Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-11, 19:43   #61
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Tycker att det låter utmärkt, Rc-loken är ju ändå (med undantag för någon enstaka T44) det enda som man ser naturligt här hemma
Och små korrigeringar borde det inte vara så svårt för någon här på forumet att fixa, vi har ju ändå en hel bunt riktigt duktiga 3D-petare här och hur konstigt edge-flow företaget nu valt att ha så tror jag inte att det blir något problem för någon av dessa att "peta ihop" andra backspeglar, ventilationsgaller mm.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 19:41   #62
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Har inte gjort min önskelista innan så jag tänkte lägga in den nu.
Rc är ju redan på gång så den kan vi stryka. :-)

1) T43/T44, vi behöver ju ett diesel också, T43:an ger möjlighet till fler varianter men GC har ju bara T44r.

2) Z65/Z70, något att växla med.

3) Bombardier TRAXX, finns ju snart i flera varianter här hemma, Railion BR185, HectorRail 241, CargoNet El19 och snart GreenCargo Re. Sedan finns det ju en marknad nere på kontinenten för en sådan modell så den skulle kunna bidra med många slantar om ett vettigt sätt att betala fås till.

4) My/TMY/Di3 rundnos, många varianter på detta tema och ett härligt lok.

5) Ett femte alternativ? Tja antar att det behövs något för persontrafiken också, en Regina kanske fast jag tycker bättre om daddelaskarna dvs. Y6/Y7/Y8. Annars skulle ett Ma också fungera.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 19:43   #63
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

T43 har jag med hjälp från forumet finfina ritningar på och det behövs ju mer dragkraft än bara el så T43 ligger bra till!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 19:57   #64
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

En T43 är precis vad som behövs. Sveriges vackraste diesellok och så går den att måla i många varianter.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 23:38   #65
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard Svenska lok kräver äkta svenska rutter...

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22246
  Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 18:34   #66
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Vågar vi starta en ny önskelista, tro. Till nästa projekt. Eller vill alla avvakta och utvärdera resultatet utav Rc-loket.

Jag går gärna vidare, till nästa steg. Då det är några steg, från idé till verkställ.
Så som röstning och till att folk anmäler sitt intresse till nästkommande objekt.

Det hela, kan ju ta en vecka till flera veckor. Innan antalet intresseanmälningar har ramlat in för modellen, som kommer att bli framröstad.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 18:55   #67
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Önskelistan från förra gången duger gott nu med tycker jag. Det lutar starkt åt att det blir T43 av flera anledningar
  • Utmärkta ritningar - Detaljerade
  • Gott om foton. Både översikt och detalj
  • Ger goda möjligheter till flera olika färgversioner
  • Ett bra komplement till Rc-loket och båda funnits/finns under samma tidsepok

Vet att t.ex X40 är högt önskad men där saknar vi riktigt bra ritningar och några detaljfoton finns inte alls. Här behövs mycket hjälp från övriga om X40 ska kunna komma till stånd. Kan säga att till Rc har vi över 300 bilder som skickats till 3D-konstruktören samt en högklassig ritning. T43 kommer, om det nu blir det, byggas av samma konstruktör som gjorde Yo1 och om samma antal sluter upp (omkring 40 pers) kommer andelspriset vara ca 70 kr
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 19:00   #68
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Varför blev det så stor skillnad på pris mellan RC och T43?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 19:24   #69
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Låter OK för mig, om T43:an.

Intresset för en del, har kanske svalnat efter beskedet om MSTS2.

Kanske lika bra. Att dra igång intresseanmälan redan nu. Om vi ska komma upp till 40 personer inom rimlig tid.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 20:07   #70
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Måste säga, att just T43 är jag inte så intresserad av. Så jag står nog över. Allra hälst hade jag velat ha en hytt till RC:n. Men det är ju mängden som styr, och inte jag...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 22:48   #71
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Måste säga, att just T43 är jag inte så intresserad av. Så jag står nog över. Allra hälst hade jag velat ha en hytt till RC:n. Men det är ju mängden som styr, och inte jag...
Håller med bönan om att en hytt till RC't vore trevligt. Men jag skulle hellre se några vagnar som man kan ha bakom RC-loket.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 22:50   #72
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Hytt kommer förhoppningsvis framöver men som en fri uppdatering för de som är med på Rc-racet
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 23:01   #73
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hytt kommer förhoppningsvis framöver men som en fri uppdatering för de som är med på Rc-racet
Trevligt!
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 13:29   #74
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Önskelista

Rc är långt gånget & T43 ligger ju på arbetsbordet så dessa kan man kanske stryka i sin önskelista för dessa kommer jag att skaffa här på forumet.

Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa.

1. SJ Da av klass för att kunna dra runt timmertågen på linjerna runt Sundsvall och sträckan Sundsvall - Ånge (med delar av stambanan) och vidare mot Östersund

2. SJ Dm i 800 respektive 900 utförandet, 1200-serien kan bli en spinnoff. De som finns idag i Trainz är inget vidare.

3. SJ Ma står högt upp för de rullade här uppe under hela min uppväxt då de tillhörde Ånge driftverkstad.

4. Äldre malmtågslok Litt Oa/Ob och malmvagnar av Mas-typ 1908

5. SJ E10 skulle passa bra med blandade tåg utmed sträckan Östersund - Sveg. (Man fick inte önska sig ånglok, men det gör jag i alla fall)

6. Räknas inte femman här ovan så skulle SJ Oe-Of-Of2 vara mycket intressant som lok. Vad skulle det kosta att betala framtagningen av en sådan modell själv?

El15 finns som modeller från CFR 060 vilka med en liten ommålning skulle kunna hamna i trafik på malmbanan igen...

Jag har aldrig tagit mig tid att sätta mig ner och skapa något till Trainz.
Om man fick tillgång till bra tutorials och matnyttiga tips så kanske äldre malmvagnar vore något att ge sig på som en början.

Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då?

För den som skapar objekt (Fordon) eller ommålningar till Trainz och lägger ut här på forumet så har jag en hel del bildmaterial som man kan få tillgång till.

/Håkan Z

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2009-09-02 klockan 13:30.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 13:56   #75
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg

Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa.

Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då?


/Håkan Z
japp, tanken är naturligtvis att D-loket ska vara donator för en serie andra modeller, som utnyttjar delkomponenter. Texturerna är t.ex redan gjorda för att klara Dg2, ett ballt D-lok som ligger lite varmt om hjärtat. Men många andra modeller kan ju utnyttja samma saker som görs i D-loket.

Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det.

Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare.

Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009