Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 15:30   #31
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Rött streck är normalt och betyder att spåret delar sig. En sak som är viktig är att man ALDRIG ska sätta två växlar direkt efter varandra, då blir det som att spåren inte sitter ihop. Sätt istället tex en 10-meters rak bit emellan. Med Xtracks kan du ju använda kortare bitar, tex 1 meter eller tillochmed 0,2 meter.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 15:42   #32
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Där har vi problemet, tack Bönan!

Jag har nu nästa problem:-p
Har tänkt att göra en "huvudstation" med 3 st dubbelspår som jag vill få ihop till ett dubbelspår... Hur gör jag det på ett smart sätt?


/Niklas
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 15:55   #33
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det bästa är att du börjar med dubbelspåret, sedan delar du upp det i tre. Bara att pilla sig fram. Är nästan omöjligt om du först bygger upp stationen och sen försöker få ihop de olika spåren.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 16:11   #34
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Du, Bombardier train, Så du håller på Scale Rail! Det är jätte svårt det här. Jag kan visa en bild på den vanliga A1-spår.
Jag tror man lägger spår på ungefär samma sätt i Scale-rail, spåren heter SR1, SR2, osv.
Men Pierre kanske kan hjälpa till, han byggde ju Lidingöbanan med SR.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 17:41   #35
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Tack! nu lyckades jag få stil på växlandet, det var som sagt svårare när man utgick ifrån 6 dubbelspår och skulle gå åt andra hållet;-)

Jag har dock en fråga angående aktiviteten... jag har satt ut lite stationer (platforms) och vill köra och hämta passagerare på dessa stationer... Jag har fått så att de dyker upp i MSTS när jag kör, och det står vilken nästa station är och när jag ska vara där... men jag lyckas aldrig "göra någonting" vid den första stationen, stannar jag där och sedan åker vidare så börjar bara avståndsräknaren räkna minus...

Kan det bero på att jag bara kör runt med ett lok? eller är det någonting annat jag gjort fel?
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 18:01   #36
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Du trycker på enter efter att du har stannat? Du måste nog antagligen ha minst en passvagn för att det ska funka.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 20:40   #37
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Hej igen!
Ni börjar tröttna på mig vid det här laget va?;-)

Jag har nu kopplat på vagnar på mitt lok, men lyckas fortfarande inte få upp den där texten där det står "Press enter to load passengers" eller vad det nu står när man stannat vid en station...

Jag har även upptäckt att jag får ett felmeddelande som kanske har med saken att göra när jag laddar aktiviteten jag skapat...
Citat:
service(min aktivitet)using invalid platform both track items are invalid
Har det någonting med saken att göra? Jag har i player services valt mina stationer och sedan genererat en tidtabell osv...

Men den verkar inte förstå att jag stannat vid stationerna...
jag har gjort stationerna i route editorn genom att lägga dit de gröna pilarna(interactive objects - platform) på rälsen där stationerna ska vara... har även provat att lägga till en main station - platform men samma resultat...
Jag har en grön pil på varje spår...

Några tips vad som är fel?
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 21:07   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Precis som Bönan sa, så ska man inte använda manuella växlar på linjen, för då blir det problem med AI-trafiken. Kom ihåg det nu när Bönan skrev det, sorry...

Att sätta växlar efter varann utan en liten spårbit mellan sig, brukar också sabba rutten. Men att sätta två växlar mot varann (så man kan byta spår vid dubbelspår), har jag aldrig haft nått problem med. Det har gjort det många gånger!

Angående att du inte får upp "Press enter to load passengers" i aktiviteter, kan bero på att PassengerCapacity raden saknas i lokets eng-fil. Öppna lokets eng-fil med Wordpad och se om raden finns där, annars kopiera in följande rad:

PassengerCapacity ( 40.0 )


Bombardier Train: Som jag sagt förut, så är det länge sen jag byggde i MSTS. Men jag tror det var samma sak där. Man får prova med olika bitar...till slut hittar man rätt! Ett tips är att skriva upp vilka bitar som fungerade och till vad, så vet man tills nästa gång...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 22:43   #39
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Hej!

Det verkar inte vara passengerCapacity som är felet, jag har testat med samtliga defaulttåg som finns och fortfarande så kan jag inte göra något vid stationerna...

Felmeddelandet jag får, är ingenting som kan påverka?
(läs mitt tidigare meddelande)

Jag håller på och blir tokig snart

/Niklas
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 23:41   #40
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag testade skapa aktivitet till min rutt Thn_2 och allt funkar bra. Växlarna är manuella.
En fråga till Nigge, har du placerat signaler och bommar? Annars funkar inte Aktiviteten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 23:49   #41
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Hej! Nej signaler har jag inte skapat, kan du ge en guidning hur man gör? Bommar, har jag ej, men har inga vägar än...
/Niklas
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 14:17   #42
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Du behöver inte skapa signaler. De finns att hämta hos BanByggarna här: http://www.banbyggarna.se/msts/Signaler.htm
Hoppas du lyckas med dem på din testbana.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-10, 23:52   #43
Nigge
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 60
Standard

Tack för hjälpen alla och senast Totte!
Jag har inte haft möjlighet att testa signalerna ännu då jag haft fullt upp med tentaplugg, nu är dock tentan skriven och jag tänkte sätta igång igen, jag bara undrar hur man anger "logiken"för signalerna? Eller görs detta automatisk? När man sätter ut dessa utmed spåret? Mvh Niklas
Nigge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009