Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-07-28, 13:20   #1
Robban.y
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 3
Skicka ett meddelande via ICQ till Robban.y
Standard Problem med signaler som visar rött.

Problem med signaler som visar rött.

Jag har suttit och försökt göra en egen activity på en rutt. Jag har ganska bra koll på hur man gör, men en sak har jag noll koll på - och det är signaler.

Jag vill kunna åka inom en bangård och hämta vagnar som sedan skall köras iväg till en annan stad. Jag har löst allt (förutom signaler) för att kunna göra min activity.

Det funkar perfekt, så länge det inte finns signaler på bangården. Jag undrar om det finns en lösning (förutom att ta bort signaler). Min activity har inga tåg förutom det du kör.
Robban.y besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-28, 13:40   #2
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Robban.y

Jag vill kunna åka inom en bangård och hämta vagnar som sedan skall köras iväg till en annan stad. Jag har löst allt (förutom signaler) för att kunna göra min activity.
Har du provat att trycka på TAB-tangenten före dom röda signalerna? Trycker du på TAB-tangenten före signalen så begär du via tågklareraren i MSTS att få passera en signal som visar rött. Detta gäller endast en signal i taget så vid nästa röda signal får du trycka på TAB-tangenten igen.

Du kan få två meddelanden: "Permisson Denied" eller "Permisson Granted".

Får du meddelandet "Permisson Denied" så får du inte passera stoppsignalen medans "Permisson Granted" ger dig tillstånd att passera stoppsignal.

Om inte detta fungerar har jag tyvärr inga tips att komma med, men jag tror att detta kommer att hjälpa dig.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-28, 18:05   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Jag gjorde en del växlingsaktiviteter till KMJ men de visar rött vid varje dvärgsignal och man måste trycka på "TAB" för att komma förbi![V]

Mycket tråkigt att det blir så men det är inget ovanligt![xx(]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-28, 23:14   #4
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Med anledning av ovanstående vill jag bara fråga om det är på gång en uppdatering av svenska signaler till MSTS, som kan visa alla förekommande signalkombinationer, även för dvärgsignaler, eller finns det en sån frisläppt version redan?

Det finns bl.a två signallägen för dvärgsignaler som jag saknar och det är de snedställda ljuslägena "varsamhet" och "växling tillåten" som inte finns med vad jag vet iallafall.

Det förstnämnda är ett signalbesked som visas då ett tåg befinner sig före dvärdsignalen som ska framföras på ett spåravsnitt efter signalen som är blockerad av ett annat tåg.

Det andra betyder att växling är tillåten fram till nästa signalbesked som kan vara "stopp" eller något annat.

Har forumet här någon expert på signalalgoritmer för att kunna göra dessa signalkombinationer möjliga? Har försökt i liten skala att sätta mig in i detta, men ej lyckats.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-29, 11:49   #5
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Finns det någon möjlighet att köra fram till en uppställd vagn och ta med sig den utan att göra en aktivitet? Signalerna blir ju alltid röda när man har ställt upp vagnar.

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50016604/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-29, 19:36   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Hej alla. Jag håller på med de svenska signalerna på MSTS. Jag vet inte var de har tagit vägen men det fanns två uppsättningar signaler här på e-buzz.net.
Dels Swesig_b3 som gjordes av Mats Strid och dels swesig2_beta1 som gjordes an HP. Dessa två har jag blandat ihop i en salig blandning och de fungerar faktiskt bra. Det finns en mängd olika signaler för olika ändamål på spåret. Däremot finns det ingen bra beskrivning på dessa eftersom det är/var en betaversion. Om ni hittar dessa och vill leka med signalerna så kan jag svara på frågor på följande sätt:
- här på forumet.
- Email hans.pursche@telia.com
- MSN messenger, sök på Hans Pursche

Robban, vilken rutt gjorde du aktiviteten på som visade röda signaler?

vl, signalerna (förutom växlingssignalerna) skall vara röda när det står vagnar ivägen annars så skulle du junna köra in i vagnarna om du körde ett tåg. precis som i verkligheten så måste man få tillstånd att passera en sådan signal vid vissa tillfällen. Det är som sagts förut bara att trycka på TAB.

Pelle E, ingen uppdatering är pågång vad jag vet men vi kanske skulle kunna diskutera oss till en uppdatering tillsammans här på forumet.

vr98olli, jag håller med. KMJ har den första versionen signaler som fungerar bra men också har vissa 'begränsningar'.

PS!!! Ni vet väl alla att det finns lite 'litteratur' på MSTS-skivan i en mapp som jag tror heter 'Techdocs'. Där finns mycket läsbart, bl a 'How_to_make_Signal_config_and_script_files'. Läs den om ni är intresserade av att göra signaler. DS!!!

/Pursche



Lokförare
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-29, 20:29   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Jag vet inte var de har tagit vägen men det fanns två uppsättningar signaler här på e-buzz.net.

/Pursche

Lokförare
Här finns dom signaler du nämner Pursche!


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-01, 13:18   #8
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Citat:
quote:
vl, signalerna (förutom växlingssignalerna) skall vara röda när det står vagnar ivägen annars så skulle du junna köra in i vagnarna om du körde ett tåg. precis som i verkligheten så måste man få tillstånd att passera en sådan signal vid vissa tillfällen. Det är som sagts förut bara att trycka på TAB.
Det är inte det. Jag vill kunna köra fram och hämta vagnarna och ställa dom någon annan stans.

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50016604/
vl besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förfrågan om nya vägskydds signaler MarcusF 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 4 2003-07-20 22:10
Signaler v4 emges Trainz - Allmänt om Trainz 15 2003-02-17 23:44
Problem med att spara i RE mikael512 Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-01-13 14:25
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009