Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-27, 16:09   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En motorvagn. ja ...

... men vilken ???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mv.jpg (226.6 KB, 507 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 17:27   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Gissar på en Motalabuss, men vilken???????????

EDIT:

Näe, nu går jag bet på det här.
Började inbilla mig, att det även kunde vara en rälsbuss från ASJ. Men då får jag inte ihop det med frontrutorna och sidorutorna vid fronten. Så jag får nog stå fast vid en gammal Motalabuss ändå.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-08-27 klockan 20:14.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:02   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard

Är den smalspårig, det kan finnas en liten chans att det är en hillding carlsson buss
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:11   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard No, no, no ....

... hab, hab, hab.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hab.jpg (171.6 KB, 482 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:53   #5
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Kan det vara den s.k. silverpilen - NOHAB-byggd rälsbuss till Falkenbergs järnväg. Men å andra sidan känns strålkastararrangemanget mera danskt. Oavsett - jag älskar alla former av udda motorvagnar/rälsbussar och gärna smalspåriga. Kan erkänna att jag först trodde det var en av de ursprungliga HC-bussarna byggd för linjen Orrskog - Söderfors, men ser snart att det inte var den - men lite lik väl?
"Torpet"
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 21:06   #6
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Talking

Är det denna?http://www.historiskt.nu/rullande/ra...d_bj_1933.html
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 21:15   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpet Visa inlägg
Kan det vara den s.k. silverpilen - NOHAB-byggd rälsbuss till Falkenbergs järnväg. Men å andra sidan känns strålkastararrangemanget mera danskt. Oavsett - jag älskar alla former av udda motorvagnar/rälsbussar och gärna smalspåriga. Kan erkänna att jag först trodde det var en av de ursprungliga HC-bussarna byggd för linjen Orrskog - Söderfors, men ser snart att det inte var den - men lite lik väl?
"Torpet"
Jo då, men den hette nog "silverräven" i folkmun eftersom den lär ha kört på en räv en av de första turerna. Tyvärr var den lite klen (105 hkr och egenvikt 15 ton) för att som planerat dra nåt postsläp och den gick ensam utan koppel fram till SJ:s övertagande 1 juli 1940 då den får litt Yo(p) 429 och koppel monteras som sticker ut genom baggagehyllorna. Den gick i trafik fram till 1954 då den såldes till stationskarl Helge Bengtsson i Älvsered och våren 1955 transporterades vagnkorgen med traktor till Högsjön och blev där sommarstuga. Efter sommaren 1956 hyrde Älvsereds kommun den som omklädningsrum till kommunens simskola.
(saxat ur Leif Elghs bok om Falkenbergs Järnväg - Pyttebanan)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 21:26   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Samma typ och byggdes samtidigt men nog den enda tvåaxliga som inte fick boggier.
NOHAB hade sju beställningar av "rälsbussar" 1935 men bara BJs var tvåaxlig, tre avbeställdes och de övriga tre boggivagnarna blev lustigt nog FJs (891 mm), en till MHJ (Mjölby Hästholmens Järnväg, 1435 mm) och en till KVBJ (Karlshamn Vislanda Bolmens Järnväg. 1067 mm).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 22:32   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ett litet test...

... för att veta vad man gör! Yo 429 på spåret ! Men mängder kvar att göra!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120827_0000.jpg (194.6 KB, 459 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 13:05   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... för att veta vad man gör! Yo 429 på spåret ! Men mängder kvar att göra!!!
Jag blir ibland lite avundsjuk på din och björnls process som är sjuttioelva gånger lättare än min process för att få ni något i Trainz.... jag tror även Korvtiger har en bättre process.

Jag måste nämligen först göra hela grejen färdig, med UV mapping och allt, i mitt 3D program som är Truespace. Därefter måste jag exportera det till antingen 3DS eller Collada. Om jag får för mig att exportera till Collada måste jag först dessutom öppna filen i en nyare version av Truespace än den jag normalt använder för att sedan importera den i en äldre (2.4) version av Blender.
Om jag kör 3DS kan jag importera den direkt i Blender 2.6x... därefter måste jag kolla att texturfilerna ligger rätt. Sen kan jag exportera det hela till Trainz...

Vad jag säger är att det måste vara ganska praktiskt att bara kunna göra en snabb export till Trainz för att kolla att allt ser bra ut som du har gjort här. Bra jobbat för övrigt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 19:26   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag blir ibland lite avundsjuk på din och björnls process som är sjuttioelva gånger lättare än min process för att få ni något i Trainz.... jag tror även Korvtiger har en bättre process.

Jag måste nämligen först göra hela grejen färdig, med UV mapping och allt, i mitt 3D program som är Truespace. Därefter måste jag exportera det till antingen 3DS eller Collada. Om jag får för mig att exportera till Collada måste jag först dessutom öppna filen i en nyare version av Truespace än den jag normalt använder för att sedan importera den i en äldre (2.4) version av Blender.
Om jag kör 3DS kan jag importera den direkt i Blender 2.6x... därefter måste jag kolla att texturfilerna ligger rätt. Sen kan jag exportera det hela till Trainz...

Vad jag säger är att det måste vara ganska praktiskt att bara kunna göra en snabb export till Trainz för att kolla att allt ser bra ut som du har gjort här. Bra jobbat för övrigt!
Nej, det låter inte kul. Hoppas Korvtiger kan ge dig några tips för Blender är inte mitt bord och inte bjornls heller !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 20:02   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag tycker ...

... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir. FJ (Pyttebanan) ligger mig varmt om hjärtat just för att den alltid fick kämpa för att överleva. Betänk att den skulle trafikera hela Ätrandalen ända upp till Limmared.

Ni undrar säkert vad ekipaget gör i Järle och det undrar jag med
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120828_0000.jpg (139.3 KB, 403 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120828_0001.jpg (71.5 KB, 400 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:26   #13
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Otroligt läckert. Kan bara beklaga att jag sjabblade till det med "silverpilen". Borde veta bättre - och bakgrunden med räven. Har boken om Pyttebanan och har säkert läst hundra gånger om FJ's motorvagnar.
Vill bara än en gång uttrycka min djupaste beundran för det du presterar. Och denna gång särskilt läckert - en sådan gammal udda, smalspårig pärla.
Varmt tack!
"Torpet"
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:51   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir.
Långsamt?
Du bygger ju i expressfart och med fantastiskt resultat!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 15:58   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lite kuiosa ...

om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):

I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden.

Kanske så här? :
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120829_0000.jpg (152.8 KB, 371 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009