Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-31, 18:36   #16
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag menar så här att om man har dubbelspår och sen kommer enkelspår... då väntar den andra tills det andra tåget har åkt förbi enkelspåret då kan det andra köra iväg och så vidare... Förstår du?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 18:47   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TriQz
Jag menar så här att om man har dubbelspår och sen kommer enkelspår... då väntar den andra tills det andra tåget har åkt förbi enkelspåret då kan det andra köra iväg och så vidare... Förstår du?
Ja, det är ju precis vad regeln gör egentligen. Du kan få den funktionen om du vill, med rätt placering av signaler och trigger.

Men den ursprungliga funktionen bygger på att den som kommer först till en mötesplats måste vänta in den andra. Det du beskriver låter mera som att du inte behöver någon mötes-regel för det du vill göra.

Om du har infart och utfartsignaler korrekt placerade och körvägen ligger på "enkelspåret" och det andra tåget kommer från motsatt håll på "sidospåret" så måste det tåget stanna för röd signal. Det ger sig självt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-31 klockan 20:03.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 20:05   #18
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Exakt!! Tågen stannar på röd nu!!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 21:11   #19
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Man kan alltså inte ha utfartssignaler ute på linjen s.a.s, så att tågen ändå håller sig på "sidan" vid stationer!? På riktigt vet jag att det finns signaler innanför växlarna som talar om om växlarna ligger i "kör" och sedan utfartssignal ute på linjen mot nästa station.
Något som inte funkar med denna verkar det som, tåget stannar vid signalen ute "på linjen" istället.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 21:02   #20
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag tror att du ska ha växlarna lite bakom själva singnalerna lr vad menar du?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 21:08   #21
jonni
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: ytterby
Inlägg: 86
Standard

Tack så mycket Svenolov för ditt svar, det har klarnat nu.

Mvh Jonni
jonni besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 22:04   #22
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag har fortfarande inte förstått vad triggers gör för jobb?? Kan någon förklara vad de gör för jobb!!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 11:48   #23
jonni
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: ytterby
Inlägg: 86
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TriQz
Jag har fortfarande inte förstått vad triggers gör för jobb?? Kan någon förklara vad de gör för jobb!!
Dom är som en kontakt (Strömbrytare).

Mvh Jonni
jonni besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:37   #24
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vfb420B. Jag tror jag förstår hur du menar. Du vill att tåget stannar före växeln innan den åker ut på enkelspåret men att 'utfartssignalen' ligger efter växeln på enkelspåret. problemet blir då att tåget ibland kör fram till signalen och alltså förbi växeln. Där står den ju inte bra. Nu är jag ingen expert på trainz men i microsofts tågsimulator finns det en svensk signal som kallas för 'mellansignal'. Denna finns före växeln och visar endast grönt när även signalen efter växeln visas grönt. Då stannar tåget före växeln vid första signalen. Andra signalen (på enkelspåret) visar grönt när linjen är fri till nästa signal och först då kan första mellansignalen visa grönt.

Finns motsvarande 'mellansignal' i Trainz?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 20:18   #25
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
Vfb420B. Jag tror jag förstår hur du menar. Du vill att tåget stannar före växeln innan den åker ut på enkelspåret men att 'utfartssignalen' ligger efter växeln på enkelspåret. problemet blir då att tåget ibland kör fram till signalen och alltså förbi växeln. Där står den ju inte bra. Nu är jag ingen expert på trainz men i microsofts tågsimulator finns det en svensk signal som kallas för 'mellansignal'. Denna finns före växeln och visar endast grönt när även signalen efter växeln visas grönt. Då stannar tåget före växeln vid första signalen. Andra signalen (på enkelspåret) visar grönt när linjen är fri till nästa signal och först då kan första mellansignalen visa grönt.

Finns motsvarande 'mellansignal' i Trainz?
Hej Hans!
Nej, någon mellansignal finns tyvärr inte till Trainz. Åtminstånde inte någon svensk. Det är blocksignal och infartssignal som gäller. Jag har helt enkelt skippat utfartssignalen på mina banor för att få AI-trafiken att flyta.
Här finns lite mer info om de svenska signalerna:http://www.stw.se/tutorials/signals/...al_Swesig.html

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009