifrån, men det förutsätter att man har 3Dsmax och det kostar en hel del.)
Kan man kolla upp någon stannas om det går att importera till Blender, eller är det bara å testa å se om det går?
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 13:02   #40
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Hittade en sämre bild, tagen i Gävle förra året.

Kanske någon liten detalj, flyter fram.

Hittade en dålig bild till.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSCN3258.jpg (285.1 KB, 264 visningar)
Filtyp: jpg DSCN3259.JPG (246.8 KB, 261 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2010-03-01 klockan 13:45. Anledning: Hittade en bild till.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 13:54   #41
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Hittade även riktig skitbild.
Om du nu skulle vilja vara elakare än Lennart.
Han vill ju, att vi ska skita ner oss ordentligt med sotningsluckan på F-loket.
Det här kan bli ett strå vassare. Vi får skura muggen, med tandborste, vid urspårning, innan vi kan köra vidare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSCN3246.jpg (289.1 KB, 325 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2010-03-01 klockan 13:55. Anledning: Glömde bild.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 19:34   #42
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Oj oj oj! Kan lova att detta är bilder jag kommer att ha nytta av!
Bild med den vinkeln som den fösta bilden har, har jag letat efter länge!
Du har händelsevis inte flera bilder på toaletten eller inuti någon av vagnarna?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 21:03   #43
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

I eftermiddags så rullade verkstadskillarna ut den första prototyp boggien av modell -07 som de tillverkat.


Boggie modell 1907, Fejkskuggorna kommer att se bättre ut när korgen kommer på plats.

Har inte byggt mycket på länge, haft lite tid och mycket av den tiden jag hade gick åt till Lans olika projekt och signal- och spårspärrspaketet, men nu när Lan är i Thailand så kan man få andas lite och bygga igen.
Som ni ser så har jag lyckats få in boggien i Trainz och det är väl ungefär vad jag åstadkommit sedan sist.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 08:08   #44
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I eftermiddags så rullade verkstadskillarna ut den första prototyp boggien av modell -07 som de tillverkat.
Som ni ser så har jag lyckats få in boggien i Trainz och det är väl ungefär vad jag åstadkommit sedan sist.
Det är ju en grundförutsättning för att få vagnen att rulla i Trainz, att den har hjul, så det är väl inte så illa .

Säger som jag har sagt tidigare, tålamodet är låååångt när man väntar på sådanahär godsaker.

Föresten, vad är det för trevliga farbröder som står vid boggien?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 10:44   #45
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det är två engelska snubbar som jag hyrde in. De heter GWR steam driver och GWR steam fireman och finns på DLS, gjorda av skipper1945.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009