Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-04, 21:34   #1
trainfan
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: kristinehamn
Inlägg: 14
Standard körtider för bussförare ???

jag undrar hur lång ett kör pass på läns bussarna man kan ha
trainfan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 11:54   #2
kpf93
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 71
Standard

Vet inte, men tror det är så i hela landet att man får köra max 5 timmar på en dag.
kpf93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 12:28   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 14:07   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför
Plus att det finns delade pass.
Man kör under rusningstrafik för & eftermiddag och är ledig 3½ till 5½ timme mitt under dagen. Dessa lediga timmar, räknas ej in i arbetstiden.
Så man kan börja t.ex. 05:00 och sluta första delen 09:30 och börja andra delen 14:00 och sluta 18:30 = ett omlopp från start till slut på 13½ timme, men du får bara betalt för 9 timmar.

Omloppstiden låg på 14 timmar tidigare. Men efter sista strejken, så kortades omloppstiden ner till 13½ timme.

Detta har arbetsgivarna kringgott, genom att låta oss börja på ett ställe och sluta på ett annat.

T.ex. du börjar i garaget tidigt på morgonen och måste ta bilen dit, sen slutar du och blir avlöst 2-3 mil därifrån. Då är du tvungen, att åka kommunalt tillbaka till garaget för att hämta bilen och detta kanske tar 1½ timme. Så istället för att ha kortat ned omloppstiden från 14 timmar till 13½ timme, så har dom i princip förlängt den med 1 timme istället till 15 timmar i omlopp. 5:00 - 20:00 med restiden tillbaka till startpunkten.

Så det kokar riktigt, riktigt ordentligt, på dom flesta garagen och vilda strejker har varit på G länge. Frågan är bara, när bomben går av och trafiken står still igen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 18:44   #5
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist:
Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila.
Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar.

Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv.

Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck.

//Daniel - yrkeschaufför
Sedan glömde du en annan jobbig undantagsregel. Du kan förlänga körtiden med en timma två gånger i veckan men den vilan du skulla ha haft då måste du ta igen inom lopper av tre veckor om jag inte missminner mig. Det är en heövetes massa regler som sagt!:P
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 23:52   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared Visa inlägg
Sedan glömde du en annan jobbig undantagsregel. Du kan förlänga körtiden med en timma två gånger i veckan men den vilan du skulla ha haft då måste du ta igen inom lopper av tre veckor om jag inte missminner mig. Det är en heövetes massa regler som sagt!:P
Och likt förbannat misstog du dig där, så att dra in undantagsregler är lika bra att undvika.

Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan.

Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila.

Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här..

Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 11:43   #7
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Och likt förbannat misstog du dig där, så att dra in undantagsregler är lika bra att undvika.

Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan.

Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila.

Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här..

Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv!
Visst fan, det var så det var! Det är inte lätt med kör och vilo tider. Men ändå är det ingen som bryr sig:P. De flesta brukar bara tuta och köra och ta sin rast när färdskrivaren piper till.
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 18:12   #8
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared Visa inlägg
Men ändå är det ingen som bryr sig:P. De flesta brukar bara tuta och köra och ta sin rast när färdskrivaren piper till.
Transportstyrelsen ska snart ta över ansvaret för att revidera körtider från polisen. På sikt vill de ha in alla data från digitala färdskrivare och förarkort regelbundet, dvs de kommer att låta en dator kolla all körning som öht görs i landet på bilar med digital skrivare, och då måste man ha örnkoll för att inte åka på böter.

Gäller förstås bara svenska förare och åkerier. Som vanligt kan utländska åkerier som Frode Laursen göra precis hur de vill medan polis och myndigheter tittar år ett annat håll...

Senast redigerad av Flashheart den 2010-09-05 klockan 18:17.
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 10:16   #9
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg

Gäller förstås bara svenska förare och åkerier. Som vanligt kan utländska åkerier som Frode Laursen göra precis hur de vill medan polis och myndigheter tittar år ett annat håll...
Polisen gör vad dom kan för att samla bevis. Men Åklagarna är så förbaskade bekväma, att dom hellre lägger ner åtalet. Med deras favorit motivering. (Brott kan ej styrkas).
Den tungagruppen som verkar i det området jag kör i. Har koll på vilka som skulle ut. Men dom har snart gett upp.
Det kvittar hur mycket dom anmäler. Inget händer.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 10:23   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
Transportstyrelsen ska snart ta över ansvaret för att revidera körtider från polisen. På sikt vill de ha in alla data från digitala färdskrivare och förarkort regelbundet, dvs de kommer att låta en dator kolla all körning som öht görs i landet på bilar med digital skrivare, och då måste man ha örnkoll för att inte åka på böter.
Det är hopplöst, som chaufför blir man bara mer och mer kriminell innan man ens har hunnit lossa parkeringsbromsen...

Jag trivs med att köra lastbil, det är ett bra jobb tycker jag. Men med de här reglerna... Jag vettefan om det är värt det, ibland känns det nästan bättre att skola om sig till något annat.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 23:48   #11
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Jag vettefan om det är värt det, ibland känns det nästan bättre att skola om sig till något annat.
Köra lok i stället kanske? Inga problem med övernitiska poliser, i synnerhet inte så'na som Granath & Hüllert som sätter böter för att man har skrivit "Förnamn Efternamn" på diagrambladet i stället för "Efternamn, Förnamn".
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 23:53   #12
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Men Åklagarna är så förbaskade bekväma, att dom hellre lägger ner åtalet.
Det hjälpte ju inte heller att Transportstyrelsen gick ut och skriftligen berättade att man skulle begränsa sina utökade kontroller till svenska åkerier. Hur många år är det nu som Frode Laursen (danskt) systematiskt har kört illegalt i Sverige? 4 eller 5?
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 09:59   #13
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
Köra lok i stället kanske? Inga problem med övernitiska poliser, i synnerhet inte så'na som Granath & Hüllert som sätter böter för att man har skrivit "Förnamn Efternamn" på diagrambladet i stället för "Efternamn, Förnamn".
Jo, jag har funderat på det. Ska söka någon gång till och se om jag klarar testerna. Annars får man väl fortsätta och ta skit från Kling och Klang...

Än värre när poliser "hotar" med att kolla HELA bilen i minsta detalj, om man inte skriver på den första boten på en gång. Rent av rättsvidrigt.
Kom ihåg, alla chaufförer, SKRIV INTE PÅ. Vägra skriva på boten på plats och spela gärna in samtalet med polisen om det finns möjlighet.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.

Senast redigerad av Dson den 2010-09-07 klockan 10:03.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 19:09   #14
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Kom ihåg, alla chaufförer, SKRIV INTE PÅ. Vägra skriva på boten på plats och spela gärna in samtalet med polisen om det finns möjlighet.
Problemet är att många inte vågar göra det i sin hemmaregion, för att då vet de att nästa kontroll för samma polis kommer att ta en timme eller två. Men om Transport hade gått ut och sagt att det är villkor för medlemskapet att aldrig skriva på något, då hade det blivit annat ljud i skällan. Snuten skulle helt inte ha tid att trakassera alla förare i två timmar för att de inte skriver på.

Spela in borde också alla göra. Här är t o m en åkare som har instruerat alla sina förare att göra det, efter att snuten hotat honom, http://www.akeri.se/svensk-akeritidn...astra-gotaland
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009